Ijesztően sok baleset történik a kemény fagyban a havas utakon. Az ütközések egy része elkerülhető, csak meg kel tanulni, mi a teendő, ha az autó nem azt csinálja, amit kellene.
1/28 Számos balesettel találkoztunk a napokban. Modern autókban is meglephet a tél!
Számos balesettel találkoztunk a napokban. Modern autókban is meglephet a tél!
Fotó megosztása:
2/28 A hétvégén többször is megállt a forgalom a műszaki mentés idejére az autópályákon
A hétvégén többször is megállt a forgalom a műszaki mentés idejére az autópályákon
Fotó megosztása:
3/28 Nincs minden veszve, ha megcsúszik az autó, csak kell egy hely, ahol be lehet gyakorolni, mi a teendő. Itt épp a 308 orra csúszik ki a kanyarból, mert túl gyorsan jöttünk
Nincs minden veszve, ha megcsúszik az autó, csak kell egy hely, ahol be lehet gyakorolni, mi a teendő. Itt épp a 308 orra csúszik ki a kanyarból, mert túl gyorsan jöttünk
Fotó megosztása:
5/28 Tökölön ki lehet próbálni mindazt, amit közúton életveszélyes volna
Tökölön ki lehet próbálni mindazt, amit közúton életveszélyes volna
Fotó megosztása:
6/28 Egy tank benzin áráért rengeteget lehet fejlődni a havas tréningeken
Egy tank benzin áráért rengeteget lehet fejlődni a havas tréningeken
Fotó megosztása:
7/28 Székely Gyula 1998 óta tart vezetéstechnikai tréningeket
Székely Gyula 1998 óta tart vezetéstechnikai tréningeket
Fotó megosztása:
9/28 Részvételi feltétel a bekötött öv és a téli gumis autó
Részvételi feltétel a bekötött öv és a téli gumis autó
Fotó megosztása:
10/28 Fékezési feladatokkal indul a gyakorlás
Fékezési feladatokkal indul a gyakorlás
Fotó megosztása:
11/28 Téli gumi és legalább 4 mm-es mélységű futófelület kell a hideg évszak átvészeléséhez
Téli gumi és legalább 4 mm-es mélységű futófelület kell a hideg évszak átvészeléséhez
Fotó megosztása:
13/28 Sok dolga akadt a rendőröknek az elmúlt napokban
Sok dolga akadt a rendőröknek az elmúlt napokban
Fotó megosztása:
14/28 Csak teljesen kikapcsolt DSC-vel sikerült keresztbe állítani a BMW-t
Csak teljesen kikapcsolt DSC-vel sikerült keresztbe állítani a BMW-t
Fotó megosztása:
15/28 Egy összkerekes autó képes az orrát tolni, de gázra kifarolni is. Gyakorláshoz ideális
Egy összkerekes autó képes az orrát tolni, de gázra kifarolni is. Gyakorláshoz ideális
Fotó megosztása:
17/28 Havon 80-90 már nagyon magas tempó, ahonnan nehéz megállni
Havon 80-90 már nagyon magas tempó, ahonnan nehéz megállni
Fotó megosztása:
18/28
Fotó megosztása:
19/28 Ha az orra kicsúszik, el kell venni a gázt, ha van hely, kicsit nyissunk a kormánnyal. Beljebb tekerni tilos!
Ha az orra kicsúszik, el kell venni a gázt, ha van hely, kicsit nyissunk a kormánnyal. Beljebb tekerni tilos!
Fotó megosztása:
21/28 Gázelvételre könnyen kitör az autó fara az átterhelődéstől. Ilyenkor mindig a megcsúszás irányába kormányozzunk!
Gázelvételre könnyen kitör az autó fara az átterhelődéstől. Ilyenkor mindig a megcsúszás irányába kormányozzunk!
Fotó megosztása:
22/28
Fotó megosztása:
23/28 Láthatóan jól éreztük magunkat
Láthatóan jól éreztük magunkat
Fotó megosztása:
25/28
Fotó megosztása:
26/28 Itt érdemes ralipilótát játszani
Itt érdemes ralipilótát játszani
Fotó megosztása:
27/28 Nagy gázra a kimustrált LT is képes farolni
Nagy gázra a kimustrált LT is képes farolni
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
Számos balesettel találkoztunk a napokban. Modern autókban is meglephet a tél!
Számos balesettel találkoztunk a napokban. Modern autókban is meglephet a tél!
Az elmúlt hétvégén sokat autóztam szerteszét az országban és riasztó volt látni, mennyi baleset történt a kemény télben. Szombat délután az M7-esen le is állt a forgalom, másnap az M1-en is legalább három m?szaki mentést láttunk.
Elég kicsit hibázni
Megpördült, összelapult autókat rángattak ki a t?zoltók a sztráda melletti árkokból, és egyik sem nyári gumis S100-as Skoda volt, hanem modern, maximum tízéves autó. Mivel havon egy hirtelen sávváltás b?ven elég ahhoz, hogy leessünk az útról, ellátogattunk gyakorolni Székely Gyulához, a tököli reptéren m?köd? vezetéstechnikai központba.
Fékezési feladatokkal indul a gyakorlás
Egy összkerekes autó képes az orrát tolni, de gázra kifarolni is. Gyakorláshoz ideális
Egy összkerekes autó képes az orrát tolni, de gázra kifarolni is. Gyakorláshoz ideális
Mi most egy állandó összkerékhajtású X3-as BMW-vel érkeztünk. Az üléshelyzet túl magas benne, de pontos kormányzása, kiszámíthatósága miatt nagyon jól megteszi gyakorlóautónak.
Ha meg kell állni, sok a 90
Nagy el?nye, hogy összkerekes autóként mind az elöl hajtó autókra jellemz? orrtolást, mind a hátsókerekesekre régen jellemz? túlkormányzottságot képes produkálni, persze csak kikapcsolt menetstabilizáló elektronikával.
Mert aktív DSC-vel és a Pirelli Sottozero téli gumikkal a tesztautó olyan jóindulatú volt, annyira biztonságosan fordult és lassult, hogy nem tanultunk volna semmit.
a videó a hirdetés után indul
enne. Ahogy az instruktor mondja, ésszel és mértékkel itt mindent ki lehet próbálni. Lehet?ség van gyorsulás- és lassulásmérésre, utólag elemezhet?, hogy egy kanyar vagy kikerülési teszt hatvannal még elfért, 62-vel már nem. Vezethetünk bekapcsolt és kiiktatott ESP-vel (ha van a kocsiban), és kipróbálhatjuk, milyen könny? megpördülni egy sima kikerülés közben.
A csúszkálás ára párezer forint, aki többet szeretne fejl?dni, annak szól a félnapos tréning, amely hagyományosan nem kerül többe egy tank benzinnél. Mi többféle vezetéstechnikai központban is jártunk, de a látottak egyike sem ér fel azzal, amit a havas reptéren, Budapestt?l néhány kilométernyire megtapasztaltunk, mert itt a tempó is igazi, nem 30-cal kell verg?dni a bukótér hiánya miatt. A havas tréningek id?pontja id?járásfügg?, amikor azt látjuk, hogy Budapest környékén megmarad a hó, érdemes id?pontot egyeztetni a 30-25-25-399-es számon.Honlap és videók: www.vezetestechnika.eu
A gázelvétel tehát fontos, de ezzel terhelésváltást váltunk ki, magyarul az autó fara elkönnyül és kitör, ami hátsókerekes autóknál gázadásra is megesik, ha nincs bennük kipörgésgátlás. A megoldás mindkét esetben gázelvétel, majd mértékletes ellenkormányzás.
Azért csak ésszel, mert ha túl sokat húzunk vagy túl durván rántunk a kormányon, akkor az autó feneke a másik irányba lendül ki. A fenti videón ez jóval plasztikusabb, mint leírva.
Egy ajtónyitás elég a bajhoz
Azért érdemes gyakorolni, legalább egy üres parkolóban, mert még gyengén tapadó havas úton is lehet és kell is tenni valamit, ha az autó keresztbe áll, például olyan mindennapos helyzetben, amikor valaki figyelmetlenül nyitja ki a kocsiajtót és ki kell kerülnünk.
Számítani kell rá, hogy amikor a kikerülés után a saját sávba visszakormányozzuk az autót, kitörhet a hátulja az átterhel?dés miatt. Ilyenkor is a megcsúszás irányába kell kormányozni, tehát ha az autó fara balra legyez ki, akkor balra. „Azt is mondhatnám, hogy bármerre faroljon is ki az autó, mindig arra nézzünk és arra kormányozzunk, amerre menni szeretnénk”- mondja Székely Gyula.
Itt kell ralizni, nem közúton
A gyakorlás után a közlekedésbiztonság jegyében beszabadulhattunk egy friss hóval fedett gurulóútra, ahol olyan élményeket éltünk át, mint autóval eleddig csak a 80-as quattróval ugyanitt.
Boldogra faroltuk magunkat, mert autóbuziknak aligha van nagyobb és hasznosabb élmény, mint egy behavazott reptér. Jó lenne, ha mindenki itt élné ki raliversenyz?i hajlamait, sokkal olcsóbb és veszélytelenebb, mint közúton egy életre szóló hibát véteni.