Vezetéstechnika
Az biztos, hogy az autók nagy részében a kelleténél még mindig eggyel több pedál van. De akadnak olyanok, akik egy manuális sebességváltóval szerelt kocsiban is csak két pedált hajlandóak használni. Megtehetik?
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Székely Úr!
Érdekelne az autóknál a kuplung nélküli váltás. Nekünk egy Opel Astra F típusú autónk van, azon is lehet-e, van-e értelme, mi a szerepe?
Válaszát előre is köszönöm!
Szakértőnk válasza
Tisztelt Olvasónk!
Több évtizede már, hogy a sebességváltók ún. szinkronváltók, tehát a sebességváltáskor a fogaskerekek finomabb összekapcsolódását úgynevezett szinkrongyűrűk segítik. Így különösebb nehézség nélkül váltanak azok a vezetők is, akiknek nem az autóra jár az agyuk.
Aki egy kicsit elkezd finomabban vezetni, az már csak humorból is megpróbálja hogy háromból négybe, oda-vissza hogyan lehet váltogatni. Haszna az lehet, hogy kevesebb kuplungot használunk, illetve amíg a finom gáz, és váltókezelésre figyelünk, addig se száguldozunk.
A szerepe az, hogy ha a vezető ezt minden különösebb gond nélkül meg tudja csinálni, akkor van esélye arra, hogy jó úton jár, tehát finoman vezet. Ha egyszer elszakadt kuplungbovdennel, vagy elfolyt kuplung-munkahenger olajjal kell hazamennie, nem fogja recsegtetni a váltót.
Üdvözlettel,
Székely Gyula
A magas emberek nem választhatnak akármilyen autót. Hiszen az, hogy valaki sofőrként elöl kényelmesen elfér, nem jelenti azt, hogy mögötte is képes valaki egy hosszabb utat elviselni. Mégis, milyen modellt választhat egy 196 cm magas családapa?
Olvasónk kérdezi
Kedves András!
Segítséged szeretném kérni egy tavasszal esedékes autóvasárláshoz. Az alapadatok az alábbiak lennének: két- maximum két és félmillió forint lenne a keret, egy tágasabb (196 cm-s termetemmel se kelljen nyomorogni), inkább kombi (a tervezett második gyerekhez alkalmazkodva) mint egyterű kivételű autóra gondolunk, ami nem öregebb 6 évnél. Évi kb. 30 ezer kilométeres használatot kalkulálnék, többnyire napi szintű ingázás lakóhely és főváros között (nem autópályán). Itt mar érdemes dízelben gondolkodni, nemde?
Első körben a Škoda Octavia es a Kia Cee’d kombi változataira gondoltam, ezekből is csak az első generációs Octaviát próbáltam, ami köszönhetően a IV-es Golf alapnak minden volt csak nem tágas ;).
Szívesen vennék egyéb racionális javaslatokat!
Válaszod előre is köszönöm!
Szakértőnk válasza
Kedves Olvasónk!
Évi 30 ezer indokolná a dízelt, de a durván működő, zajos 1,9 TDI VW-konszern csatalovon és talán a Peugot-Citroën-Ford-Mazda 1,6 literes HDi-TDCi dízeljén kívül nem nagyon mernék más dízelt venni használtan, utóbbit is csak nagyon fenntartásokkal. Kevesebb kiadást tartogat egy szívó benzines autógázzal, az indokok a linken.
A dízelek futását általában tényleg évi 40-70 ezer kilométerrel kell felszorozni, magánember nem veszi, a cégek meg kihasználják a külszolgálatosokkal. Nagyon kevés nincs visszapörgetve, mert máskülönben nem veszik meg őket (az órapörgetésről itt írunk). A benzinesek kevesebbet mennek, jobb az esély kifogni egy megkíméltet.
A Cee’d jó ötlet, de lehetőleg 1,6-os legyen és sajnos 2,5 millióból nehezen jönne ki az ajánlatok alapján, ahogyan a Hyundai i30 CW sem. Kétmillió körül elég friss Lacetti dízelek vannak, de hasonló pénzért, 2,5-2,6 millióból már találni Chevrolet Epicát, egy hatalmas ringó hajót. Ennek olyan brutális az értékvesztése, hogy akár kevesebbet futott és kényelmesebb autót kapsz, mint egy sima Astrából.
Autógázzal meg belefér a benzinesek fogyasztása is, és egy soros hathengeres gépcsoda van benne, nem egy suttyó négyhengeres tádé vagy kehes ezerhatos.
Jó vétel még a H Astra Caravan is, ebben jól el fogsz férni, mert a Focusban kicsit magas az ülés a Te termetedhez. Mivel nem kizárólag városi forgalomban mész, az 1,8-as Avensisek, Mondeók, Mazda6-ok is érdekesek lehetnek, mert többletfogyasztásuk ebben az üzemben nem jelentős egy kompakt autóéhoz képest.
Üdv,
Szörényi András
A Mitsubishi Coltba épített hangrendszer értéke már így is közel van az autóéhoz. A hangzás javítása érdekében talán a jövőben meg is haladja azt. Szükség van az audio-processzorra?
Olvasónk kérdezi
Jó napot kívánok!
Szeretném kikérni a véleményét autó-hifi témában. Az autómban (Mitsubishi Colt, 2006) jelenleg Alpine SPX13Pro hangfalak (elöl), DLS Reference RA-30 erősítő, DLS RW12 subwoofer, valamint egy Alpine 9886 rádió szolgál. Arra irányulna a kérdésem, hogy van-e tapasztalata az ehhez a rádióhoz „tartozó” audio-processzorról (Alpine PXA-H100)?
Beszerelése mennyivel javítaná az egész rendszer térhangzását, valamint milyen előnyökkel (hátrányokkal) járna? Az interneten nem találtam egyértelmű infót, valahol dicsérik, valahol nincsenek elájulva a teljesítményétől. Önnek mi a véleménye? Megéri beszerezni ehhez a rendszerhez?
Válaszát előre is köszönöm!
Szakértőnk válasza
Kedves Olvasónk!
A téridő processzorral, mindenképp javítható a rendszer színpadképe és térhangzása. A processzor az aktív hajtást is lehetővé teszi, amivel még tovább javítható a rendszer kalibrálhatósága. Személyes tapasztalat alapján (integrált processzoros Alpine 9813, 9815, 9855 és PXA-H600) a processzor használata jelentősen befolyásolta a rendszer hangképét. Megfelelő beállítással jobb hangzás érhető el.
Hogy megéri -e beszerezni a processzort, azt mindenképp önnek kell eldöntenie. Hiszen mindenki maga tudja, hogy megéri -e neki az az összeg, amit elkérnek egy ilyen processzorért, és az ezzel járó hangzásjavulás.
Üdvözlettel,
Team FUSION Hungary
Olvasónknak ugyan nem kellett számítania szemből érkező járműre, egy autó mégis nekiütközött. Arra azonban felhívja a figyelmet az eset, hogy fokozott óvatossággal járjunk el, ha több sávot keresztezünk úgy, hogy a szemközti sávokban közlekedő lemondtak az elsőbbségünkről javunkra.
A Császár-Komjádi uszoda előtt számtalan baleset történik abból adódóan, hogy ugyan két sávban elsőbbséget adnak, ám a buszsávban érkezik egy taxis vagy motoros, esetleg egy szabálytalanul közlekedő civil autós. A motor is tud nagyot ütni, ám egy nagy sebességgel érkező kocsi életveszélyes sérülést is okozhat.
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Ügyvéd Úr!
Egy közlekedési balesettel kapcsolatban szeretném a véleményét kikérni!
A szitu a következő: a XI. kerületi Budafoki úton jöttem befelé a Lágymányosi híd felé és a Hengermalom út után balra szerettem volna bekanyarodni egy autómosóba. Az út mint tudjuk osztott pályás és irányonként kétsávos!
A szemből érkező két sávban mindegyik autós megállt, engem elengedett és ezt intve jelezték is. Egy harmadik autó őket kikerülve a járda felől, nekem ütközött. Ugyan volt hely neki, de nincs harmadik sáv felfestve!
A harmadik sáv csak később alakul ki, ami a benzinkútra való behajtásra, majd később a Hengermalom útra való bekanyarodó sáv! A baleset helyszínétől két-három méterre van az ezt jelző besorolótábla is! A helyszínen elismerte a felelősségét, majd ezt később visszavonta! Ön szerint ki a hibás!
Válaszát előre is köszönöm!
Szakértőnk válasza
Tisztelt Olvasónk!
Ha még nincs harmadik sáv, akkor nem kell számítania autóra, a másik fél egyértelműen szabályt sértett. Viszont motoros pl. szabályosan jöhetett volna az álló kocsisor mellett, így erre tekintettel is fokozott óvatossággal kell egy ilyen manővert elvégezni.
A felelősség az észlelhetőségtől függhet, erről igazságügyi műszaki szakértő szakvéleményben tud nyilatkozni.
Üdvözlettel,
dr. Orgoványi Krisztián
Önnek is van kérdése?
Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Elbírja a Perion akku az 500 wattos mélyládát? A Fusion segít!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!