Az autósok többsége aligha sejti, hogy sok esetben tőle, puszta jelenlététől függ, zöldet kap-e a kereszteződésben. A modern, dinamikus jelzőlámpa-irányításban a kereszteződésben álló, ki- és behaladó járművek is a szabályozási folyamat fontos változói. Jelenlétüket, mozgásukat általában az aszfaltban elhelyezett érzékelőkkel mérik.
Nem tudta ezt az a taxis sem, aki előttem állt a kereszteződésben, jóval az érzékelő előtt, és várta, hogy végre zöld legyen. Sajnos sehol nem tanítják, hogy a hurokdetektor felett állva várakozzunk a lámpánál, sőt azt sem, hogy egyáltalán mi az a hurokdetektor, és hogy érzékelik a járműveket a kereszteződésben.
Nyomd meg a gombot!
Maga a hurokdetektor pont úgy működik, mint a „kincskereső” fémérzékelők többsége. Az aszfaltban elhelyezett induktív hurokban keltett mágneses teret a hurok közelébe kerülő mágnesezhető anyag, tehát a jármű elhangolja. Az elhangolódás mértéke függ a mágnesezhető anyag méretétől, valamint a hurok és az anyag távolságától.
Ugyanezen a fizikai elven működik az induktívhurkos fémérzékelő készülék is, csak ott mi pásztázunk a keresőben levő induktív hurokkal a föld felett és a mágnesezhető anyag, vagyis a kincs van a földben.
Az induktív hurokdetektor úgy működik, mint egy hatalmas gomb, amit a felette áthaladó járművek „megnyomnak” és ezzel gyakorlatilag jelzik az igényüket, hogy a pirosban állnak és zöldet szeretnének kapni. Városokban az erre a célra a leggyakrabban használt érzékelő az induktív hurokdetektor, ami az érzékelő hurokból, a kiértékelő áramkörből, egy tápegységből és az ezeket összekötő kábelből áll.
Felmerülhet a kérdés, miért is kell mérni a járművek mozgását, miért nem működik a lámpa ciklikusan, mindenkinek ugyanannyi ideig adva a zöldet, hiszen az lenne az igazságos. Nos, a lámpavezérlés is megpróbál demokratikusan működni, vagyis igyekszik arányosan elosztani a zöldeket a különböző irányokban álló, illetve érkező járművek számának függvényében.
A többség akarata dönt, hiszen miért vegye el a zöldet attól az iránytól, amelyiknél sokan várakoznak, és miért adjon zöldet annak az iránynak, ahol meg nem is állnak, illetve inkább várakozzon kicsit többet a kevesebb forgalmú irány.
Tehát adva van a feladat, össze kell hangolni ezt a sok folyamatosan változó igényt, figyelembe véve az egyéb körülményeket, ehhez viszont elengedhetetlen ismernünk a járművek mozgását és számát, amit valahogy mérni kell.
Ne várjunk fölöslegesen!
Természetesen számos egyéb paramétertől is függ, mikor kapunk zöldet, de mindenképp érdemes figyelni ezekre az aszfaltban elhelyezett érzékelőkre, hiszen ha nem állunk, haladunk át felettük a piros lámpánál, számos esetben több ideig kell várnunk a zöld jelzésre, hiszen a forgalomirányító berendezés azt az információt kapja, mintha mi ott sem lennénk.
Persze, ha a forgalomirányító berendezés mindig azt az információt kapja, hogy az adott detektor felett nem áll jármű, mert nem állunk a hurokdetektor felett, vagy mert elromlott, akkor is ad előbb-utóbb zöldet a mi águnknak is, csak maximum többet kell várnunk.
Kerékpárosoknak is hasznos
A hurokdetektorok nemcsak a jármű jelenlétét érzékelik; hanem az elhangolódás alakjából, sebességéből és az elhangolódások számából például a járművek sebességét, a követési időközüket, a zöldön áthaladt járművek számát stb. is mérni lehet, ezért találkozhatunk velük például az autópályákon, vagy akár beléptető-rendszereknél is, használhatók kerékpáros forgalom irányítására, közforgalmú járművek előnyben részesítésére stb.
Fontos tulajdonságuk, hogy az elhangolódás mértékéből, jelalakjából meg tudják különböztetni a járműkategóriákat, tehát hogy személyautó vagy kamion haladt át felette.
Árulkodó a fényes négyzet
Már meglévő út esetén az induktív hurkot úgy telepítik, hogy az aszfaltba vágnak egy négyzet, vagy téglalap alakú, 3-10 cm mély, körülbelül 1 cm széles hornyot és ebbe teszik bele a hurkot, ami gyakorlatilag egy a horonyban feltekercselt hosszú vezeték. Többnyire a négyzet alakú horony felső szigeteléséről látható, hol van a hurokdetektor, tehát a forgalmi sáv közepén, általában a helyzetjelző vonal előtt látható egy fényesebb (bitumen) négyzet, amelyiknek az egyik sarkánál van egy kivezetés az út széle felé. Az új út építésekor a hurokdetektor telepítése megoldható az útfelület vágása nélkül is, ez esetben maga a detektor szabad szemmel természetesen nem látható.
Sajnos számos esetben találkoztam már rosszul elhelyezett hurokdetektorokkal, melyeket például túl közel telepítettek a fényjelző alá. Ezért, ha az ember meg akar állni a detektor felett, és még a fenti fényjelzőt is látni szeretné, ahhoz minimum annyira hátra kell hajtania a fejét, hogy kitörjön a nyaka. Néha a haladásnak tényleg ára van.
Érdemes itthon is figyelni a kereszteződésekben ezekre az eszközökre, hiszen a saját és a mögöttünk állók idejéből spórolhatunk sok esetben, ha felettük várakozunk a lámpánál.