86 éve történt
Van olyan ország, ahol az autók számának növekedését az utak, kiszolgáló létesítmények fejlesztése is követi. Az Egyesült Államok nagy részben a Ford T-modellnek köszönheti a hirtelen fejlődést. Pedig az úgy volt megtervezve, hogy gyakorlatilag bármilyen útviszonyok között mozgásban maradhasson. Nézzék csak meg a videót!
Nem mai hírek
Nem, nem kerültünk időviharba. Csupán úgy gondoljuk, hogy jópofa dolog visszanézni, milyen dolgok estek meg az elmúlt száz évben az autózás történetében. És az MTI Sajtóadatbankjának (szerkesztőségi munkanéven csak MTI Classic) hála ezt meg is tehetjük. Szemezgetünk a régmúlt hírei között, az arra érdemeseket – érdekeseket, furcsákat, meghökkentőket – pedig Önök elé tárjuk.
1925. július 22.
„Georg F.Bauer, az amerikai National Automobil Chambre of Commerce titkára, akit még a multévei amerikati detroiti kongresszuson Holtenberger Vilmos, az amerikai Ford-automobilok magyarországi képviselője hivott meg Magyarországra, ennek a meghivásnak eleget tett. Bauer ezidőszerint Európában nagyobb köruton van, hogy tanulmányozza az itteni viszonyokat. Az amerikai vendég nagyszabásu filmelőadásában mutatta be a minisztériumok és a székesfőváros képviselőinek, valamint a szakköröknek és a meghivott vendégeknek azt a páratlan fejlődést, amelyet az automobilizmus az Északamerikai Egyesült Államokban elért.
Különösen nagy érdeklődést keltettek azok a képek, amelyet az amerikai speciális automobil-uthálózatot, az automobil-utak berendezését és az automobilizmust elősegitő intézményeket ábrázolták. Az amerikai automobilizmus elsősorban ezeknek a berendezéseknek köszönheti példátlan fejlődését.
A nagy érdeklődést keltett előadáson ott voltak a többi közt Forster Gyula és Markhot Jenő miniszteri tanácsosok, Csáky-Pallavicini Hippolyt gróf, Boris Ivanenko amerikai ezredes, Thurner Béla müegyetemi tanársegéd, Simon Norbert müszaki főtanácsos, Kazinczy és Jaczó székesfővárosi mérnökök, továbbá a budapesti automobilegyesületek és érdekeltségek legkiválóbb képviselői.”
55 éve történt
Ma már szinte egyetlen angol autógyártó sem létezik. A legtöbbjük külföldi kézbe került. Ki gondolta volna, hogy a Rover egyszer majd egy indiai cég tulajdona lesz?! Pedig 1956-ban a tradicionális angol márkákat úgy vették, mint a cukrot.
Szerencsére az autóépítési tapasztalatokra tudnak támaszkodni, így bátran megbízhatunk az Angliában készülő autókban.
London, 1956. július 20.
„A BBC most közzétett adatokat közöl arról, hogy Nagy-Britannia junius hónapban több mint 30 000 különböző gépkocsit exportált a világ minden tájára és ez mult év szeptembere óta a legmagasabb havi eredmény. Az Egyesült Államokba junius hónapban 4 200 gépkocsit exportáltak Nagy-Britanniából, ami ujabb csucsot jelent.
Az angol gépkocsigyárak szövetségének adatai szerint az angol gépkocsi-ipar ez év első hat hónapjában több mint 250 000 gépkocsit exportált több mint 200 millió fontsterling értékben.
Nagy-Britannia – hangoztatja a jelentés – világviszonylatban is a legtöbb gépkocsit exportálja és ez év első hat hónapjában tizezerrel több kocsit exportált, mint legnagyobb világpiaci versenytársa, Nyugat-Németország. Ez az eredmény is azt mutatja, hogy az angol gépkocsi-ipar, a legutóbbi hónapokban jelentkezett nehézségek ellenére is, aránylag nagy üzleteket bonyolit le, anélkül, hogy túlságosan megérezné az Ausztráliában és Uj-Zélandon legutóbb elrendelt behozatali korlátozásokat.”
Húsz évvel ezelőtt indult a Fiatok hivatalos magyarországi forgalmazása. Akkoriban volt kapható az 1989-es Év autója, a Tipo. A Ritmót leváltó modell szervesen illeszkedett a márka többi autójának sorába. Nem tagadom, nekem még ma is nagyon tetszik a formája.
Akkoriban azonban leginkább a digitális műszerfal fogott meg. Kevés európai autóba került be ez a megoldás – míg az Egyesült Államokban igen elterjedt volt -, de azok pont emiatt nagyon különlegesnek tűntek. Az Opel Kadett GSi is rendelhető volt ilyennel. Hiába olvastam akkor azt róla, hogy rosszul leolvasható és meghibásodásra hajlamos, továbbra is tetszett.
Talán lehetett ezekben valami, mert az 1988-ban bemutatott modell 1993-as frissítésekor eltűnt ez az opció a kínálatból.
„A Fiat Auto Spa olasz autógyár pénteken megállapodást írt alá az Autókerrel Fiat márkájú személygépkocsik és vasúti kocsik magyarországi értékesítéséről – jelentették be Milánóban.
Az egyezmény vegyes vállalat létrehozását irányozza elő. Ez 80 százalékban a magyar, 20 százalékban az olasz cég tulajdona lesz, és feladatkörébe Fiat márkájú járművek Magyarországra történő
importálása, értékesítése és szervízelése tartozik majd.
Az olasz partner ugyanakkor fenntartja magának a jogot arra, hogy a későbbiekben növelhesse részesedését a közös vállalkozásban. A Fiat vállalta szakemberek képzését is Magyarországon és Olaszországban. Pénzügyi részleteket az illetékesek egyelőre nem közöltek.”