Múltba révedő cikksorozatunk ma rendhagyó módon csak húsz évvel repíti vissza az olvasót. A hétvégén indult 2011-es Forma-1-es szezonhoz kapcsolódva, az 1991-es sorozat nyitófutamát elevenítjük fel.

Tehát senki ne kapjon a szívéhez a címet olvasva, nem a néhai Ayrton kevésbé tehetséges unokaöccse, Bruno táltosodott meg. A háromszoros világbajnok 27. győzelméről szóló tudósítást olvashatják.


A világbajnoki címvédő brazil Ayrton Senna (30) nyerte a Forma-1-es autós gyorsasági vb idei sorozatának első versenyét, amelyet az Egyesült Államok Nagydíjáért rendeztek meg az arizonai Phoenix-ben.
Elrajtolt az 1991-es szezon

Elrajtolt az 1991-es szezon

Elrajtolt az 1991-es szezon


Phoenix, 1991. március 8.

„A Forma 1-es autós gyorsasági idény első viadala, az Egyesült Államok Nagydíjáért kiírt vasárnapi futam előtt a sorozatra nevezett 18 csapat közül ötnek – Fondmetal, Dallara, Coloni, Jordan és Lambo – egyórás előselejtezőt kellett vívnia. A „rostáláson” részt vett  nyolc pilótából az edzéseken már csak négyen vehetnek részt.

Az előselejtező eredménye:

1. Emanuele Piro (olasz, Dallara) 1:28.288 p
2. Lehto (finn, Dallara) 1:28.792
3. Larini (olasz, Lambo) 1:30.244
4. Gachot (belga, Jordan) 1:30.304

kiestek:
de Cesaris (olasz, Jordan) 1:30.937 p
Matos-Chaves (portugál, Coloni) 1:31.113
Grouillard (francia, Fondmetal) 1:32.126
van de Poele (belga, Lambo)”

Senna Phoenixben

Phoenix, 1991. március 11.

Jean Alesi (Ferrari) és üldözője, Riccardo Patrese (Williams Renault)

Jean Alesi (Ferrari) és üldözője, Riccardo Patrese (Williams Renault)

Jean Alesi (Ferrari) és üldözője, Riccardo Patrese (William Renault)


„A világbajnoki címvédő brazil Ayrton Senna (30) nyerte a Forma-1-es autós gyorsasági vb idei sorozatának első versenyét, amelyet az Egyesült Államok Nagydíjáért rendeztek meg az arizonai Phoenix-ben. A McLaren színeiben versenyző dél-amerikai pilóta rajt-célgyőzelmet aratott, s ezzel pályafutása 27. sikerét könyvelhette el.

Az örökranglistán beérte a brit Jackie Stewartot, ám az első helyet 44 győzelemmel még mindig biztosan őrzi nagy riválisa, a francia Alain Prost, akinek ezúttal meg kellett elégednie a második hellyel. A dobogó harmadik fokára a brazil Nelson Piquet állhatott fel.
A versenyt eredetileg 82 körösre tervezték, de a kétórás időhatár átlépése miatt egy körrel hamarabb leintették.

A végeredmény:
1. Ayrton Senna (brazil, McLaren-Honda) 2:00:47.828 ó
2. Alain Prost (francia, Ferrari) 16.322 mp hátrány
3. Nelson Piquet (brazil, Benetton-Ford) 17.376
4. Stefano Modena (olasz, Tyrrell-Honda) 25.409
5. Satoru Nakajima (japán, Tyrrell-Honda) 1 kör hátrány
6. Aguri Suzuki (japán, Larrousse-Cosworth) 2 kör hátrány

A vb-pontverseny állása:
1. Senna 10 pont
2. Prost 6
3. Piquet 4
4. Modena 3
5. Nakajima 2
6. Suzuki 1

márkák:
1. McLaren 10 pont
2. Ferrari 6
3. Tyrrell 5
4. Benetton 4
5. Larrousse 1

A világbajnokság következő futamát március 24-én Interlagosban futják a Brazil Nagydíjért.

A brazil Ayrton Senna, aki március 21-én ünnepli 31. születésnapját, már a rajt előtt rekordot állított fel: pályafutása során 53. alkalommal lett „edzéskirály”, s vívta ki a legjobb helyről indulás jogát.

Startja is remekül sikerült, a második kör után csaknem két másodperccel vezetett az üldözők előtt, s a különbség folyamatosan nőtt. A 47. körben már több mint 40 másodperces előnyt könyvelhetett el, s megengedhette magának, hogy mindenféle kockáztatás nélkül kiálljon kerékcserére.

A start pillanatai


Így aztán az igazán nagy küzdelem csak a második helyért alakult ki. A 46. körig Prost birtokolta ezt a pozíciót, utána az olasz Patrese, aztán a brazil Piquet, a francia Jean Alesi, ismét Piquet, majd a 70. körtől már újból Prost haladt a második helyen. A háromszoros világbajnok Alain Prost teljesítményének értékét növeli, hogy kerékcseréje ezúttal sem sikerült, visszaesett a hetedik helyre, s innen tornázta vissza magát közvetlenül nagy riválisa, Senna mögé.

Említést érdemel, hogy Patrese a 49., Alesi pedig a 68. körben egyformán a második helyről volt kénytelen kiállni. Az olasz pilóta megpördült, keresztbe állt, s ekkor a brazil Roberto Moreno kicsit „elkapta” kocsijával, emiatt egyikük sem tudta folytatni a száguldást, míg Alesi, aki most mutatkozott be a Ferrari színeiben, a sebességváltó meghibásodása miatt előbb csak lelassult, majd végleg a küzdelem feladására kényszerült.

Így ért véget Patrese versenye


Nem kísérte szerencse a legjobbak közül a brit Nigel Mansell és az osztrák Gerhard Berger szereplését sem, előbbinek a sebességváltója ment tönkre, utóbbinak pedig az olajnyomás megszűnése miatt kellett idő előtt – még a táv első felében – búcsúznia a 12 kanyarral nehezített, 3720 méteres utcai körpályától.

– A kocsi nagyon jó, bár csak az utolsó pillanatra készült el, s így az idénynyitó előtt nem is tudtuk kipróbálni tele tankkal – mondta a kétszeres világbajnok Senna, aki azzal is rekordot javított, hogy immár tizenötödször aratott rajt-cél győzelmet. – Ez a teljesítmény önmagáért beszél, s bizakodással tölthet el bennünket az egész évre nézve. Az a tapasztalatom, hogy a jó autóval később sincs sok gond, a rosszal meg egész évben csak bajlódunk.

Senna, a Phoenix-madár

Címvédőhöz méltó módon nyitotta az évet Senna

Címvédőhöz méltó módon nyitotta az évet Senna

Címvédőhöz méltó módon nyitotta az évet Senna


Miután megnyerte második világbajnoki címét 1990-ben, belefáradva az Alain Prosttal és a Forma-1-et akkoriban irányító FIA-elnökkel, Jean-Marie Balestre-rel vívott kimerítő csatározásokba, Ayrton Senna hazatért Sao Paulóba.

A brazil bajnok a családja körében, sok pihenéssel, no meg erőnléti edzésekkel töltötte a téli hónapokat. Sokat futott a tengerparton és jet-skizett az unokaöccsével, Brunóval, hogy feltöltse megviselt belső „akkumulátorait”.

Senna csak február végén tért vissza a McLarenhez, hogy megnézze a Honda új V12-es motorját, amelyet a télen fejlesztettek ki a japánok. A teszteket addig a csapattársa, Gerhard Berger végezte, de amikor Senna először beült az új McLaren-Hondába Imolában, fél másodperccel gyorsabb volt, mint az osztrák!

Senna nyerte az idénynyitót 24


Ilyen előzmények után utazott el az arizonai Phoenixbe, ahol a szezon első futamát tartották. A brazil az edzésen új körrekorddal szerezte meg a pole pozíciót, de ami számára még fontosabb volt, 1,1 másodperccel verte a mellőle induló Prost Ferrariját. Senna úgy fejezte be a hétvégét, ahogy elkezdte: a kimerítő, kétórás versenyen fölényes győzelmet aratott, maga mögé utasítva két másik világbajnokot, Prostot és Nelson Piquet-t a Benetton-Forddal.

Három olyan versenyző állt az 1991-es szezon első futama után a dobogón, akik összesen nyolc világbajnoki cím tulajdonosai voltak.

Simon István

Egyébként most sem volt minden tökéletes, a sebességváltóval is voltak kisebb gondjaim, s a kocsi útfekvése is hagyott maga után kívánnivalót, de ezek jelentéktelen apróságok amellett, hogy nagyon jó összbenyomásokat szereztem. Máris a következő viadalra, a braziliaira gondolok, az interlagosi pályán is szeretném végre megszerezni első győzelmem.

Senna egyébként az utóbbi hat kísérletéből ötször megnyerte az Egyesült Államok Nagydíját, tavaly is diadalmaskodott Phoenix-ben.”