Aki ismer minket, az tudja, hogy az autóMAGAZIN az autózás szeretetéről szól. (A szerző társlapunk, az autóMAGAZIN főszerkesztője – a szerk.) Mi vezetni szeretünk, nem búsongani, az össznépi magyar savanykodásból igyekszünk nem kivenni a részünket. De ez az idei autópályamatrica-drágulás szinte kívánja az epét.

Én személy szerint nagyjából egy éve neheztelek az Állami Autópálya-Kezelőre. Pedig sosem kellett hazarohannom külföldről elutazásom napján éjfélig, hogy pótoljam az ő működésképtelen rendszerük miatt meghiúsult matricavásárlásomat. És még csak nem is álltam órákig egy fél nappal korábban történt baleset miatt feltorlódott kocsioszlopban a hiányos forgalomszervezés miatt. (Na jó, egyszer igen) Csak egyszerűen matricát vásároltam az irodájukban valamikor tavalyelőtt év végén, de az is lehet, hogy tavaly januárban

A lényeg, hogy a szokásos, rosszkedvű jegyeladó néni – unatkozó biztonsági őr párost rejtő üvegfalon egy bazi nagy plakát lógott, valami olyan üzenettel, hogy 2010-ben nem drágul az autópálya-matrica, pedig X kilométerrel több utat használhatunk érte, mint addig. Alatta a teljes tarifatáblázat kategóriákra, érvényesség időkre lebontva.

A magyar matrica sokkal drágább, mint az osztrák vignette, az ÁAK szerint a kiegyenlítettebbé vált forgalom, meg a téli útkarbantartás miatt. Ausztriában nyilván nem esik annyit a hó
A magyar autópályahálózat hossza majdnem fele az osztrákénak, az éves díj mégis a duplája

A magyar autópályahálózat hossza majdnem fele az osztrákénak, az éves díj mégis a duplája

A magyar autópályahálózat hossza majdnem fele az osztrákénak, az éves díj mégis a duplája


Egymás mellett az osztrák és a magyar árak

Eddig érthető, birka nép a magyar, fogékony a könnyen emészthető mondanivalóra. Csak azt felejtették el az irodában dolgozók, hogy háromig számolni azért tudunk. Különben nem követték volna el azt a hibát, hogy a plakát másik oldalára kiteszik az osztrák autópálya-kezelő (mert az ő matricájukat is árulták) ugyanolyan tarifatáblázatát.

A pontos számokra már nem emlékszem, de nagyjából az jött le belőle, hogy odaát szinte bagóért lehet pályán autózni. Ha nagyon rövid, vagy nagyon hosszú az időszak, akár 50 százalék is lehet a különbség. Mármint Ausztria javára.

Sokat nem fűznék ehhez, de hogy az osztrák hálózat mennyivel nagyobb, azt ugye senkinek nem kell bemutatni. Mégis feleannyiba kerül, de az egy évvel ezelőtti plakát szerint nekem azért kellett volna örülnöm, mert a miénk kétszer olyan drága. Valahogy így csinált hülyét belőlem az ÁAK röpke fél perc alatt. Azóta nem is keresem a társaságát, inkább benzinkúton veszem a matricákat csendben, szemlesütve.

8,7 százalék átlagosan

De ez sem elég neki, most újra próbálkozik. Csak ezúttal rosszabbak a hírei. Januártól drágábbak a matricák. Átlagban 8,7 százalékkal, ami önmagában sem kevés, de a legfontosabb változás egyértelműen az, hogy megszűnik a négynapos matrica kedvezményes téli ára.

Díj-
kat.

éves

havi

heti

4 napos

1 napos

díj [Ft]

emelés

díj [Ft]

emelés

díj [Ft]

emelés

díj [Ft]

emelés

díj [Ft]

emelés

D1

  40 000

  7,5%

  4 500

  7,1%

  2 750

  7,8%

1 650

7,8%-23,9%



D2

115 000

  8,0%

13 000

  3,2%

  7 750

17,4%



3 000

8,7%

D3

172 000

  8,2%

19 000

  5,6%

11 750

15,2%



3 000

8,7%

D4

215 000

  8,6%

24 000

  6,7%

14 750

11,7%



3 000

8,7%

A dolog távolról sem felemelő, de nálam megint a mögé tett érvelés verte ki a biztosítékot. A hivatalos közlemény szerint „Az emelés elsődleges oka az euró/forint árfolyam változása. Az uniós szabályozás a matricák árait a közösségi valutában határozza meg, a változással ehhez igazodnak a forintban megszabott árak” Ami jobban belegondolva gyönyörű

Átlagban tíz százalék alatti a drágulás, de a havi matrica 4500 forintos ára rosszul mutat a 6500-ba kerülő osztrák kéthavival szemben - a duplájába kerülő évesről nem is szólva

Átlagban tíz százalék alatti a drágulás, de a havi matrica 4500 forintos ára rosszul mutat a 6500-ba kerülő osztrák kéthavival szemben – a duplájába kerülő évesről nem is szólva

Átlagban tíz százalék alatti a drágulás, de a havi matrica 4500 forintos ára rosszul mutat a 6500-ba kerülő osztrák kéthavival szemben – a duplájába kerülő évesről nem is szólva


Az állam hibázik, majd sarcol

Nem mást jelent, mint azt, hogy mivel az állam felelőtlenül gazdálkodik, gyengítve ezzel a forintot, minket pedig arra kényszerítve, hogy többet fizessünk a külföldi árukért meg a devizahiteleinkért, most az általa okozott gyengülésre hivatkozva még autópálya-használat címén is megsarcol minket.

Van, aki szerint ez ok? Mert szerintem nagyjából annyira, mintha a piros lámpánál hátulról belénk csattanó autó sofőrje megtéríttetné velünk saját biztosítói ügyintézésének költségét. Gondolom, mindenki kibírná röhögés nélkül.

Megszűnő kedvezmény vagy állandósult áremelés?

A turistaszezonon kívüli díjkedvezmény eltörlésének (különben is, nem inkább a turistaszezonban alkalmazott díjemelés állandósításának?) indoklása sem semmi. Két tényezővel magyarázzák. Az egyik szerint „a téli és nyári forgalom mértéke lényegesen kiegyenlítettebbé vált.” Lefordítom, hogy az is megértse, akinek nincs kedve a hivatali bikkfatömbből szobrot farigcsálni: azt jelenti, hogy mivel az utóbbi időben nyáron kevesebben használják az autópályákat, a kieső bevételt a téli autósoktól próbáljuk meg beszedni. Mennyivel világosabb, nem igaz? Nem is értjük, miért nem ezt mondják.

Azaz hogy értjük, nem vagyunk teljesen hülyék, bár ezt az autópálya-kezelőnél nyilvánvalóan kétségbe vonják. Különben aligha jönnének olyan tartalékindokkal a téli négynapos matrica 40 százalékos áremelése kapcsán, hogy „a téli üzemeltetés jórészt forgalomtól független költségei (pl.: hóeltakarítás, síkosságmentesítés) magasabbak, mint a nyári üzemeltetésé.”

Tényleg? Miért, az elmúlt években a Máltai Szeretetszolgálattól kapták a síkosságmentesítőt? Ha meg tényleg kifelejtették az eddigi költségvetésekből ezt a nyilván nem elhanyagolható tételt, akkor ezt a közleményt ugye már a vállalat új vezetése jegyzi, miután az előző tagjait óriási „alkalmatlan” pecséttel a homlokukon szélnek eresztették? Mi még nem kaptunk hírt ilyen elbocsátásról.

Ausztriában féláron

Ahogy feljebb látható, a közlemény hivatkozik az Európai Unióra is, állítólag az ő euró-alapú diktátumuk miatt nem maradhattak helyükön az árak. És itt megint eszembe jutott Ausztria. Ami ugyebár EU-tag, sőt az Eurózónában is benne van, azaz, ha minden igaz (bár a vonatkozó EU-s szabályozást egyelőre nem találom, de nem adom fel), az ottani díjakat forintra átváltva valami ismerős képet kéne kapnunk. Akkor nézzük a számokat!

Ami az éves személyautó-matricát illeti, itthon idén kerek 40 ezerbe kerül majd, odaát – 280 forintos euró árfolyammal számolva – 21 420 forintba. Négynapos csak nálunk van, de az 600 forint híján annyi, mint az osztrák tíznapos, aminél pont ugyanennyivel drágább a magyar tíznapos. Havi megint csak nálunk van, 4500-ért, amivel odaát egy kéthavi matricát tudnak szembeállítani – kevesebb, mint 6500-ért. Ja, és 2175 kilométernyi hálózatot a magyar 1315,8-del szemben, ami kilométerre vetítve tovább ront ez egyébként is drámai számokon. (Az igazsághoz hozzátartozik, hogy Ausztriában helyenként extra fizetős szakaszok is találhatók, amikért külön kell tejelni a matrica árán felül – a szerk.)

Háromból három

Értjük, baj van, kell a pénz. De könyörgöm, legalább tolják be csendben a küszöb alatt az utálatos levelet, ne pedig ezt az arcpirító bullshitet nyomják. Jövőre majd kitalálják, hogy egyre nagyobb kerekek vannak autóinkon és mivel a 205-ös gumik nagyobb felületet használnak, mint a 175 szélesek, sajnos megint meg kell emelni a díjakat? Ne nevessenek, ez is csak annyira vicces, mint a síkosságmentesítő.