Múltba révedő cikksorozatunk ma rendhagyó módon csak húsz évvel repíti vissza az olvasót. A hétvégén indult 2011-es Forma-1-es szezonhoz kapcsolódva, az 1991-es sorozat nyitófutamát elevenítjük fel.
Tehát senki ne kapjon a szívéhez a címet olvasva, nem a néhai Ayrton kevésbé tehetséges unokaöccse, Bruno táltosodott meg. A háromszoros világbajnok 27. győzelméről szóló tudósítást olvashatják.
Phoenix, 1991. március 8.
„A Forma 1-es autós gyorsasági idény első viadala, az Egyesült Államok Nagydíjáért kiírt vasárnapi futam előtt a sorozatra nevezett 18 csapat közül ötnek – Fondmetal, Dallara, Coloni, Jordan és Lambo – egyórás előselejtezőt kellett vívnia. A „rostáláson” részt vett nyolc pilótából az edzéseken már csak négyen vehetnek részt.
Az előselejtező eredménye:
1. Emanuele Piro (olasz, Dallara) 1:28.288 p
2. Lehto (finn, Dallara) 1:28.792
3. Larini (olasz, Lambo) 1:30.244
4. Gachot (belga, Jordan) 1:30.304
kiestek:
de Cesaris (olasz, Jordan) 1:30.937 p
Matos-Chaves (portugál, Coloni) 1:31.113
Grouillard (francia, Fondmetal) 1:32.126
van de Poele (belga, Lambo)”
Phoenix, 1991. március 11.
„A világbajnoki címvédő brazil Ayrton Senna (30) nyerte a Forma-1-es autós gyorsasági vb idei sorozatának első versenyét, amelyet az Egyesült Államok Nagydíjáért rendeztek meg az arizonai Phoenix-ben. A McLaren színeiben versenyző dél-amerikai pilóta rajt-célgyőzelmet aratott, s ezzel pályafutása 27. sikerét könyvelhette el.
Az örökranglistán beérte a brit Jackie Stewartot, ám az első helyet 44 győzelemmel még mindig biztosan őrzi nagy riválisa, a francia Alain Prost, akinek ezúttal meg kellett elégednie a második hellyel. A dobogó harmadik fokára a brazil Nelson Piquet állhatott fel.
A versenyt eredetileg 82 körösre tervezték, de a kétórás időhatár átlépése miatt egy körrel hamarabb leintették.
A végeredmény:
1. Ayrton Senna (brazil, McLaren-Honda) 2:00:47.828 ó
2. Alain Prost (francia, Ferrari) 16.322 mp hátrány
3. Nelson Piquet (brazil, Benetton-Ford) 17.376
4. Stefano Modena (olasz, Tyrrell-Honda) 25.409
5. Satoru Nakajima (japán, Tyrrell-Honda) 1 kör hátrány
6. Aguri Suzuki (japán, Larrousse-Cosworth) 2 kör hátrány
A vb-pontverseny állása:
1. Senna 10 pont
2. Prost 6
3. Piquet 4
4. Modena 3
5. Nakajima 2
6. Suzuki 1
márkák:
1. McLaren 10 pont
2. Ferrari 6
3. Tyrrell 5
4. Benetton 4
5. Larrousse 1
A világbajnokság következő futamát március 24-én Interlagosban futják a Brazil Nagydíjért.
A brazil Ayrton Senna, aki március 21-én ünnepli 31. születésnapját, már a rajt előtt rekordot állított fel: pályafutása során 53. alkalommal lett „edzéskirály”, s vívta ki a legjobb helyről indulás jogát.
Startja is remekül sikerült, a második kör után csaknem két másodperccel vezetett az üldözők előtt, s a különbség folyamatosan nőtt. A 47. körben már több mint 40 másodperces előnyt könyvelhetett el, s megengedhette magának, hogy mindenféle kockáztatás nélkül kiálljon kerékcserére.
Így aztán az igazán nagy küzdelem csak a második helyért alakult ki. A 46. körig Prost birtokolta ezt a pozíciót, utána az olasz Patrese, aztán a brazil Piquet, a francia Jean Alesi, ismét Piquet, majd a 70. körtől már újból Prost haladt a második helyen. A háromszoros világbajnok Alain Prost teljesítményének értékét növeli, hogy kerékcseréje ezúttal sem sikerült, visszaesett a hetedik helyre, s innen tornázta vissza magát közvetlenül nagy riválisa, Senna mögé.
Említést érdemel, hogy Patrese a 49., Alesi pedig a 68. körben egyformán a második helyről volt kénytelen kiállni. Az olasz pilóta megpördült, keresztbe állt, s ekkor a brazil Roberto Moreno kicsit „elkapta” kocsijával, emiatt egyikük sem tudta folytatni a száguldást, míg Alesi, aki most mutatkozott be a Ferrari színeiben, a sebességváltó meghibásodása miatt előbb csak lelassult, majd végleg a küzdelem feladására kényszerült.
Nem kísérte szerencse a legjobbak közül a brit Nigel Mansell és az osztrák Gerhard Berger szereplését sem, előbbinek a sebességváltója ment tönkre, utóbbinak pedig az olajnyomás megszűnése miatt kellett idő előtt – még a táv első felében – búcsúznia a 12 kanyarral nehezített, 3720 méteres utcai körpályától.
– A kocsi nagyon jó, bár csak az utolsó pillanatra készült el, s így az idénynyitó előtt nem is tudtuk kipróbálni tele tankkal – mondta a kétszeres világbajnok Senna, aki azzal is rekordot javított, hogy immár tizenötödször aratott rajt-cél győzelmet. – Ez a teljesítmény önmagáért beszél, s bizakodással tölthet el bennünket az egész évre nézve. Az a tapasztalatom, hogy a jó autóval később sincs sok gond, a rosszal meg egész évben csak bajlódunk.
Senna, a Phoenix-madár
Miután megnyerte második világbajnoki címét 1990-ben, belefáradva az Alain Prosttal és a Forma-1-et akkoriban irányító FIA-elnökkel, Jean-Marie Balestre-rel vívott kimerítő csatározásokba, Ayrton Senna hazatért Sao Paulóba.
A brazil bajnok a családja körében, sok pihenéssel, no meg erőnléti edzésekkel töltötte a téli hónapokat. Sokat futott a tengerparton és jet-skizett az unokaöccsével, Brunóval, hogy feltöltse megviselt belső „akkumulátorait”.
Senna csak február végén tért vissza a McLarenhez, hogy megnézze a Honda új V12-es motorját, amelyet a télen fejlesztettek ki a japánok. A teszteket addig a csapattársa, Gerhard Berger végezte, de amikor Senna először beült az új McLaren-Hondába Imolában, fél másodperccel gyorsabb volt, mint az osztrák!
Ilyen előzmények után utazott el az arizonai Phoenixbe, ahol a szezon első futamát tartották. A brazil az edzésen új körrekorddal szerezte meg a pole pozíciót, de ami számára még fontosabb volt, 1,1 másodperccel verte a mellőle induló Prost Ferrariját. Senna úgy fejezte be a hétvégét, ahogy elkezdte: a kimerítő, kétórás versenyen fölényes győzelmet aratott, maga mögé utasítva két másik világbajnokot, Prostot és Nelson Piquet-t a Benetton-Forddal.
Három olyan versenyző állt az 1991-es szezon első futama után a dobogón, akik összesen nyolc világbajnoki cím tulajdonosai voltak.
Simon István
Egyébként most sem volt minden tökéletes, a sebességváltóval is voltak kisebb gondjaim, s a kocsi útfekvése is hagyott maga után kívánnivalót, de ezek jelentéktelen apróságok amellett, hogy nagyon jó összbenyomásokat szereztem. Máris a következő viadalra, a braziliaira gondolok, az interlagosi pályán is szeretném végre megszerezni első győzelmem.
Senna egyébként az utóbbi hat kísérletéből ötször megnyerte az Egyesült Államok Nagydíját, tavaly is diadalmaskodott Phoenix-ben.”