Nemrég levelet kaptam a szakértői rendszerbe, amelynek írója felajánlotta, hogy mivel 1996 óta jár Porschékkal, most épp egy Boxsterrel, szívesen mesél tapasztalatairól, ha épp egy zuffenhauseni sportautóról kellene tanácsot adnom.

Árverseny: Porsche 911 964, 1991 vs. Suzuki Swift 1,3, 2006

Az emberek zöme átlagautókkal kapcsolatban kér segítséget, de kaptam az alkalmon, hogy valaki, aki nemcsak álmodozott a 911-ről, de hat évig használta, ráadásul az utolsó előtti léghűtéses, 964-es Carrerát, ugyan mondja már meg, mennyibe volt neki az álomautó?

Az érdekesség kedvéért megkértük kolléganőnket, Keszthelyi Viktóriát, hogy ő is írja össze, mennyit költött 2006-ban csavarújan vett Suzuki Swiftjére. Nem állítjuk, hogy az összes hasonló korú 911 és Swift tulaja ugyanígy járt, de ez két igazi ember, igazi autójának története, ami mindenképp érdekes.

Vételár, biztosítások

A hatéves részletre vett Swift árát – merőben önkényes kalkulációval – megemeltük a hitel körülbelüli többletköltségével, ezért szerepel a 2,8 milliós listaárú autó neve mellett 3,7 millió forint. A svájcifrank-alapú hitel törlesztése az évek során sokat ingadozott, 2010-ben a frank erősödése miatt bő százezer forintot kellett becsengetnie a tulajdonosnak a 37 ezer Ft körüli havi részleteken felül. Az autók ára között nagy a különbség, de ha a tulaj nem töri a kocsit, a 911 biztosítása és adója alig visz el több pénzt, mint ugyanezek a tételek a Suzukira.

Fix költségek
Suzuki Swift 1,3 GLX, 2006 (1,3l – 92 LE)
Éves kötelező felelősségbiztosítás* 14 400-46 728 Ft
Éves gépjárműadó 20 400 Ft (68 kW x 300 Ft)
Porsche 911 Carrera 2, 1991 (3,6l – 250 LE)
Éves kötelező felelősségbiztosítás*  24 480-69 583 Ft
Éves gépjárműadó 25 760 Ft (184 kW x 140 Ft)

*B6, 35 éves, fővárosi férfi tulajdonos esetén

Fogyasztás: Két Swift megél a 911 tankjából

Összevetettük többéves távon egy használt Porsche 911 Carrera 2 és egy Suzuki Swift 1,3 beszerzésének és használatának költségeit. Két igazi ember, igazi autójának története következik
Nem olyan takarékos, mint elődje, de strapabíróan működik a hármas Swift

Nem olyan takarékos, mint elődje, de strapabíróan működik a hármas Swift

Nem olyan takarékos, mint elődje, de strapabíróan működik a hármas Swift


Viki is azt tapasztalja, hogy a harmadik generáció nem olyan takarékos, mint a 2005 előtti Swift. Előző Swiftje csak klímával és nagy dugóban fogyasztott 6,5 litert, a mostanival stabilan 8 litert mér Budapesten.

Ez még mindig alig fele a 911 étvágyának, persze a léghűtéses boxermotor ereje, felpörgése, járása és semmi máshoz nem hasonlítható hangja más világ. A Porsche sokkal többet kér, és nagyon sokkal többet nyújt, utolérhetetlen legenda, ezért lehetnek igényei. Ez van, csajozni sem olcsó.

Lássuk a számokat! Városban araszolva Zoltán 20-22 litert tankolt százon, német autópályán 200 feletti tempóban 16 liter fogyott. A valaha mért legalacsonyabb érték 12,4 liter volt, amit 140-160 között poroszkálva mért a tulajdonos a 3,6 literes boxermotorral.

Akkor ez most 964 vagy 911? Az 1963 óta gyártott 911-es generációit kódokkal a legkönnyebb megkülönböztetni. A képen látható a 964, 1993-ban bemutatott utódja a 993, az utolsó léghűtéses motorú széria. 1997-ben jött az első vízhűtéses 911, a 996-os sorozat, majd 2005-ben a mai, 997-es széria. A kocsin viszont sosem a gyári kód szerepel, hanem a Porsche 911 Carrera 2 vagy más modellnév

Akkor ez most 964 vagy 911? Az 1963 óta gyártott 911-es generációit kódokkal a legkönnyebb megkülönböztetni. A képen látható a 964, 1993-ban bemutatott utódja a 993, az utolsó léghűtéses motorú széria. 1997-ben jött az első vízhűtéses 911, a 996-os sorozat, majd 2005-ben a mai, 997-es széria. A kocsin viszont sosem a gyári kód szerepel, hanem a Porsche 911 Carrera 2 vagy más modellnév

Karbantartás-javítások: itt került sokba a Porsche
A motortérben kiütött tűz nem róható fel a kocsinak. De utána volt még két motorrevízió, közel egymillióért

A motortérben kiütött tűz nem róható fel a kocsinak. De utána volt még két motorrevízió, közel egymillióért

A motortérben kiütött tűz nem róható fel a kocsinak. De utána volt még két motorrevízió, közel egymillióért


51 ezer km alatt a Suzukiban eddig két első fényszóróizzót kellett cserélni, míg az egyéb javítási költségek pont nulla forintra rúgnak, aminél nincs nagyobb dicséret egy idén ötéves autónak.

Gazdája márkaszervizbe viszi a Swiftet, bár a 3 év/100 000 km garancia már lejárt. A Swiftet gyakran kell olajcserére beadni, a 15 ezres szervizperiódus ma már korszerűtlenül sűrű. A számlák viszont nem vészesek, a 30 ezres szervizért 26 000, a 45 ezresért 45 000 forintot kellett a kasszánál hagyni.

A fekete kisautó két visszahíváskor került bele a szórásba. Egyszer a csomagtér rozsdásodási lehetősége miatt kellett szervizbe vinni, másodszor a kézifék esetleges hibája indokolta a terven felüli szervizlátogatást.

Először 406 ezer, aztán kétszer félmillió

2006 óta a javítások kimerültek a két kiégett izzó cseréjében

2006 óta a javítások kimerültek a két kiégett izzó cseréjében

2006 óta a javítások kimerültek a két kiégett izzó cseréjében


Nehéz egy Suzukival versenyezni, mindenesetre a javíttatásra költött pénzek között óriási a különbség. A motortérből jövő olajszagra egy restaurálással is foglalkozó Porsche-szerviz csak legyintett, hogy semmi gond, a tulaj járjon csak az autóval. Majd a Balatonra menet kigyulladt az M7-en a motor, a tévedés 2003-as árakon 406 ezer forintos kiadással járt.

Mivel a javítás után is idegesítően folyt az olaj a hathengeres boxerből, 2004 nyarán Zoltán kiszereltette a motort és egy félmilliós javítással megszűnt az olajfolyás.

Két évvel később 135 ezer forintot emésztett fel a két hátsó lengéscsillapítós cseréje, de csak azért nem többet, mert a tulaj Németországban járt utána a sporfutóművet készítő a H&R-nél, hogyan lehet ésszerűen megoldani a cserét.

Olajcsere: végy 13 liter 10W-60-ast!

Csurig volt extrával a Porsche: motoros állításúak a fűthető bőrülések

Csurig volt extrával a Porsche: motoros állításúak a fűthető bőrülések

Csurig volt extrával a Porsche: motoros állításúak a fűthető bőrülések


Újabb félmilliós dobás volt 2008-ban egy teljes motorrevízió, csomó apróság, köztük a szilentek kicserélése és a kormánymű felújítása.

Esetenként 10-20-30 ezre forintos kiadásokat jelentett az elektromos tolótető, a központi zár és más kisebb tételek.

Az olajcserében nem a Porschében használt 10W-60-as Castrol RS Racing olaj literenkénti ára a durva, mert 3000 forint alatt kijön, hanem a mennyisége: egy átlagautó négy literje helyett itt 13 litert kell levenni a polcról.

„Állati jó autó, de brutálisan sokat kellett rá költenem”

Zoltánnak sokba volt a 911, de az élményért nem sajnálta a pénzt. Mostani Boxsterjére jóval kevesebbet kell áldoznia

Zoltánnak sokba volt a 911, de az élményért nem sajnálta a pénzt. Mostani Boxsterjére jóval kevesebbet kell áldoznia

Zoltánnak sokba volt a 911, de az élményért nem sajnálta a pénzt. Mostani Boxsterjére jóval kevesebbet kell áldoznia


„Ha nem is afféle gyermekkori vágy a 911-es, de fiatalkori nagy álmom volt egy 964-es modell. Egy 924-es majd egy 944-es után ültem bele az akkor 12 éves vasba. Több mint két évig nézegettem őket, mire rátaláltam a fekete kupéra egy Budaörsi úti kereskedésben, olyan gyönyörű állapotban, hogy csak lestem.

Összességében állati jó a 911-es. Egy nagy adag mítosz, legenda és feeling: hiába öreg autó, a több tízmilliós csodákból is bámulják. Bárhol, akár a Kempinski hotelben is meg lehet vele jelenni, de stabil egzisztenciát igényel. Nem olyan, mint egy új Suzuki, hogy menni és tankolni kell bele, aztán 15 ezrenként harmincezerből leszervizelni és kész. Folyamatosan költeni kell rá, és ahogy öregszik, egyre többször szarik be rajta valami. Alapvetően egy megbízható, üzembiztos autó, de csak akkor, ha folyamatosan karbantartják. Az elhanyagolást otromba módon bosszulja meg. Brutális összegeket kellett rákölteni, viszont az értékvesztése százalékosan sokkal kisebb, mint bármilyen más autónak. Ha 2003-ban vettem volna egy új Passatot, azt hét évvel később 1,5 milliónál többért nem tudtam volna eladni.”

Értékvesztés: itt veszít az új Suzuki

2,8 millió forintba került a GLX-kivitelű ezerhármas Swift

2,8 millió forintba került a GLX-kivitelű ezerhármas Swift

2,8 millió forintba került a GLX-kivitelű ezerhármas Swift


Új autóknál az értékvesztés lehet az autótartás legnagyobb terhe, a tankból elfüstölt vagyonhoz mérhető. A koros használt autók már elbukták újkori áruk zömét, esetükben a százalékos és a számszerű értékvesztés is elhanyagolható. Egy 4-5 milliós új kompakt autó áreséséből nagyon sokáig lehet javíttatni és lakatoltatni egy értelmes használt autót, mondjuk Nissan Primerát vagy W 124-es Mercedest.

Az elv a nem egészen öt éve vett Swiftre és a hat évig megtartott Porschéra is igaz, de a 911 legendásan jó értéktartása nem hoz annyit, hogy kompenzálná a szerelőhöz talicskázott summát. Sajnos Porschét tartani még a kiváló értékőrzéssel együtt sem olcsóbb, mint új kisautóval járni. Pedig mekkora cikk lenne belőle!

Vételár és értékvesztés
Suzuki Swift 1,3 GLX, 2006
Vételár újonnan** 3 700 000 Ft
Eladási ár hat évvel később*** 1 250 000 Ft
Porsche 911 Carrera 2, 1991
Vételár használtan, 2003  5 800 000 Ft
Eladási ár hat évvel később 4 600 000 Ft

**Hozzáadva a 2,8 milliós árhoz a hitel körülbelüli többletköltségét
***Becsült ár a hatéves futamidő végén, 2012. júniusban