Vezetéstechnika
Kezdetben vala az autó négy kerékkel és a csomagtartóban csücsülő pótkerékkel. 20 éve még egyik gyárat sem zavarta, hogy ezzel az autó fölösleges tömeget kénytelen cipelni. A sorra megjelenő biztonsági és kényelmi extrák azonban annyira megnövelték az autók tömegét, hogy minden kevésbé lényeges dologtól igyekeznek megszabadítani a kocsikat. Ennek az áldozata lett a pótkerék is, amire ritkán van ugyan szükség, de akkor nagyon.
Olvasónk kérdezi
Kedves Gyula!
Nem volt még autóm, bocsánat, ha hülyeséget kérdezek. Érdeklődni szeretnék, hogy defekt esetén mit tart szerencsésebbnek, teljes értékű pótkereket, mankókereket, vagy defektjavító szettet? Illetve miért tolódik az utóbbiak felé a kínálat? Érdekelne,hogy, ha az autómon négy nyári gumi van, és pótkeréknek berakok egy téli gumit, tehát defekt esetén három nyári és egy téli gumival mennék tovább, az mennyire biztonságos? Vagy a téli és nyári gumiból is 5-5 darabot kell beszerezni?
Üdvözlettel!
Szakértőnk válasza
Kedves Olvasónk!
A teljes értékű pótkerék adja meg, azt a lehetőséget, hogy továbbhaladjunk kerékcsere után, hasonló ritmusban. A mankókerékkel csere után csak korlátozott tempóval szabad haladni, illetve ha tele a csomagtartó, ki kell találni hova tegyük a sáros defektes kereket, amíg a gumishoz érünk.
A boltokban kapható defektjavítók ideiglenes megoldást adhatnak. Olvassa el a használati utasítás elejét és végét, és döntse el alkalmas-e Önnek!
Amennyiben három nyári mellé egy télit tesz fel a defektes helyett semmi különös. Javítás után úgyis a gumis visszateszi a nyárit.
Általában négy nyárit, vagy téli gumit szoktak venni az autósok, és egy még használható nyárit betesznek pótkerékként. A benne lévő nyomást célszerű ugyanúgy ellenőrizni, mint a futó felszerelt gumiknál, nehogy meglepetés érje. Tehát télen havonta, nyáron kéthetente.
Üdvözlettel,
Székely Gyula
Autóvásárlás
Sok autóvásárló esik abba a hibába, hogy a kínálat legkisebb motorjával akarja megvenni következő négykerekűjét. Pedig az alsó-középkategóriásokat mozgató 1,4, literes motorok autópályán, országúton általában nagyobb fogyasztással hálálják meg, hogy az egyhatos helyett választották. Érdemes tehát átgondolni vásárlás előtt, hogy mekkora terheléssel és milyen utakon fogják használni az autót.
Egymillióért pedig talán jobban megéri egy középkategóriást választani egy kompakt helyett, ha lényeges a helykínálat.
Olvasónk kérdezi
Kedves András!
Tavasszal autó vásárlásra szánjuk magunkat párommal, és szeretnénk olyan kocsit venni, ami megbízható, viszont elég hely van benne, ha a közeljövőben bővül a családunk (két felnőtt, egy-két gyerek, csomagok), illetve szempont lenne a teljesítményhez mérten nem túl magas fogyasztás is. Új autót sajnos nem tudunk vásárolni, kb. 1-1,2 millió forint lenne jelenleg a felső határ.
Ebből már elég sok lehetőség közül lehet választani. Jelenleg leginkább Opel Astra G felé hajlok (1.4-1.6-os motorral), illetve előjött még esetleg a Ford Focus I, Nissan Almera, illetve a Renault Megane is. Ezekből állapottól függően 5-8 éves kocsikat találtam, viszont nemrégiben elgondolkodtam egy másik kategórián.
A 10-12 éves Toyota Avensiseket/Corollákat ugyanezen az árszinten lehet kapni, és Toyotákkal eddig csak jó tapasztalataim voltak (igaz csak kicsiben, eddig két Yarist volt szerencsém hosszabb ideig használni). A megbízhatóság is a Toyota mellett szól, viszont tartok attól, hogy ilyen korban elkezdhet rozsdásodni.
Abban kérném a véleményét, hogy érdemes-e kicsit korosabb, de nagyobb presztízsű autót venni, vagy inkább a fiatalabb (Opel/Ford/Nissan/Renault) csoportból ajánlana valamit? Illetve érdekelne, hogy mi a véleménye a rozsdásodással kapcsolatban? Sajnos volt rossz tapasztalatom egy 91-es gyártmányú Nissannal, bár azóta gondolom ezen a téren is volt fejlődés.
Válaszát, tanácsát előre is köszönöm!
Szakértőnk válasza
Kedves Olvasónk!
A legjobb állapotú autót ezért a pénzért Dacia Loganból kapni, az autóval kapcsolatos kiadásait minimalizálni tudja a megbízható és nem is sokat fogyasztó Logannal. A Ford Focus I jó ötlet, magamnak is vennék ezerhatost, bár az városban eszik 9,5-10 litert, míg a gyengébb 1,4-es kevesebből eljár. Országútra-autópályára viszont az ezerhatos sokkal harmonikusabb motor.
Szerintem a G Astrából az 1,4-es az optimális, kevésbé hajlamos olajat fogyasztani, mint néha az 1,6-os és bőven elég erős, temperamentumos és takarékos motor. A Mégane I-nek a felszereltsége jó, de több baj lehet vele, mint a fent említett modellekkel, hiába van csodás 1,4-es motorja. Ha az autó ne csupán egy közlekedési eszköz legyen, akkor érdemes egy kategóriával feljebb körülnézni, ahol nem drágábbak az autók, a többletfogyasztás nem jelentős, viszont jellemzően sokkal jobb a felszereltségük és a kényelmük.
Nissanból ezért néznék inkább 2002-ig gyártott Primerát az Almera helyett. Az Opelnél a B Vectra adódik kicsit feljebb, de nem drágábban, az 1,6 vagy az 1,8-as benzinesnek elég 8 liter. A rozsdásodástól nem tartanék, tényleg nagyon sokat fejlődtek az autók az 1990-es években, a Toyotákat viszont azért nem erőltetném, mert valóban jó minőségük és értéktartásuk miatt azonos áron elhasználtabb példányt kap belőle.
Üdvözlettel,
Szörényi András
Azok is találhatnak megoldást az autójuk hangtechnikájának fejlesztésére, akik szeretik az igényesebb hangzást, de nem kedvelik a feltűnést. A pótkerékbe is el lehet rejteni egy mélynyomót, ám annak árából egyedi láda is készülhet. Előbbi azonban valóban diszkrétebb.
Olvasónk kérdezi
Tisztelt TEAM FUSION!
Van egy Ford Mondeo MK3-am, és gondolkozom egy kisebbfajta hangtechnikán, viszont nem szeretném ha nagyon észrevehető lenne. A gyári négy hangszóró mellé szeretnék egy kisebb mélyet valamerre, szolidan mint mondtam is.
A Pioneer TS-WX610A- modelljén gondolkoztam, de abból az árból biztosan tudnék valami mást is. Elképzelésem az lenne, ha a csomagtartó padlója és az ülések hátuljánál abban a furcsa szögben egy kisebb láda ami a csomagtartó teljes szélességében átnyúlik. Esetleg tudnának valamit ajánlani?
Köszönettel!
Szakértőnk válasza
Kedves Olvasónk!
Ebből az árból elég sok mindent ki lehet hozni! Jó megoldás lehet egy 25 cm-es mélynyomó, egy kis erősítővel és egyedileg gyártott ládával. Az egyedi láda nagy előnye, hogy pontosan oda készül. Így a lehető legjobb helykihasználás jön létre. Egy ilyen láda legyártása kb 10-15000 forint. Én ezt a variációt választanám a helyedben!
Üdvözlettel,
Team FUSION Hungary
Visszatérő kérdés az alábbi. Sajnos azóta sem változott semmi, továbbra is fizetniük kell a károkozóknak, hiába volt érvényes kötelező biztosításuk.
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Ügyvéd úr!
2007 májusában a családtagom közlekedési balesetben kárt okozott. A károsult a saját CASCO biztosítása alapján rendezte a kárt. A MÁV Biztosító Egyesületnél volt a biztosításunk. A károsult CASCO biztosítója, a Generali a napokban felszólított, hogy térítsük meg neki a kárt (kb. 250 ezer Ft). Megalapozott a követelése?
A Fővárosi Birósság, mint másodfokú biróság 035/2009/4. szám alatti ítélete szerint, a károkozó, aki érvényes biztosítással rendelkezett, nem kötelezhető helytállásra, mert a kártérítési felelősség és az azzal kapcsolatos helytállás elkülönül, csak a biztosító kötelezhető.
Van esély rá, hogy ha nem fizetünk, és perel minket a biztosító, evvel egyező értelmű ítéletet hoz a bíróság? Mi a teendőnk? Válaszolni a levélre, vagy várni, esetleg vállalna-e az Önök irodája egy ilyen jogi képviseletet?
Tisztelettel!
Szakértőnk válasza
Tisztelt Olvasónk!
Sajnos a MÁV-é speciális helyzet. A bíróságok sorra ítélik meg a MÁV-ügyfelek fizetési kötelezettségét annak ellenére, hogy volt törvényben előírt kgf biztosításuk.
Üdvözlettel,
dr. Orgoványi Krisztián ügyvéd
Önnek is van kérdése?
Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Elbírja a Perion akku az 500 wattos mélyládát? A Fusion segít!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!