Bár 2010-ben július, augusztus és szeptember is jobb eredményeket hozott a tavalyinál, összességében a magyar autópiac pocsékul áll. A JATO Dynamics adatai szerint 32 686 forgalomba helyezett autóval a 2008-as negyedére zuhant a magyar piac.
Használtan sincs eladó Duster
Ám a vérzivataros időkben is akadnak autók, amelyekre akár fél évig is türelmesen kell várnia a vevőnek, ha raktárkészleten nincs megfelelő.
Európa-szerte rendkívül hosszú a várakozási idő a Dacia Dusterre. A jelenlegi kvóták alapján akár tavaszig is kitolódhat az átadás, mert a Renault messze alábecsülte az olcsó SUV iránti keresletet.
„Sokszor a márkakereskedéseknél még hónapokig futó tesztautókra is meg van a vevő” – meséli a helyzetről Rosta Gergely, az importőr marketing vezetője. A hiányt jelzi, hogy a Dusterből használtan sincs eladó.
Fluence: fél évről három hónap
Türelmesnek kellett lenni a Fluence vásárlóinak is, de itt a helyzet időközben normalizálódott.
Míg a februárban megrendelt autókat csak nyáron, öt-hat hónap után sikerült átadni, most már elég három hónapot várni, ha nincs megfelelő Fluence raktáron.
Mi tart ilyen sokáig?
Horváth Zoltán, a SEAT-importőr termékmenedzsere elmondta, miért csak három hónap alatt ér ide egy gyári rendelésű autó. Az ügyfél megrendelését a márkakereskedő továbbítja az importőrhöz, ahol ellenőrzik, hogy bizonyos felszerelések nem ütik-e egymást. Innen megy tovább a márkának, ahol beütemezik a gyártásba Kupcsulik úr autóját, 5-6 héttel későbbre.
2-3 nap a konkrét gyártás
Ennyi idő kell ahhoz, hogy az adott autó több ezer alkatrésze mind rendelkezésre álljon a kocsi tényleges legyártásához, ami 2-3 napig tart a végellenőrzéssel együtt. A kész autó körülbelül egy hetet vár a gyárudvaron, majd vasúton a központi átrakóhelyre viszik. Itt egy hét alatt átrakodják és tovább utazik hazánk felé, ha épp sehol nincs vasutassztrájk.
3-4 héttel a gyártás után az autó befut hazánkba. A maradék két hétben a Lagermax vagy a Hödlmayer telepén eltávolítják róla a gyári fóliázást és a védőviaszt, megtörténik a vizsgáztatás, a forgalombahelyezés és a kiszállítás a szalonba.
Nehéz lenne megsürgetni
Látható a folyamatból, hogy egy autó elkészülése még akkor is eltarthat három hónapig, ha nem jön közbe semmi. Lassítja az átadást, amikor egy beszállító megszorul valamely alkatrésszel. Ez lehet akár egy apró kapcsoló a tolótetőhöz, amely nélkül az autó nem tud elkészülni.
Amikor a gazdasági válság kitörésekor az autógyártók leépítették a gyártókapacitásokat, a megrendelések visszamondása több beszállítót is csődbe taszított illetve drasztikus elbocsátásokra kényszerített. Hiába sikerült aztán – az államadósság rovására – több országban is megelőzni a piac zuhanását autócsere-programokkal, a hirtelen megélénkülő keresletet nem lehetett a szokott módon kielégíteni, mert az alvégen hiányoztak a kirúgott jómunkásemberek.
Dél-Koreában is komoly szállítási nehézségeket okozhat egy autó sikere. Ez a helyzet a Hyundainál az ix35-tel: a szabadidő-autóra Európa-szerte olyan nagy a kereslet, hogy gyári rendelés esetén a márkakereskedők esetenként 5-6 hónapos szállítási határidőt ígérnek.
Kevés az ix35
Itt nem a gyártási helyszín, hanem a dízelmotor a szűk keresztmetszet: a Zsolnán készülő autóhoz Dél-Koreából jönnek a kétliteres dízelmotorok.
A kétféle motorváltozat között nincs különbség a várakozási időben, tehát nemcsak azoknak kell türelmesnek lenniük, akik a 184 lóerős, automata váltós csúcsmodellre fizettek be, hanem az azonos lökettérfogatú, de 136 lóerős dízelmotort választóknak is.
Várhatóan kedvezőbb szállítási határidővel számolhatnak a vásárlók a 135 lóerős GDi benzinmotor, valamint a novemberben bevezetésre kerülő 1,7 CRDi dízelváltozatok esetén – mondja Kovács Pál, az importőr marketing és PR vezetője.
A Kiánál gyorsabban megy
Érdekes, hogy a koreai SUV testvérmodellje hamarabb beszerezhető.
A szintén a zsolnai üzemben gyártott Kia Sportage esetében az ezerhatos benzinesek folyamatosan jönnek, a dízelek pedig három hónap alatt érkeznek meg gyári rendelés esetén – tudtuk meg Király Tibortól, az importőr kereskedelmi igazgatójától.
Náluk korábban a Soulra volt érvényes hosszabb szállítási határidő, egy időben akár öt hónap is eltelt az autó megrendelése és átadása között.
3-4 hónap, ha Japánból jön
Megjelenésekor messzire kígyózott a sor a GT-R-ért, de jelenleg már nem tart tovább hozzájutni, mint más Japánban gyártott Nissanokhoz, például egy 370Z-hez vagy X-Trailhez. Az importőr a GT-R esetében is tartani tudja a három, maximum négyhónapos szállítási határidőt – válaszolta kérdésünkre Palkovics Péter, a Nissan PR- és marketingmenedzsere.
Többet, akár 5 hónapot is várnia kell a magánvásárlóknak a gyárból rendelt Skoda Octaviára, ha valamely modern TSI vagy közös nyomócsöves dízelmotorral, esetleg DSG-váltóval kérik az autót.
Nincs kedve várni?
Legegyszerűbben úgy védhető ki a hosszú várakozási idő, ha kevésbé kurrens típust vagy gyári rendelés helyett készleten lévő autót választ, kompromisszumot kötve színben vagy kivitelben. A raktári autókra általában az árengedmény is nagyobb. Az egyes motorváltozatok szállítási határideje között is lehet eltérés. Pár éve a Hondánál az importőr külön díjazta az értékesítőt, ha a dízel helyett sikerült rábeszélnie az ügyfelet gyorsabban átadható benzines CR-V-re, olyan sokan keresték az Accordban, az FR-V-ben és a Civicben is használt dízelmotort.
Vérten Sándor, a Porsche Hungaria kommunikációs igazgatója az új technológiák iránti kereslettel magyarázta a várakozást, ami a flottaügyfeleket (az itthoni vásárlók nagy többségét) nem érinti.
Kevés a TSI Skoda
A beszállítói kapacitás az 1,2 és az 1,4 TSI esetében is szűkös, tehát mindegy, hogy az ügyfél Fabiát vagy Octaviát, ötajtóst vagy Combit választ, az érintett motorokkal várnia kell. DSG váltót rendelve a Superbek megérkezéséig is több idő telik el az átlagosnál.