Az Országgyűlés elé került több, az autósokat is érintő törvénymódosítási javaslat. A Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter által benyújtott tervezetet jövőre a közlekedést érintő törvények átfogó módosítása követi.
A parlamenti vitára és szavazásra váró javaslatok a vasúti és a légiközlekedést érintik, mi azokat emeltük ki közülük, amelyek az autósok számára fontosak.
Mindhalálig vizsgabiztos?
Ha elfogadják a törvénymódosításokat, a jövőben az autóvezető-képzésben is szerephez juthat a távoktatás, ami a képzések más területén már működik. Ezáltal elvben jogosítványhoz jutni is olcsóbb lehet, de főleg az elméleti oktatás válik egyszerűbben hozzáférhetővé.
A jövőben a vizsgabiztosok, szakoktatók és iskolavezetők képzési jogosultsága sem tart örökké, időszakos továbbképzéseken és vizsgákon kell korszerűsíteniük és igazolniuk tudásukat.
Jogosítványszerzés: a módosítás tervezett szövege
„A módosítás a közúti járművezetők képzésében lehetővé teszi a távoktatás (e-learning) alkalmazását a közlekedési alapismeretek elsajátítására. A hagyományos tantermi elméleti oktatást részben kiváltó képzési forma alaposságát, mélységét a hatóság ellenőrzi. Bevezetése azonban nemcsak kényelmi, hanem esélyegyenlőségi szempontból is komoly előrelépés. Míg a nagyvárosokban a tanulni vágyók jellemzően több, elérhető közelségben lévő autósiskola közül választhatnak, a vidéki kistelepülésekről, falvakból a térségi központba, megyeszékhelyre kell utazni a képzésre. Ennek idő- és költségigénye jelentős többletteher az egyébként sem olcsó jogosítványszerzésben. A javaslat a járművezetői vizsgabiztosok, szakoktatók és iskolavezetők képzését szakirányú műszaki felsőfokú oktatási intézményekhez rendeli. E szakemberek számára az eddigiekben élethosszig megszerzett jogosultsággal szemben időszakos továbbképzési és vizsgakötelezettséget ír elő. (7. §.)”
Cél továbbá a forgalmasabb utak környékét elborító reklámtáblaerdő szabályozása és visszaszorítása. A reklámtáblákat és a figyelmet felhívó berendezéseket a jövőben a közút kezelőjének engedélyével lehet csak kihelyezni, de lesznek kivételek, például a benzinkutak árait jelző totemoszlopok.
Szerintünk is ideje lépni, mert a táblaerdő nemcsak elvonja a vezető figyelmét, de a rozsdás táblákon sárgálló, cafrangos papírokat, az ostoba szövegeket, a házilagos táblákat látva Magyarország a Balkán kapujának tűnik.
Reklámtáblák: csak engedéllyel
A tervezet így szól: „A közutak mentén túlzott mennyiségben és méretben feltűnő reklámtáblák a járművezetők figyelmét elterelve balesetveszélyes helyzeteket okozhatnak. Határozott kormányzati szándék ezek érezhető megrostálása a kihelyezés engedélyhez kötésével, a szabályszegés szankcionálásával. A módosítás megtiltja a láthatóságot akadályozó, a közlekedés biztonságát veszélyeztető jelzések, berendezések kihelyezését a közút területén, a közút mellett és felett (villany- és telefonoszlopokon). Meghatározza az indokolt kivételeket, ilyenek pl. a benzinkutak cégjelzései és üzemanyag árakat tartalmazó táblái, vagy az 50-100 méteren kívül elhelyezett, legfeljebb 4 m2 felületű táblák. A jelzések és berendezések a továbbiakban kizárólag közútkezelői hozzájárulás birtokában helyezhetők ki. Ellenkező esetben az útkezelő a táblát a tulajdonos költségére eltávolíttatja. A rendelkezés hat hónapos türelmi időt hagy a tilalomba ütköző reklámhordozók felszámolására. Ezt követően a közlekedési hatóság – akár ismételten is – 500 000 forintos bírságot szabhat ki annak az ingatlannak a tulajdonosára, amelynek területén a tárgyat elhelyezték. (4. §.)”
Műszaki: visszatartott vizsgázó
A csókos vizsga intézménye a hivatalos szervek szerint egyre visszább szorul, de annyira ritka mégsem lehet, ha a kormány lépni kíván a csalások további visszaszorítása érdekében. A megoldás a már leműszakiztatott autók visszatartása a vizsgaállomáson. Így néhány órával később ellenőrizhető, hogy a frissen átengedett autó valóban alkalmas-e a biztonságos közlekedésre.
Műszaki vizsgálaton már minősített jármű visszatartása
„A módosítás jogalapot teremt a műszaki vizsgálaton már minősített jármű legfeljebb két órás időtartamú visszatartására a vizsgáló állomásokon. A rendelkezés a vizsgálati eredmények valódiságának hatósági helyszíni ellenőrzése teszi lehetővé. Az intézkedéstől a közúti forgalomban résztvevő járművek műszaki állapotának javulása, a visszaélések kiszűrése várható. (14. §.)”
Önök mit szólnak mindehhez? Jobb lesz tőle nekünk, csak ártani fog vagy mindegy, kint az életben semmi nem változik? Várjuk véleményüket a kommentek között!