Szabályos?
Sajnos igen. Bár nem is olyan rég még a Legfőbb Ügyészség is úgy tartotta, hogy a rendőröknek KRESZ-felhatalmazás hiányában fel kellene hagyniuk a hasonlóan veszélyes helyeken történő méréssel. Akkoriban a megkülönböztető jelzést nem használó autók szabálytalan pozícióból büntettek szabálytalankodókat, de a traffipaxozás mégis fontosabbnak tűnt, mint a mezítlábas rendőr biztonsága. Gyorsan változtattak is a KRESZ-en, innentől kezdve olyan helyekről is ellenőrizhették a forgalmat (ez leginkább sebességmérésben merül ki), ahol egyébként tilos megállni.
Biztonságos?
Persze! Legalább annyira, mint Phenjan egyik közterületén fennhangon kritizálni a Kedves Vezért.
A frászt biztonságos! Sőt, olyannyira veszélyes, hogy az autópálya-kezelőtől gyakran kapunk olyan közleményeket, amelyben mindenféle rémisztő adatokat olvashatunk a leállósávok veszélyeiről, az ott bekövetkező balesetekről. Állítólag statisztikailag mindössze húsz percig marad valaki életben a leállósávban, és minden ötödik halálos baleset is ott történik, ezért gyakran javasolják, hogy a műszaki okok miatt a leállósávban veszteglő autót, még akkor is hagyjuk el, ha kint sokkal kellemetlenebb a várakozás. Esik az eső, nincs légkondi, nincs fűtés, sem zene, de a korláton túl talán életben maradhatunk akkor is, ha egy elbóbiskolt, vasérccel megrakott bolgár kamionos végigtarolja a leállósávot Budapest és Siófok között.
Idén különösen rossz a statisztika, a tavalyi nulla halálos balesettel szemben idén már négyen is életüket vesztették a leállósávban, és két súlyos baleset is történt már, árulta el Béni Gyöngyi az Állami Autópálya Kezelő kommunikációs vezetője. Ha a rendőrök ennek ellenére mégis ott érzik szükségét a sebességmérésnek, akkor azt minden további nélkül meg is tehetik, szabályosan.
Romló baleseti statisztika: (2010. novemberéig)
2008. | 2009. | 2010. | |
Halálos | 1 | 0 | 4 |
Súlyos | 2 | 1 | 2 |
Könnyű | 1 | 3 | 3 |
Anyagi kár | 9 | 14 | 6 |
forrás:ÁAK
Másnak mennyibe fáj?
A KRESZ szerint leállósávban parkolni nem szép dolog. Így persze húzós büntetés is jár érte, egész pontosan 100 000 forint a leállásért, 150 000 forint a leállósávban haladásért. Mármint ha én követem el a civil autómmal. A hivatalos állásfoglalás szerint: „- Soha ne álljon meg a leállósávon pihenni, csak ha valóban műszaki hibás a járműve és akkor is csak az elakadásjelző háromszöggel megjelölve, személyek pedig ne tartózkodjanak a járműben!„
Nem akarunk Mad Max-világot
Ezzel a cikkel és a témában született hasonló írásainkkal természetesen nem az a szándékunk, hogy lejárassuk a rendőrség forgalomirányító, -biztosító és -ellenőrző munkáját. Igenis szükség van traffipaxokra, közúti ellenőrzésekre, nem szeretnénk kontroll nélküli, elvadult világot. Csak hát nem épp úgy kívánjuk ezt a kontrollt, ahogy mostanság tapasztaljuk.
Az objektív felelősség, vagyis a pénzzel következmények nélkül megváltható közveszélyokozás rendszere (sőt, pénz se kell a száguldozáshoz; egy szlovák vagy német rendszám ma gyakorlatilag jogosítvány az állandó gyorshajtásra) és a Rendőrség költségvetésének részben a beszedett bírságokból való fedezése súlyos következményekkel jár, amelyek pont a közlekedésbiztonság ellen hatnak.
A Rendőrség immár gyakorlatilag nem érdekelt semmilyen szolgáló vagy védő feladatban a közlekedés terén, csupán a pénzbeszedésben. Logikus, hogy erőit ennek legegyszerűbb módozatába fekteti: az emberi munkaerőt minimálisan igénylő, kvázi automatikus sebességmérésbe, ott, ahol a sebességtúllépés az indokolatlanul alacsony korlátozás miatt a legvalószínűbb. (Tehát ahol a traffizás nem veszélycsökkentés, hanem a polgárok zaklatása!)
Ennek a helyzetnek szélsőséges megnyilvánulása, amikor a rendőr szervezeti és személyes kényelemből már a Rendőrség saját kommunikációja szerint is veszélyes zónában pihen a hátradöntött ülésben, a jó melegben, miközben az automata traffipax gyártja a képanyagot a csekkek mellé. Semmi nem számít, csak csengjen a kassza. És ez olyan jelenség, ami nekünk nagyon nem tetszik.
Nem tudom, hogy a rendőrök olvasnak-e a baleseti statisztikákat, de feltételezem, hogy igen. A helyükben elgondolkodnék rajta, hogy leparkolok-e a kocsival ennyire veszélyes helyre kaszálni. Megéri?