A legenda szerint Gottlieb Daimlernek egyszer azt mondták, túl sokat dolgozik. Erre ő azt válaszolta: „a legjobbat vagy semmit”. Ez a hitvallás lett a Mercedes-Benz egyik fő jelmondata. Van ugyanis egy másik is: „sosem szűnik meg a feltaláló kedv” – ez már Karl Benztől származik. A két szakembernek nemcsak a Mercedes-Benz márkát köszönhetjük, de – mondhatni – az autózás intézményét is.  

Még erősen álcázzák a B-osztályt
Pontosan holnap lesz a 125 évfordulója az automobilnak

Pontosan holnap lesz a 125 évfordulója az automobilnak

Pontosan holnap lesz a 125 évfordulója az automobilnak


Benz 1886. január 29-én szabadalmaztatta háromkerekű motoros kocsiját. Azóta e nap számít az autó hivatalos születésnapjának. Ugyanakkor ezzel párhuzamosan Daimler kifejlesztette az első négykerekű motorkocsit. A Mercedes-Benz alapító atyái egymástól függetlenül rakták le valamennyi mai személy- és tehergépkocsi alapjait.

Az automobil holnap esedékes 125. évfordulójához kapcsolódóan ma felkerült a Mercedes-Benz csillag a német márka Kecskeméten épülő új gyárára. „A Mercedes csillag a legnagyobb teljesítmény, a tökéletes minőség jelképe. Arra ösztönöz, hogy minden nap a legjobb teljesítményt nyújtsuk” – mondta Frank Klein, a gyár ügyvezető igazgatója.

Felkerült a csillag a kecskeméti Mercedes gyárra 46

Az eseményen (melyen ott volt Dr. Zombor Gábor, Kecskemét város polgármestere is) megtudtuk, hogy a csillagra ugyanolyan Daimler-szabvány vonatkozik, mint bármelyik autóra. Valamennyi csillagot minden Merci-gyárhoz ugyanaz a beszállító készíti el.

Mint egy modern helikopter

Mint egy modern helikopter

Mint egy modern helikopter


Ennek megfelelően hazánkba is külföldről érkezett a hatalmas embléma. Szétszedett állapotban jött, ugyanis ez a csillag egy kissé nagyobb, mint ami az autók orrát díszíti. Átmérője hat méter, de tartozik hozzá egy négy méteres tartószerkezet is. A felállításáról darukon látható méretű hidraulika gondoskodik.

A Mercedes-Benz márkajelzéseként ismert forma a gyárkomplexum legmagasabb, 31 méteres épületén áll. A 2,4 tonnás szerkezet forgócsapágyon nyugszik, amelyen percenként 1,8 fordulatot tesz meg. De csak jó időben: erős szélben a szélérzékelők szélirányba fordítják a szerkezetet, biztosítva annak stabilitását.

A fényesre polírozott, lyukacsos nemesfémfelület és a mögötte található fehér plexiüveg nappal krómozott hatást kelt, míg éjszaka magasfeszültségű neoncsöves megvilágításának köszönhetően fehér színű. Saját megfigyelésünk szerint a csillag jól látható a gyár körül futó országutakról is.

2400 kilót nyom a hatméteres csillag

2400 kilót nyom a hatméteres csillag

2400 kilót nyom a hatméteres csillag


Az eseményhez kapcsolódó sajtótájékoztatón Frank Klein beszámolt a gyárépítés eddig elvégzett munkáiról és a még előttük álló feladatokról is. Mint mondta, mostanra lezárult a kecskeméti telephely törzsgárdájának felvétele. Közöttük csak viszonylag kevesen vannak, akiket a már hazánkban lévő más autógyártóktól csábítottak el.

A dolgozókat egyfelől képzik a Kecskeméten lévő oktató központban, de havonta 300 dolgozó a németországi telephelyeken, Sindelfingenben és Rastattban tanul. (Utóbbinak különös jelentősége is van, hiszen ezzel az üzemmel együttműködésben készülnek majd a kecskeméti Mercedes modellek.)

A Mercedes A- és B-osztály utóda összesen négy változatban készül majd. Ezek közül az egyik variánst csak Kecskeméten gyártják, egy másik kivitelt pedig a rastatti teleppel párhuzamosan épít majd a magyar üzem. A pontos kivitelekről egyelőre nem árulnak el sokat. Mindenesetre biztosan lesz közöttük ferdehátú, de emellett elképzelhető roadster, kupé, vagy szabadidő-autó variáns is. Az autók igazi világmodellek lesznek, Dél-Amerikába is szállítanak majd belőlük.

Még erősen álcázzák a B-osztályt

Még erősen álcázzák a B-osztályt

Még erősen álcázzák a B-osztályt


Állítólag az A- és B-osztály lesznek az első Mercedes modellek, amelyek már profitálnak a tavaly a Renault-Nissan szövetséggel kötött együttműködésből. A pletykák szerint az elsőkerék-hajtású autókba a francia-japán gyárral közösen fejlesztett háromhengeres turbómotorok is bekerülnek. Várható akkumulátoros és üzemanyagcellás elektromos hajtású kivitel is. A típus világpremierjét ősszel a Frankfurti Autószalonon tartják.

2011-ben is tovább folyik a dolgozói létszám bővítése, de immár elsősorban a gyártás területén dolgozó 1300 munkatárs felvételére kerül sor. A toborzás elsősorban a gyár vonzáskörzetében zajlik majd, mert mint Klein Úr fogalmazott, a térség legvonzóbb munkaadója szeretnének lenni.

2010-ben a tervek szerint elkészültek a gyár épületei. Jelenleg már mindegyik zárt állapotban van, szeptember óta főként a gyártósorok telepítésén és a gépek beüzemelésén dolgoznak. A gyárnak 2011 májusára kell kulcsrakésznek lennie, ekkor indul ugyanis a gyártás tesztüzeme, ami elég hosszan eltart.

Az első tesztautók nyolc hónap múlva, a az első sorozatgyártású kecskeméti Mercedes 2012 elején készül el, majd 2012 decembere környékén kezdődik a második személygépkocsi-változat gyártása.

Kérdésünkre Frank Klein elárulta, hogy a  gépek beállítását célzó tesztüzem során gyártott autókat megtartja a gyár. Egyfelől használják majd őket a munkatársak oktatásánál, másfelől a telephelyen belüli közlekedésnél is igénybe veszik őket, forgalomba azonban nem kerülnek.  

Sebaj, az utakra is jut bőven, hiszen a 800 millió eurós beruházás nyomán évi 150 ezer személyautó készülhet a Mercedes kecskeméti gyárában.