Vezetéstechnika
Melyik tengelyre tegyük a kopottabb gumikat? Akár az első, akár a hátsó jön szóba, mindkettőre érkeznek megerősítő és cáfoló hírek is. Elolvasva Székely Gyula válaszát, és megnézve a videót, az első tengelyen a helyük a kopottabb abroncsoknak.
Ha másért nem, legalább lassításra bírják a sofőrt, hiszen ott érzékelhető korábban a tapadás határának közeledte. Így kevésbé esélyes a megcsúszás.
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Székely Úr!
A kérdésem a következő lenne: Beköszöntött már elég szépen az őszi időjárás, egyre többet fog esni ugye az eső. Az autóm első tengelyén a nyár alatt látványosan megkoptak a gumik, de a használhatatlan állapotot nem érték még el. A hátsó tengelyen lévő abroncsokkal összevetve jó 2-3 mm különbség látható.
Rá is térek a kérdésre. Mennyire befolyásolja a vízelvezetést a gumi ilyen mértékű kopottsága? Érdemes lenne felcserélni a gumikat még erree a bő egy hónapnyi időre, mielőtt a téli gumik felkerülnek az autóra?
Várom válaszát, és előre is köszönöm!
Szakértőnk válasza
Kedves Olvasónk!
Alaptétel, hogy az autón a magasabb profilmélységű, tehát kevésbé kopott gumit kell hátra tenni azért, mert az autó egyenesfutásáért egy vészfékezés alkalmával az elkönnyülő autónál a két hátsó kerék felel.
Ha a hátsók kopottabbak, és a súly előre kerül, az egyébként is jól tapadó első kerekekre, az autó vége kitörhet, amit túlkormányozottság formájában jelentkezhet, aminek kivédése egy kevésbé gyakorlott vezető számára nem egyszerű feladat.
Egy nemzedék nőtt úgy fel a Lajtán innen,hogy „nekünk a Laci bácsi, az öreg gumis szaki megmondta a tutit, gyerekek előre tegyük a Wartburgra a két pápai bütykös téli gumit, hátulra jó lesz a két nyári, a kormányzott keréken legyen a tuti, nekem elhihetitek, én már csak tudom”.
A világ egyik legnagyobb gumigyára megrendelt nálunk 2005-ben egy háromhetes tréningsorozatot, aminek egyik lényeges eleme volt, hogy a gyár szerződött partnereivel tudatosítsa a gyári követelményt, mindig hátra kell szerelni az ügyfélnek a jobb állapotú gumikat. Ezen a tréningen összesen 150 gumiszerelő vett részt, tehát tanúim vannak, a gyár pontosan tudja miről beszél.
Kopott nyárit már sehova se tegyen fel októberben, tegye fel a négy télit, és tavasszal vegyen négy új nyárit.
Ha végiggondolja, egy már nem gagyi nyári gumi kb. egy tank benzin árába kerül.
Ha használja négy évig a négy gumit, az lebontva évekre egy tank benzin ára évente. Ennyit csak megér a biztonsága.
Üdvözlettel,
Székely Gyula
Három-, négymillió forint között már igen jó használt autókat lehet venni. Olvasónk esetében nem hiszem, hogy érdemes letérni a már kipróbált útról. Van tapasztalata a Subaruval, meg volt vele elégedve. Ráadásul megbízhatóbb is, mint a másik jelölt. Kell még ezen gondolkozni?
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Szakértők!
Használt autó vásárlását tervezem 3-3,5 millió forint körül. Két jelöltem közt nem tudok dönteni: Subaru Outback 3.0 automata és Volvo Cross Country 2.5T automata. Sokat járok vidéken (Pl. Mátrában), ezért szükséges az összkerék, használtan dízelt nem mernék venni, ezek fogyasztását elfogadom. A Volvo belül finomabb, talán tágasabb is, viszont ha jól tudom a Haldex rendszerű, „ha elkapar elől majd kapcsolok hátra” hajtása nem tudom mit ér télen a hegyen?
Subarum már volt (Forester), az mindenhol elment és ezek még Japánban készülnek. Gyerekek is vannak, kell a biztonság, Volvo marketing? Az adott ajánlat döntő lehet, de van annyira egálban a két autó, hogy csak érzelmi alapon lehessen dönteni?
Köszönöm segítségüket!
Szakértőnk válasza
Kedves Olvasónk!
Ha a motorerő dönt, akkor a Volvo, legalábbis én nem voltam elhalva a Subaru Legacy 3,0R hathengeres szívó boxerétől. A mai Haldex és más elektronikus vezérlésű, lamellás kuplungos összkerékhajtásoknál nem kell tartania a régi viszkokuplungos Swift 4×4-ben tapasztalt késéstől. A hátsó hajtás akár egyhatod kerékfordulat alatt bekapcsol, de az elektronika indíthatja az autót rögtön összkerékkel, ha nagy gázt ad a vezető.
A Subaruk biztonságától nem tartanék, még ha ebben egy V70-es Volvo valóban kimagasló is. Mivel a Legacy megbízhatóságában én jobban hiszek, inkább azt javaslom.
Üdvözlettel,
Szörényi András
Hifi, tuning
A lökhárító cseréje egy apróság, amit csak azok vesznek észre, akik ismerik az adott típust. A második generációs Focus látványát is feldobja egy ST, vagy CC lökhárító, amely percek alatt felszerelhető az eredeti helyére. Ugyanakkor nem olcsó, hiszen az új darabot fényezni kell.
Szakértőnk válasza
Kedves Olvasónk!
Tudomásunk szerint rámegy! De csak ha nem az amerikai kivitel. Ott sajnos már nem lehet átrakni, mert más szabvány szerint készült.
Ha nem az említett amerikai cabrio, akkor még a hátsó lökhárító is átrakható!
Üdvözlettel,
Team FUSION Hungary
Jog
Javít-e az autón egy új kupifogódob, vagy rendszer annyit, hogy megérje kockáztatni a forgalmit?
Ki lehet-e magyarázni egy olyan balesetet, ahol a vétkes fél nem adta meg az elsőbbséget a szemből egyenesen érkezőnek? Kevés az esély arra, hogy egy bírósági tárgyalás során a vétlen sofőr ragaszkodni fog korábbi állításaihoz.
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Ügyvéd Úr!
Két kérdésem lenne!
Az első,hogy a rendőr a helyszínen bevonhatja-e forgalmi engedélyem,ha az autón nem gyári kipufogó van? Engedély nélküli átalakítás miatt tudom, hogy bevonhatják, de a végdob csere az átalakításnak minősül? Erről melyik jogszabály rendelkezik?
A másik kérdésem pedig, hogy közlekedési balesetet szenvedtem, a károkozó elismerte a felelősségét, de a biztosítójától most kaptam egy levelet, hogy nem áll módjukban fizetni, mert szerintük Én voltam a hibás.
Az eset röviden annyi volt,hogy balra fordultam,ő szemből érkezett,és az autómnak csapódott. Ebből tudom,hogy az jön le, hogy nem adtam meg az elsőbbséget, de mikor Én megkezdtem a kanyarodást, akkor ő még nagyon messze volt, viszont nekem meg kellett állnom, mert a telek ahová be akartam hajtani, magas padkával rendelkezett, így az ütközéskor Én éppen álltam.
Az okozó nem előre nézett, csupán tíz méterre volt mikor meglátott, ezt el is ismerte. Kb. tíz méteres féknyoma volt, ezt fényképezővel rögzítettük. Egyébként kopott téli gumik voltak rajta,és emiatt sem tudott megállni.
Most írjunk fellebbezést? Vagy Ön mit tanácsol? Hogyan és miként járjunk el?
Válaszát előre is köszönöm!
Szakértőnk válasza
Tisztelt Olvasónk!
A kipufogó miatt leveheti. Ő nem műszaki szakértő, hogy megállapítsa, milyen jellegű az átalakítás.
A baleset miatt viszont levelezzen szorgalmasan, akár perre is mehet, ha az okozó következetesen ugyanezt állítja nyerni fog.
Üdvözlettel,
dr. Orgoványi Krisztián ügyvéd
Önnek is van kérdése?
Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Elbírja a Perion akku az 500 wattos mélyládát? A Fusion segít!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!