78 éve történt
Cseréljük ki az alábbi archív hírben a vámilletéket regisztrációs adóra és már véget is ért az időutazás! A könnyű pénzszerzés „leleményes” módja minden korban feltűnik. De itt sincs népmesei befejezés, a gonosz nem nyerte el méltó büntetését, mert hittek ártatlanságában.
1932. április 2.
„Jablonszky József autofuvarozó mult év februárjában egy használt és üzemképtelen Cadillac turaautot adott el Till József autofuvarozónak 450 pengőért. Az autofuvarozo rendbehozatta a kocsit, de mikor rendszámot kért kiderült, hogy rendszámot nem kaphat, mert a kocsi, amelyet az amerikai követség hozott be vámmentesen sok esztendővel ezelőtt – a magánforgalomban jelentékeny vámilleték terheli.
Till József ezek után csalás cimén feljelentést tett Jablonszky ellen és a kir. ügyészség vádat is emelt azon a cimen, hogy az eladó a sulyos vámilleték tartozást, mint lényeges körülményt elhallgatta. Most tárgyalta ezt az ügyet a büntetőtörvényszéken vitéz Vass törvényszéki biró. Jablonszky azzal védekezett, hogy a kérdéses autot nyilvános árverésen vette és jóhiszemüséggel adta tovább.
A vámteherről nem is tudott. Kabdebó Márton dr. kir. ügyész véd és Szentpétery Gyula dr. védőbeszéde után a törvényszék a vádlottat felmentette azzal az indoklással, hogy mint árverési vevő jóhiszemüen járt el annál is inkább, mert a végrehajtási iratokból és a tanuvallomásokból kitünőleg vele senkisem közölte, hogy a kocsit vámilleték terheli. Az itélet jogerős.”
Még három év sem telt el a II. világháború befejezése után, amikor a BMW új motorkerékpárt mutatott be R24 néven. Mivel nem álltak rendelkezésre tervrajzok, a gyorsabb munka érdekében a mérnökök a háborút túlélő motorokat másolták le és fejlesztették tovább. Így történhetett az, hogy az R23-asra épülő új modell az egyetlen merev hátsó felfüggesztéses motorkerékpár, ami 1945 után készült a BMW-nél.
A négyütemű, egyhengeres, léghűtéses motor 12 lóerős teljesítményével 95 kilométeres végsebességet biztosított a kétkerekűnek. Az átlagfogyasztása 3,5 liter volt. A modell gyártása 1950-ben fejeződött be.
1948. február 14.
„A bajorországi BMW-müvekben elkészült a háboru-utáni első motorkerékpát. Az uj motorkerékpárt pénteken mutatták be Münchenben és kiállítják a márciusi genfi nemzetközi autókiállitáson. Nyersanyaghiány miatt az uj motorkerékpárok tömeges gyártása csak jövő évben kezdődik meg, havi 50 géppel, s ezt fokozatosan 500 gépig emelik. A BMW-müvek jelenleg mezőgazdasági gépeket gyártanak.”
20 éve történt
A japán autógyáraknak piacra volt szüksége, az amerikai gyártóknak pedig kisautókra, melyek építésében annyira nem jeleskedtek. Ezek az igények furcsa házasságokat eredményeztek, így árultak Dodge emblémával Mitsubishit, vagy Geo néven Suzukit, valamint Toyotát.
Ez a megoldás egy ideig biztosította az amerikai típusok uralmát a hazai piacon, ám a kilencvenes évek elejére már ez is kevés volt. Egyes államokban az értékesítések csaknem felét a japán autók közül tettékki.
1990. március 2.
„Kaliforniában a legnagyobb az „autósűrűség”: az Egyesült Államokban eladott autók 12 százaléka itt talál gazdára. Ám a legújabb statisztikák szerint immár a kaliforniaiak 40 százaléka japán autót vásárol – s az arány a hazai ipar rovására tovább romlik, országszerte.
A szakma vészharangot kongat, hiszen az amerikai autóipar megszületése óta első a világon, s méretei, a sokezer beszállító cég miatt meghatározó szerepe van az ország gazdaságában. Ám a jelek szerint a japánok feltartóztathatatlanul hódítják meg az amerikai piacot is: tavaly már minden negyedik eladott kocsi japán volt, s az évtized közepére minden harmadik az lesz. Ami egyúttal azt is jelenti, hogy a General Motors, a világ legnagyobb autógyára elveszíti első helyét – saját hazájában.
A kép egyébként már ma is kedvezőbb, mint a valóság: nem egy amerikainak számító autó részben, vagy egészben valójában Japánban készül, de a nagy amerikai cégek márkájával kerül forgalomba. Így például a Dodge Colt a Mitsubishi, a General Motors Geo típusai a Toyota tervezőasztalain és gyáraiban születtek, míg a Ford nagysikerű Taurusában Yamaha motor van. Az Európában is ismert Escort, a Ford népszerű kisautója jövőre változatlan néven, de immár Mazda motorral kerül forgalomba.
Döntéseikkel az amerikai autógyárak – nemzeti büszkeség ide, vagy oda – elismerik, hogy elvesztették a versenyt a japánokkal szemben – egyelőre csak a személyautógyártásban. A sok független teszt, a szakirodalom egyértelműen kimutatja, hogy a kis- és a középes kategóriájú japán autók műszakilag korszerűbbek, karosszériájuk jobb minőségű, összeszerelésük gondosabb, mint amerikai társaiké. Ugyanakkor áraikkal változatlanul versenyképesek.