Múlt pénteken száz éve nem látott erősségű földrengés rázta meg a szigetországot. A természet nem végzett félmunkát, az elképesztő erejű földmozgást tízméteres hullámokkal érkező szökőár követte, később pedig már a nukleáris katasztrófa hírével teltek meg az újságok. Bár mostanában arrafelé közel nem az a legégetőbb probléma, hogy mi lesz a japán autógyárakkal, nekünk hivatalból mégis ennek kellett utánajárnunk. Lássuk, kit mennyire viselt meg a katasztrófa, hol vannak nagyobb károk és kik úszták meg aránylag kevéssel a tragédiát.

Mindent visz a víz

Volt, aki olcsón megúszta

A Mazda nemrég érkezett tájékoztatója szerint a katasztrófa sújtotta területtől biztonságos távolságban – több, mint ezer kilométerre – lévő hirosimai gyárat nem érintette a földrengés, mégis néhány napra leállították a termelést, amelyet leginkább a beszállítók, illetve a gyárban dolgozó munkások biztonságával indokoltak. A tervek szerint március huszadikáig szünetel a munka.

Száz éve nem látott a világ ekkora földrengést
Óriási a kár

Óriási a kár

Óriási a kár


Emellett a Mazda 30 millió jenes – 75 millió forintos – segítséget nyújt az újjáépítéshez, de árukkal és munkaerővel is hozzájárul a mentéshez. A magyarországi Mazda-értékesítés és alkatrészellátás eközben zavartalanul folytatódik tovább.

Csekély kárral vészelte át a Toyota is a földrengést, mindössze a falak, kémények sérültek meg a Miyagi üzemben, míg máshol egy présgép költözött arrébb, illetve kisebb mértékű sérüléseket szenvedett el egy akkumulátor gyártósor is. Ennek ellenére a Toyota is leállt a belföldi autógyártással, előreláthatólag március 21-ig. Ekkor indítják újra a tengerentúli termelés számára készülő alkatrészek gyártását is.

Az európai gyárakban eddig nem volt szükség a termelés megszakítására, hiszen az itt készülő autók alkatrészeinek döntő többsége európai beszállítóktól származik.

Természetesen a Toyota is kivette részét a mentésből, ők 300 millió jenes – 750 millió forintos – segéllyel kilenc teherautónyi elsősegély csomagot indítottak el március 12-én és 13-án, amelyek élelmiszert, takarókat, mobil mosdókat, eldobható pelenkákat tartalmaztak. A Toyota emellett további hat vízszállítót és üzemanyaggal két tartálykocsit küldött a térségbe.

Komoly pusztítást végzett a természet

A Nissannál lehangolóbb a helyzet, a cég több ezer kiszállításra váró autója semmisült meg a kikötőben. Az Iwaki-ban működő motorgyár kivételével – itt a helyreállítási munkálatok a feltételezések szerint hosszabb időt vesznek majd igénybe, mint a többi gyár esetében – az összes megrongálódott létesítményt, gyártóberendezést sikerült helyreállítani, de amíg sikerül megszervezni az alkatrészek eljuttatását a beszállítóktól, addig itt is termeléskiesésre kell számítani. A tervek szerint március 20-ig nem termelnek a gyárak, illetve ahol lehet, még felhasználják a rendelkezésre álló alkatrészmennyiséget.

Nem maradhat ki a Nissan sem a kárelhárításból, a cég összesen 400 millió jen készpénzzel és természetbeni hozzájárulással igyekszik segíteni a bajbajutottakon. Ide tartoznak az adományok, a dolgozók által tett felajánlások, illetve az az ötven autó is, amellyel a segítségnyújtó szervezetek munkáját támogatják Japán érintett területein.

A fukushimai atomerőmű a robbanások után

Halál a Hondánál

Száz éve nem látott a világ ekkora földrengést

Száz éve nem látott a világ ekkora földrengést

Száz éve nem látott a világ ekkora földrengést


Eddig csak a Honda háza tájáról érkezett hír halálos balesetről, ott egy alkalmazott életét vesztette, míg másik húsz – egyes hírek szerint harminc – társa kisebb nagyobb sérülésekkel, de élve megúszta a földrengést. A Honda két japán üzemét állította le ideiglenesen.

Nemrég a Fuji Heavy Industries Ltd. (FHI), a Subaru személyautók gyártója is bejelentette, hogy 50 millió jennel támogatja a 2011. március 11-én a földrengés által sújtott Tohoku tartományban folyó mentési és feltárási munkálatokat. Emellett az FHI összesen 200 ipari termékét (áramfejlesztőket, világítóberendezéseket és vízszivattyúkat) is rendelkezésre bocsátja további 50 millió jen értékben.

Segítség máshonnan

Nemcsak a helyi autógyárak próbálnak segíteni a katasztrófa áldozatainak, illetve a mentésben résztvevőknek, hanem európai autós cégek is segítenek. A legfrissebb hírek szerint a BMW igazgatótanácsa is komoly, egymillió eurós segélyt nyújt a szigetországnak. Az alapot a lelkileg vagy testileg sérült gyermekek gyógyítására, a veszélyhelyzet kezelésére és az újjáépítési munkálatokra irányozták elő, áll a cég tájékoztatójában.

Leállás Amerikában is

Természetesen a teljes egészében, vagy részben Japánban gyártott autók kiszállítása alaposan elcsúszhat – például alkatrészhiány miatt leállt a Subaru észak-amerikai összeszerelő üzeme is -, de aki emiatt méltatlankodna, az inkább gondolja át még egyszer a dolgot, mielőtt a vásárlók könyvét kéri.

A japánok végtelenül fegyelmezett, szorgos népnek látszanak innen, Európából, így valószínűleg nem kell sokat várni rá, hogy az ország autógyártása is talpra álljon. Mi drukkolunk nekik.
Elmosott japán autógyárak 45