Talán a pocsék nyárért kaptuk cserébe a tavaszias heteket. De ennek vége, itt az igazi ősz és a tél
Tavaly rendes tél volt, nemcsak a Bakonyban és a Mátrában esett sok hó

Tavaly rendes tél volt, nemcsak a Bakonyban és a Mátrában esett sok hó

Tavaly rendes tél volt, nemcsak a Bakonyban és a Mátrában esett sok hó


Ha valaki garantálja nekünk, hogy egész télen nem tévedünk nedves, pláne havas útra, akkor nem is kellene gumit cserélni.

Nem tudjuk, mekkora tél lesz

Szárazon, nulla fok körüli hőmérsékletig megfelelően tapad a nyári gumi, de az ősz és a tél pont a falevelektől síkos, a lámpafényben vészjóslóan csillogó, alattomos lefagyásokkal és hóval megvert utakról szól. A nyári abroncs ellen szól továbbá a fagyban megkeményedő, tapadásából veszítő gumikeverék is.

Fizet a casco és a kötelező is

Hideg időben, nedves, havas vagy jeges úton a nyári feladja és nem tapad rendesen

Hideg időben, nedves, havas vagy jeges úton a nyári feladja és nem tapad rendesen

Hideg időben, nedves, havas vagy jeges úton a nyári feladja és nem tapad rendesen


Bár hazánkban sem a casco, sem a kötelező biztosítás feltételei között nincs lefektetve, hogy az üzembentartó köteles átállítani az autót az évszaknak megfelelő gumiabroncsra, munkaanyagok szintjén már van szándék arra, hogy a casco csak akkor térítsen, ha az autós megfelelő gumival indult útnak.

Sosem tudni, mikor jön újra zord tél. Tavaly például hullott hó bőségesen, még a fővárosban és környékén is, nemcsak a Bakonyban vagy a Mátrában. Ezért a tesztekben a gumik havas tulajdonságaira is érdemes figyelni, de a legfontosabb a nedves úton mutatott teljesítmény.

Teszteredmények téli, nyári és négyévszakos abronccsal
Kritérium Körülmények     Téli Nyári 4 évszakos
Fékút méterben, száraz út, 100-0 km/h  10 C-fok 51 m
(50 km/h*)
38 m 49 m
(48 km/h)
Fékút méterben, havas út, 40-0 km/h 29 m 61 m
(32 km/h)
42 m
(22 km/h)
Fékút méterben, nedves út, 80-0 km/h 10 C-fok 40 m 43 m
(21 km/h)
44 m
(24 km/h)

*Zárójelben az autó sebessége, amennyivel a tesztautó ment, amikor a legjobb eredményt elért gumival már áll. Forrás TCS svájci autóklub

Négyévszakos gumik: a jók drágák is

A négyévszakos gumi fél évig a nyárinál, fél évig a télinél gyengébb, és nem is olcsó

A négyévszakos gumi fél évig a nyárinál, fél évig a télinél gyengébb, és nem is olcsó

A négyévszakos gumi fél évig a nyárinál, fél évig a télinél gyengébb, és nem is olcsó


Akinek nincs pénze téli és nyári gumira, de mégis ragaszkodik az autózáshoz, a legolcsóbb, nem ritkán silány abroncsok helyett jobban jár egy korrekt minőségű négyévszakos gumival.

Az ADAC német és a TCS svájci autóklub tesztjében például a Goodyear Vector 4 Seasons jól szerepelt, ajánlott minősítést kapott a nedves és havas úton mutatott gyengébb teljesítménye ellenére.

De leegyszerűsítve a négyévszakos gumi fél évig a nyárinál, fél évig a télinél rosszabb, ld. a mérési eredményeket. További hátrány, hogy egy tényleg nívós négyévszakos abroncs többe kerülhet, mint egy közepes nyári és téli együtt.

Másfél buszjegyen múlhat az életed

Havonta pár száz forint az árkülönbség a gagyi és a kiváló gumi között

Havonta pár száz forint az árkülönbség a gagyi és a kiváló gumi között

Havonta pár száz forint az árkülönbség a gagyi és a kiváló gumi között


Autózni sokba kerül, de ennek ellenére sem javasoljuk az igen olcsó, használt vagy kínai gumiabroncsok beszerzését! Az autóMAGAZIN tesztjében a győztes Goodyearnél az utolsó helyre sorolt Kumho abroncs 5949 forinttal olcsóbb, pedig ez messze nem gagyi, csak közepes. Egy garnitúra esetében az árkülönbség nincs 24 ezer Ft, ami ötéves használatra elosztva havi 400 forintot jelent.

Aki autózik, annak szerintünk érje meg ez a pluszkiadás, ami másfél buszjegy ára. Egy igazán nívós téli abronccsal ő és minden más közlekedő is nagyobb biztonságban autózik, nem beszélve arról, ha a jobb tapadás miatt ezzel pont nem éri utol a sort vagy épp nem sodródik át az ólomszállító ZIL alá. Mert télen a sok-sok vérprofi fenomén is gyakrabban botlik váratlan helyzetbe.

Kerekenként nagyjából 1200-1800 forintba kerül az átszerelés

Kerekenként nagyjából 1200-1800 forintba kerül az átszerelés

Kerekenként nagyjából 1200-1800 forintba kerül az átszerelés


Aki keveset, évi maximum 5000-8000 kilométert autózik, annak érdemes inkább a téli gumiszettel végigcsinálni az évet. Ez melegben erős kopással jár, de még mindig jobb megoldás, mint csúszós utakon a nyári gumikkal korcsolyázni.

Tesztek: 205/55 R16

Nyugaton a szezon előtt több autóklub és mértékadó autós lap is végzett gumiteszteket, ezek eredményeivel segítünk téli abroncsot választani. Magyar nyelven az autóMAGAZIN aktuális száma közöl nagyon alapos tesztet a 205/55 R16-os méretkategóriáról, amely például a középkategóriás autók (Passat, Citroën C5) vagy a H Astra jellemző gumimérete.

Jégen 30 km/óráról fékezve 57 helyett 68, havon ötvenről vészfékezve 35 helyett 43 méteres úton áll meg ugyanez az autó téli illetve nyári gumival a Német Közlekedésbiztonsági Tanács szerint mérése szerint. Az egyik autó már áll, amikor a másik még bőven robog

Jégen 30 km/óráról fékezve 57 helyett 68, havon ötvenről vészfékezve 35 helyett 43 méteres úton áll meg ugyanez az autó téli illetve nyári gumival a Német Közlekedésbiztonsági Tanács szerint mérése szerint. Az egyik autó már áll, amikor a másik még bőven robog

Nedves úton 80-ról fékezve a legjobb lassulást biztosító téli gumival már állt az autó, míg egy hitvány kínai abronccsal még 45 km/órával ment az ADAC idei téligumitesztjében

Nedves úton 80-ról fékezve a legjobb lassulást biztosító téli gumival már állt az autó, míg egy hitvány kínai abronccsal még 45 km/órával ment az ADAC idei téligumitesztjében

Nedves úton 80-ról fékezve a legjobb lassulást biztosító téli gumival már állt az autó, míg egy hitvány kínai abronccsal még 45 km/órával ment az ADAC idei téligumitesztjében


A 14 féle mérés eredményei alapján a prémiumtermékek uralták ugyan a mezőnyt, de a magas ár még nem garancia a jó helyezésre és olcsóbb gumiból is volt igen jó.

Pont a legtöbbe kerülő, 32 800 forintos Bridgestone Blizzak LM 32 (amelynek elődei szép eredményeket értek el), utolsó előtti lett, míg a tesztgyőztes Goodyear Ultra Grip 7+ 29 000 forintból kijön. Az autóMAGAZIN gumitesztes száma december közepéig lesz kapható.

Vert mezőnyben a kínai abroncs

Az ADAC és a TCS (Touring Club Suisse) az olcsóbb, kompakt és kisautókra való 185/65 R15 T méretosztályban hasonlított össze téli abroncsokat. A tökutolsó egy kínai abroncs lett, a Star Performer Winter, amely száraz úton is gyenge volt, nedves úton pedig csapnivaló.

Teszteredmények 185/65 R15 T
Gumiabroncs típusa Minősítés
Dunlop SP Winter Sport 3D, Goodyear Ultra Grip 7+,
ESA-Tecar Super Grip 7
Nagyon ajánlott
Continental WinterContact TS 830, Fulda Kristall Montero 3
Semperit Speed-Grip, Kléber Krisalp HP2, Goodyear Vector 4 Seasons*
Firestone Winterhawk 2  Evo, Vredestein Snowtrac 3, Maloya Davos,
Kumho I’zen KW3
Ajánlott
Yokohama Winterdrive V903, Vredestein Quatrac 3* Feltételesen ajánlott
Star Performer Winter Nem ajánlott


*Dőlt betűvel a két négyévszakos abroncs Forrás: TCS svájci autóklub 2010-es tesztje

Gumiteszt itthonról

A Genertel tesztjében a Wanli, az ADAC-nál a Star Performer teljesített riasztóan gyengén

A Genertel tesztjében a Wanli, az ADAC-nál a Star Performer teljesített riasztóan gyengén

A Genertel tesztjében a Wanli, az ADAC-nál a Star Performer teljesített riasztóan gyengén


Szerényebb technikai háttérrel született, de érdekes és értékes eredményeket hozott a Genertel direktbiztosító által megrendelt gumiteszt, amelyet 165/70 R14 méretben egy Suzuki Swifttel, 205/55 R16 abroncsokkal pedig egy Toyota Auris-szal hajtottak végre a szakemberek. Az abroncsok itthoni gumikereskedésekből valók, a tesztelők inkognitóban vásárolták őket.

Ez a felmérés nem került tízmilliókba, mint egy észak-svédországi tó jegén az abroncsok kopását, gördülési zaját és sok más paramétert is mérő összehasonlítás, euróban is nyomasztóan drága szerkóval. A helyszín a Magyar Autóklub újpesti telepe volt, a hat-hat téli és nyári abroncs egy-egy nyári és négyévszakos gumival együtt vizsgázott a két autón. Hó híján a mérések a száraz illetve nedves úton mérhető lassulásra és az oldalgyorsulásra terjedtek ki, a tesztelés metodikájáról részletek itt.

Mit tud az olcsó kínai?

Előrefelé törtetni könnyű, de rendesen lassulni egy összkerekes autó is csak téli gumival fog

Előrefelé törtetni könnyű, de rendesen lassulni egy összkerekes autó is csak téli gumival fog

Előrefelé törtetni könnyű, de rendesen lassulni egy összkerekes autó is csak téli gumival fog


Mindkét méretben a Goodyear Ultra Grip 7+ bizonyult a legjobbnak, de a Dunlop SP Winter Sport is előkelő helyen végzett. A másik nagy gumióriásnál is van minek örülni, a Michelin Alpin és a BF Goodrich G-Force is jól szerepelt. 205/55 R16 méretben a Sava négyévszakos gumija is kedvező eredményt ért el, de a tesztből hiányzott a havas mérés, ahol a téli abroncsok előnyhöz juthatnának.

Vizes úton egyértelmű a tesztelt téli gumik fölénye a nyárival szemben, a Wanli Winter Challenger pedig – az idézett nyugati vizsgálatokhoz hasonlóan – ezúttal is megdolgozott a gagyi minősítésért.

Veszélyesen silány portéka, mert pont nedves úton tapad rosszul, ami télen az elsődleges volna. Vizes felületen, a Swift méretében egyedül a Falken SN 828 teljesített gyengébben a kínai téli guminál, tehát a méréssorozat egyetlen nyári gumija. A teszt eredményei itt.

Talán a pocsék nyárért kaptuk cserébe a tavaszias heteket. De ennek vége, itt az igazi ősz és a tél

Talán a pocsék nyárért kaptuk cserébe a tavaszias heteket. De ennek vége, itt az igazi ősz és a tél

Most már tényleg ideje átállni

Ne higgyék el, hogy a téli és a nyári abroncsok közti váltás csak a gumigyártók lobbija szerint fontos! Az ajándékként kapott tavaszai napok elmúltak, ezen a héten éjszakánként fagyni fog és a hegyekben hó hullik az OMSZ szerint. Most már végképp ideje átállni téli gumira.

205/55 R16: az Opel Astra H vagy a Passatok jellemző méretében közöl téligumitesztet a decemberi autóMAGAZIN. A legdrágább csak utolsó előtti lett.

Téli gumi: veszélyesért kár pénzt adni 53