80 éve történt
Tóth Lajosnak nem sok esélye volt a Ford ellen, hiszen az egy EuroNCAP törésteszten a gyalogosvédelemre nulla pontot kapna. Az persze érdekes kérdés lehet, hogy egy hatéves gyerek miért játszik az országúton. A két és fél évig tartó eljárás végén mégis a sofőrt találták vétkesnek, akit a pénzbüntetés mellett olyan dologgal is sújtottak, ami minden autóvezető rémálma.
Nem mai hírek
Nem, nem kerültünk időviharba. Csupán úgy gondoljuk, hogy jópofa dolog visszanézni, milyen dolgok estek meg az elmúlt száz évben az autózás történetében. És az MTI Sajtóadatbankjának (szerkesztőségi munkanéven csak MTI Classic) hála ezt meg is tehetjük. Szemezgetünk a régmúlt hírei között, az arra érdemeseket – érdekeseket, furcsákat, meghökkentőket – pedig Önök elé tárjuk.
Budapest, 1930. január 24.
„1927 junius 30-án a szürkületi órákban átrobogott Nógrádszécsény község főutcáján egy Ford-auto. Az autóban csupán a gépkocsi vezetője ólt és a jármü rendkivüli sebességgel haladt az utvonalon, ugy hogy az országut porában játszadozó Toth Lajos nevü hatéves kisfiut elgázolta. A gyermek sérüléseibe másnap belehalt. A halálos kimenetelü autóbalesetnek több szemtanuja volt, akik meglehetősen pontos személyleirást tudtak adni a gázoló gépkocsivezetőről.
A Ford-auto utasa ugyanis a gázolás után még jobban rákapcsolt gépére és szélsebesen elhajtott a közeli országhatár felé. Bizonyos gyanuokok alapján a hatóság Schwartz Ignác apci üzleti alkalmaztottat, jómódu édesanyja nagykereskedésének cégvezetőjét fogta pörbe a gondatlanságból okozott emberülés vétsége miatt.
A bünügyet a balassagyarmati törvényszék Faylifor tanácsa tárgyalta le és a főtárgyaláson több adat merült fel, amelyek a vádlott bünösségének bizonyitására voltak alkalmasak, viszont egyéb megfontolást érdemlő ténykörülmények amellett bizonyitottak, hogy Schwartz Ignácnak nem volt része a kisgyermek halálragázolásában. Éppen ezért az elsőfoku biróság a vádlottat az ellene emelt vád alol megnyugtato bizonyitékok hiányában felmentette.
Az ügy a vádhatóság felebbezése folytán a budapesti itélőtábla Dusárdy-tanácsa elé került, amely bizonyitáskiegészitést renelt el. A kiegészitő eljárás olyan ujabb adatokat vetett fel, amelyek kétségtelenné tették Schartz Ignác apci üzletvezető felelősségét és ezen az alapon a Dusárdy-tanács – Barcza Rotter Béla királyi főügyészhelyettet vádbeszéde után – a törvényszék itéletét megsemmisitette és a vádlottat a gondatlnaságbol okozott emberölés vétsége miatt háromezer pengő pénzbüntetésre itélte és egyben örökre eltiltotta a gépkocsivezetéstől. A táblai itélet ellen a főügyész, valamint a vádlott és védője semmiségi panaszt jelentettek be.”
Én az alábbi hírben megint valami irigységet látok megjelenni. Mintha a németeket és a Volkswagen autógyárat is rossz színben szeretnék feltüntetni. Ez valahol érthető, hiszen a háború befejezését követő brit fennhatóság alól 1948-ban megszabadult gyár szárnyalásnak indult.
1949-ben már az Egyesült Államokban is bemutatkoztak, 1950-ben bemutatták a „hippibuszt”, 1954-ben a Karmann Ghia gördült ki a gyárból, 1955-re pedig a Bogár elérte az egymilliós darabszámot. Valóban irigylésre méltó dolog volt ez innen, a keleti oldalról.
Ha nem is volt végig töretlen ez a szárnyalás, azért a Volkswagen szépen növekedett, a bővülés pedig még most is tart. Éppen ezen a héten jelentették be, hogy megvették Európa legnagyobb autókereskedő vállalatát.
Berlin, 1956. július 8.
A wolfsburgi Volkswagen gépkocsigyárat, Nyugat-Európa egyik legkorszerűbben felszerelt gépkocsigyártó üzemét, amelynek részvényeit jelenleg a bonni állam tartja a kezében, magántulajdonba akarják visszajuttatni. Ilyen értelmű javaslatot terjesztettek a bonni szövetségi gyűlés elé az Adenauer-féle koalició egyes képviselői, akik mögött Flick és Quandt háborús bűnösök állnak.
A Flick és Quandt tőkéscsoport az utóbbi hónapokban már megszerezte az ellenőrzést a stuttgarti Daimler-Benz és a wetzlari Buderus’sche Eisenwerke részvényei fölött is. Ez utóbbi Nyugat-Németország vezető kohászati nagyüzeme.
A Volkswagen-gyárnak a Flick és Quandt csoport kezébe juttatásával tovább fokozódik a nyugatnémet hadiiparnak néhány monopóliumban való koncentrálása.
Egy további – ma még a bonni állam kezelésében levő fontos nagyüzemet, a nyugatberlini Rheinmetall-Borsig részvénytársaságot az Adenauer-kormány a Röchling-konszernnek akarja juttatni.”
A nagy szabadsággal nem a bank szakadt Magyarország lakosaira, hanem a valóság. Ezt nagyon megérezték azok is, akik új autót szerettek volna venni. Rövid idő alatt ugyanis átlagosan negyedével fölmentek a Merkur által kínált gépkocsik árai.
Ez a kereslet csökkenéséhez vezetett, amit az is bizonyított, hogy több típushoz is azonnal hozzá lehetett jutni. A Merkur egy olyan eszközhöz szeretett volna nyúlni, ami sok évvel később is igen sikeresen járult hozzá a piac élénkítéséhez. Egészen a válságig.
Budapest, 1991. március 6.
„A Merkur szeretne részletre árusítani bizonyos gépkocsitípusokat, azonban nem rendelkezik saját tőkével erre a célra, és eddig még nem sikerült elfogadható hitelkonstrukcióban megegyeznie a bankokkal – tájékoztatta Decsi István, a vállalat vezérigazgató-helyettese az MTI-t.
A megemelkedett gépkocsi-árak miatt jelentősen csökkent a kereslet, ami nehéz helyzetbe hozta a Merkurt. Olyan időszakban nőttek a vállalat készletfinanszírozási költségei, amikor egyébként is sok nehézséget okoz a rubelelszámolásról a dollárelszámolásra való átállás. A kereslet növelését célzó egyik intézkedésük lehetne, hogy a gépkocsikat részletfizetésre árusítják.
Ezt felismerve kezdett a Merkur tárgyalásokat több pénzintézettel is – közöttük az OTP-vel, a Magyar Hitel Bankkal, az Országos Kereskedelmi és Hitelbankkal és a Takarékbankkal – a hitelnyújtási lehetőségekről. A Merkur álláspontja szerint a kölcsön kamatfeltételeinek az áruvásárlási hitelek feltételeihez hasonlóknak kellene lenniük. (Ez ma általában évi 36 százalék, 3 százalékos kezelési költség mellett.)
Három típusnál jöhetne szóba azonnal a részletfizetési kedvezmény, a jelenleg készpénzért azonnali átvételre árusított Skoda Favoritnál, a 126-os Polski Fiatnál és a Moszkvicsnál. Az 564 ezer forintért árusított Favoritnál például 200 ezer forintos kölcsönt javasolnak 18 hónapra, a kis Fiatot vásárlóknak pedig 100 ezer forint kölcsön nyújtását javasolják 12 hónapra.