Vezetéstechnika

A vezetéshez előrelátás szükségeltetik. Így érdemes elgondolkozni azon is, hogy télen hogyan parkoljuk le a kocsinkat egy dombon. Orral az emelkedő felé egy éjszakai havazás, ónos eső után kicsi esély marad az elindulásra. Ilyenkor jöhet az ötletelés vagy Gyula bácsi tanácsa.


Olvasónk kérdezi

Az lenne a kérdésem, hogy ha olyan havas dombon állok az autóval, ahonnan nem tudok elindulni, mert elpörög a kerék, mit lehet tenni? Mikor a legjobb a tapadása a keréknek?

Szakértőnk válasza

Tisztelt Olvasónk!

Nagyban megkönnyíti a helyzetet egy jó téli abroncs. Ha már az sem segít, jöhetnek az alternatív megoldások
Nagyban megkönnyíti a helyzetet egy jó téli abroncs. Ha már az sem segít, jöhetnek az alternatív megoldások

Nagyban megkönnyíti a helyzetet egy jó téli abroncs. Ha már az sem segít, jöhetnek az alternatív megoldások

Nagyban megkönnyíti a helyzetet egy jó téli abroncs. Ha már az sem segít, jöhetnek az alternatív megoldások


Válasszuk külön a dolgot!
A kerék tapadása akkor áll fenn, ha az útfelülettel a gumi érintkezik.
Tapadása akkor a legjobb, ha a száraz útfelülettel érintkezik, ilyenkor tapadási együtthatója 0,9.
Ha vizes az aszfalt, akkor 0,7 ez az érték. Vizes kockakövön haladva már csak 0,3-0,4, friss hóban 0,2-0,3, míg letaposott havon, jégen már csak 0,1-0,2.

Amennyiben olyan felületen áll a kerék, ahonnan a kicsi tapadási érték miatt nem tud elindulni, akkor a kerekek alá lehet szórni az elindulás előtt egy pár lapát homokot, vagy apró zúzalékot, kavicsot. Azon érdemes elgondolkodni, ha nagy nehezen mondjuk elindulunk a nyári guminkkal, a forgalomban havas jeges úton hogyan tudunk fékezni, kanyarodni.
Téli gumival könnyebb nyilván az elindulás és a megállás is.

Üdvözlettel,
Székely Gyula

A sofőr vagy a gumi a hibás?

Autóvásárlás

Költségcsökkentési céllal autót vásárolni? Természetesen. A nagy autó mellé jól jön egy kicsi, ami a rövidebb utakon és a városi közlekedésben válthatja ki a család eddigi járművét. Félmillióból japánt vagy franciát?


Olvasónk kérdezi

Szervusz András!

A Swift tartós és igénytelen, de olvasónk listájában nem szerepel

A Swift tartós és igénytelen, de olvasónk listájában nem szerepel

A Swift tartós és igénytelen, de olvasónk listájában nem szerepe

Van jelenleg egy nagyobb autóm, ami kényelmes, mondhatni tökéletes, de 2,5-ös motorral, automata váltóval nem fogyaszt keveset (bár átlag 10 literes fogyasztása viszonylag nem is annyira ijesztő). E mellé tervezem egy kisebb autó vásárlását, ami figyelembe véve, hogy fő autónk futása jelentősen csökken – így annak szervizelési költségei is csökkennek a következő időszakban -, megtérülő befektetés lehet, ha figyelembe veszem az üzemanyag költségek csökkenését (tudom, az autóvásárlás és befektetés szó egy mondatban szokatlan párosítás).

A feladat peremfeltételei tehát: maximum 500 ezer forint, aminek a vétel és az azonnali szerviz költségeit kell fedeznie, valamint minimális fogyasztást is. Elegendő, ha városi autóban gondolkodunk, de vidéki utak 3 fővel nem zárhatók ki.
Tudom, hogy a tipikus válasz erre egy Swift lehet; de játsszunk el a gondolattal, mi lehet még érdekes és műszakilag jó választás!
Egy nekem tetsző típust vitára bocsátok: egy Twingót el tudnék képzelni a feladatra, mivel belül viszonylag tágas lehet, a csomagtér az ülések tologatásával bővíthető, egy napfénytető pedig közelebb hozná az amúgy is vágyott kabrió érzést.

Üdvözöllek!

Szakértőnk válasza

Kedves Olvasónk!

A strapabíró a Citroën Saxo jó választás

A strapabíró a Citroën Saxo jó választás

A strapabíró a Citroën Saxo jó választás


Félmillióból csak olyan autót találtam, amely nem olyan vidám és szerethető, mint a Twingo, viszont megbízhatóbb és keveset is fogyaszt. Az egyik a Saxo106 páros, amely az 1,1 literes benzinessel vagány és takarékos, strapabíró autó. Futnék egy kört az 1992-2003 közötti Nissan Micrával is, az ezres motorral pont megfelel az igényeiteknek.

Árban bőven belefér javításokkal félmillióba a Fiesta-klón előtti Mazda 121 is, amelyből a nyitható tetősök harmonikateteje előre és hátra is nyitható, már amelyiken működik. Nekem most az az egyik vágyam, szoktam őket nézegetni az ésszerű autóban átélhető kabrióhangulat miatt, de a Mazda 121 fogyasztása magasabb az előbbieknél.

Üdv,
Szörényi András

A játékos Twingo első generációja még most is kapós

A játékos Twingo első generációja még most is kapós

Hifi, tuning

Vajon olvasónk csak biztonságosabb helyre szeretné száműzni autója akkumulátorát, vagy a súlyelosztás javítására törekszik? A művelethez megkapja a segítséget.

Olvasónk kérdezi

Üdv a Szakiknak!

Az akkumulátor általában a súlyelosztás javítása érdekében kerül hátra

Az akkumulátor általában a súlyelosztás javítása érdekében kerül hátra

Az akkumulátor általában a súlyelosztás javítása érdekében kerül hátra


Akksi hátrapakolásával kapcsolatos kérdésem volna.
A gép benzines de a legnagyobb dízel önindítóval számoltam ami 1,8kW-os, tehát ha számításaim nem csalnak, akkor 150 Ampert vesz fel indításkor. Akksinak 63Ah-s vagy nagyobbat gondoltam.
A kérdésem az lenne, hogy 2x16mm2-es (a kábelezési hossz 2,5m kb.) kábel megfelelő e?

Válaszát előre is köszönöm!

Szakértőnk válasza

Kedves Szilárd!

A 16 mm2-es kábel kicsi ehhez a művelethez! Legalább 25 mm2-es kábelt ajánlunk hozzá. Egy észrevétel, a 2,5 m-es hosszat mi egy kicsit rövidnek érezzük.

Üdvözlettel,
Team FUSION Hungary

Jog

Nem véletlenül mondják, hogy addig nyújtózkodjon az ember, amíg a takarója ér. Ha nincs pénz autózni, akkor szépen le kell támasztani a négykerekűt. Persze benzinre futja, kötelező biztosításra meg nem. Kevesebb kilométert kellett volna közlekedni, az így megmaradó összegből meg keresni valami olcsó biztosítást. Mert a balesettel sok-sok tanknyi üzemanyag ára távozik majd a családi kasszából.


Olvasónk kérdezi

Tisztelt Ügyvéd úr!

Lányom szombat éjszaka karambolozott egy taxissal. Sajnos aláírta, hogy tilos jelzésnél ment át a kereszteződésen. Rendőrt nem hívtak .
Közben kiderült,hogy nincs kötelező biztosítása. Mire számíthat, mit kell neki fizetni (munkanélküli)?

Válaszát előre is köszönöm!

Szakértőnk válasza

Tisztelt Olvasónk!

Kötelező nélkül még akkor is megfájdul az ember feje a baleset után, ha sérülés nélkül megúszta a csattanást

Kötelező nélkül még akkor is megfájdul az ember feje a baleset után, ha sérülés nélkül megúszta a csattanást

Kötelező nélkül még akkor is megfájdul az ember feje a baleset után, ha sérülés nélkül megúszta a csattanást


Sajnos ez esetben a legjobb lenne megegyezni a sértettel, hiszen minden javítási számla 100 %-ban őt fogja terhelni. Még nagyobb gond lehet, ha a taxis van annyira dörzsölt, hogy kitalálja,neki elmaradt haszna is van, mert pl. egy hétig nem tudott dolgozni az autóval. A partnerség legyen a mottójuk, és fizessenek rendesen.

Hatalmas szerencséjük van, hogy nem éppen egy 104 éves bácsit vitt a taxis, mert ha neki akár egy koccanástól is bármije sérül, annak beláthatatlanok a következményei az Önök olvasatában a személyi sérülés miatti kárrendezésben, hiszen erre a kötelező fizet, de ha nincs, akkor szintén maguknak kell helyt állni. A kötelező biztosítás hiánya önmagában csak egy szabálysértés, de meg kell érteni, a saját érdekünk hogy legyen biztosításuk. Én nem győzöm eleget hangsúlyozni a casco fontosságát is, de kötelező biztosítás hiányában közlekedni számomra érthetetlen dolog.

Üdvözlettel,
dr. Orgoványi Krisztián

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Elbírja a Perion akku az 500 wattos mélyládát? A Fusion segít!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!