Vezetéstechnika
Vannak olyan kérdések, amelyek feltevése közben a kérdező tulajdonképpen már saját magának megadja a választ. No, hát ez is egy olyan. Hiszen olvasónk tökéletesen érzékelte az autója reakcióit.
Olvasónk kérdezi
Kedves Székely úr!
120-nál, dombnak fel, 3500-as fordulatnál visszakapcsoljak-e négyesbe? Próbáltam, nagyon zúgott, és hangos volt a motor. (1.6 -os Corolla)
Köszönettel!
Szakértőnk válasza
Kedves Olvasónk!
Ilyen fordulatnál van annyi nyomaték a motorban, hogy nem feltétlen indokolt visszakapcsolni. Amikor érzi, hogy a hegyre felfelé menet lassul az autó, és a motor fordulata is elkezd jelentősen visszaesni, akkor indokolt a visszakapcsolás.
Amennyiben a leírtak szerint Ön visszakapcsolt, és feltűnően hangos volt a motor, ez azt jelenti, hogy ilyen terhelésnél, és fordulatszámnál talán még nem volt indokolt a váltás.
A, Legközelebb próbálja a váltást 2500- 2800 – as fordulatnál megtenni, a Toyota ennek örülni fog, és vélhetően csöndesebben teszi a dolgát.
B, Amennyiben nem kell előznie, vagy pozíciót tartania, legközelebb humorból próbálja meg ötödikben leküzdeni a dombot, a tempója fog egy kicsit csökkenni, de higgye el, az autó váltás nélkül is leküzdi az emelkedőket.
A magyarországi autópálya szakaszok valamennyi emelkedőjét egy 1,6 -os motorral szerelt autóval 120- as tempóval ötödik fokozatban teljesíteni lehet, ha ezt a forgalmi helyzet megengedi.
Üdvözlettel,
Székely Gyula
Sajnos az nem derült ki olvasónk kérdéséből, hogy évente hány kilométert kíván megtenni autójával, így nem tudjuk, létszükséglet-e neki a dízelmotor. Valamint azt sem, hogy hány ember használná az autót és milyen hosszú utakra. Méretben is elég tág kategóriát adott meg, de Szörényi kolléga tud segíteni.
Olvasónk kérdezi
Kedves András!
Szeretném a véleményét kérni, hogy melyik a megbízható és alkatrészár szempontjából olcsó dízelautó 3 és 8 év között! 1,5-2 millió forintot szánok rá.
Nézegettem néhányat; nagyon megtetszett a Passat, Mondeo, Laguna, Ibiza, Fiesta és végül az Astra G. A lényeg hogy turbós legyen.
Az is érdekelne hogy kb. hány km után jönnek elő a „dízelbetegségek” és ezek mik lehetnek?
Válaszát előre is nagyon köszönöm!
Szakértőnk válasza
Kedves Olvasónk!
Sajnos ebben az árkategóriában már bőven előjöhet bármi baja egy dízelnek, hiszen újonnan 4-6-8 milliós autókról van szó. Szorozza fel évi 30-60 ezer kilométerrel a 3-8 évet és az újonnan csudajó dízel máris megtermelte a felárát, valaki másnak. Az Önre leselkedő kiadások sokszor nem is meghibásodások, hanem normál elhasználódás eredményei.
A Laguna 1,9 dCi-t eleve igen kerek ívben elkerülném, mert nagyon sok a leharcolt csapdaautó belőle. Az Opelben alsó hangon a Bosch VP adagoló felújítása adódhat 200 ezer forintos költséggel, a közös nyomócsöves dízelekben (Fiesta, Mondeo, Laguna) az injektor darabonként százezerért és a nagynyomású szivattyú még sokkal drágábban szorulhat cserére.
Az összes feltöltött dízelben a turbó igényelhet felújítást/cserét, szintén 160-200 ezer forintos költséggel. Ha Passat, akkor a 2,0 helyett a stabilabb 1,9 literest érdemes keresnie, lehetőleg a 100-105 lóerős verzióban, nem a 130-ast. Ha nagyon vágyik a dízelre, akkor 1,5-2 millióból sokkal kevesebb kiadást tartogat egy PD TDI Ibiza vagy Skoda Fabia, esetleg a Fiesta.
Szerintem ilyen árkategóriájú, középkategóriás dízelekkel csak akkor kockáztasson, ha marad tartalékban félmilliója, ha netán költeni kell a motorra és sokáig megtartja az autót, hogy ne legyen értelmetlen az invesztíció. Más esetben egy négyhengeres benzines, kevesebbet futott, kisebb nyomatékkal terhelt váltójú, kuplungú modellel és bele egy negyedmilliós LPG gázszettel üzembiztosabb és a végén gazdaságosabb autóhoz juthat.
Üdvözlettel,
Szörényi András
Kétszer szakadtak ki a hangszórók. Ha nem üvölt a zene, akkor mi okozhatta? Lehet, hogy a tulajdonos kiszálláskor akaratlanul is belerúg az ajtóban található hangfalba. Akkor viszont a kiemelőkerettel beépített újabb darab is az előzők sorsára juthat.
Olvasónk kérdezi
Sziasztok,szép estét!
Tanácsot szeretnénk kérni tőletek!!!
Egy 1994-es F Opel Astra Caravan tulajdonosa vagyok,a problémám pedig az lenne hogy az első ajtókban található gyári hangszórókat szeretném kicserélni nem gyárira!
Mivel a gyári szórók laposabb kialakításúak ezért csak úgy sajnos nem tudom akármilyen boltban található hangszórókra kicserélni!
Legyetek szívesek segíteni nekem abban, hogy milyen típussal lehetne kiváltani és ezt hol tudnám megvásárolni!
Nem szoktam üvöltetni a hifit,de ez már a második pár szóró ami kiszakadt!!!
A fejegységem egy: BLAU.Acapulco MP52.
Hozzá illő hangszóró kiválasztásához kérném segítségeteket,és ezt hol tudnám beszerezni!!!
Előre is köszönet a segítségért!
Szakértőnk válasza
Kedves Olvasónk!
Kétféle variációt tudunk neked ajánlani! Az egyik, kiemelőkerettel rakod be a hangszórókat (van előre gyártott műanyag, de lehet gyártani fából is). ebben az esetben már megnövelted a mélységet, így könnyebben találsz megfelelő hangszórót. A másik amit tudunk neked ajánlni az a német MACROM márka m3s.61 típusú hangszórója. Ez kifejezetten a gyári hangszórók lecserélésére hivatott. Mivel vékony, és nincs külön hangváltója.
A kiemelő gyűrűk ára kb. 2000-4000 Ft között mozog.
Üdvözlettel,
Team FUSION Hungary
Jog
Ha a kérdező olyan alapossággal figyeli vezetés közben a körülötte történő eseményeket és az út mellett elhelyezett jelzéseket, mint amilyen figyelmesen fogalmaz és ír, nem csoda, hogy elkerülte figyelmét az a nyolcvanas korlátozó tábla, ami még jóval a hatvanas előtt van kirakva. Kérem, nyugodjon bele, hogy hibázott és fizesse be a rá kiszabott büntetést!
Olvasónk kérdezi
„Tisztelt Ügyvéd Úr!
Az történt,hogy az M3 autópálya végén trafipaxoltak a tisztelt rendőrurak,60-AS TÁBLÁNÁL! Aki nem ismeri a az M3 végét:autópálya végét figyelmeztető tábla nélkül ér véget a sztráda,majd kb 100-150m után 60as korlátozó tábla van. A rendőr Urak kb úgy bújtak el az út szélén,hogy kb ennek a táblának a vonalában mérhettek.Egy erősen csúszós úton ami akkor volt,mivel először jártam arra nem számítva az autópálya végére nyilvánvalóan nem tudtam 100-150 méteren belül biztonságosan 130km/h ról,60km/h alá menni!Tehát a rendőrök tudatosan mértek ott,ahol aki előszor jár azt biztosan megbüntethető!!! Erkölcstelen,szabálytalan csőbehúzás!? 11 éve vezetek balesetmentesen, volt 1 csekély gyorshalytásom a 11 év alatt, törvénytisztelően vezetek és élek! Van lehetőségem fellebezni,ill. érdemes e? Mi történik ha nem fizetem be ezt az igazságtalan, a rendőrség részéről pénzhajhász büntetést!?
Köszönöm a segítséget!”
Szakértőnk válasza
Tisztelt Olvasónk!
Nincs olyan a KRESZ-ben, hogy aki először jár arra, arra nem vonatkozik a sebességkorlátozás. Erről ennyit.
Üdvözlettel,
dr. Orgoványi Krisztián ügyvéd
Önnek is van kérdése?
Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Elbírja a Perion akku az 500 wattos mélyládát? A Fusion segít!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!