Jó ideje halljuk, hogy sosem lesznek ennyire olcsók az autók, és a kirívóan nagy árengedményeknek tényleg vége szakad.
Talán nem így lesz, de tény, hogy jó ideje nem harsognak 30 százalékos engedményeket a hirdetések.
Amióta az importőrök óvatosan rendelnek készletet, kisebb rá az esély, hogy a beragadó autók árát készletkisöprési akciókkal nyomják mélyre, és ha a járműhitelezés feltételein végre puhítanak a bankok, egyre többen juthatnak hozzá új autóhoz. Mivel most még vannak jelentős kedvezmények, nekiálltunk új családi autót keresni hárommillió forintból.
Gyenge arculata miatt a FIAT máskor is csak messze a listaár alatt tudja eladni az autókat, mégis a FIAT-szalonokba térnénk be először. Itt ugyanis 2 690 000 forintért egy valódi családi autót adnak. Alapjait tekintve a Linea a Grande Punto lépcsőshátú változata, de méretében a Lancert, a Cruze-t vagy a Renault Fluence-t idézi.
Papíron az 1,4-es motorból nem sok a 77 lóerő, de a mindennapokban nem ez számít, pláne nem ebben a kategóriában. Én pont ilyet vezettem a hazai bemutatón és nincsenek rossz emlékeim róla. A kis benzines passzol az autóhoz, nem kell vadul pörgetni, hogy elboldoguljon a Lineával.
Tankolni olcsóbb, megvenni nem
A cikkben szereplő autók pont attól érdekesek, hogy az eggyel-kettővel alacsonyabb kategória áráért kínálják őket a márkakereskedések. A kisebb méretű kocsik így alig olcsóbbak, de a városi autók között is horogra akadna pár érdekes modell, légkondival alig többért kétmilliónál.
2,1-2,2 millió Ft körül a néhány kilométert futott Suzuki Altók várnak vevőre oldallégzsákkal és légkondicionálóval, tehát igen gazdag felszereltséggel. Ennyi extrával a 2 399 000 forintos listaár is annyira jó, hogy nincs nagyobb kedvezmény belőle.
2,3 milliós áron könnyen találni klímás, ötajtós Chevrolet Aveót, az inkább családi autónak mondható négyajtós lépcsőshátú ára százezer forinttal magasabb.
A 20 éves évfordulós akcióban a Suzuki 2 348 000 forintért hirdeti az ezres Splash GC-t, légkondival és metálfénnyel mutatós autó, csekély fogyasztással.
2,6 milliónál bukkan fel egy-egy Ford Fiesta 1,25 a 82 lóerős benzinessel és hasonló áron a kifutó Swiftet is meg lehet csípni a gazdagon kistafírozott 1,3 GLX AC CD kivitelben. Ötvenezer forinttal feljebb sorjáznak a már jól használható, 1,4-es Grande Puntók Actualként, légkondival. Bemutató-autóként, de gyakorlatilag nulla kilométerrel a Nissan 2,7 millióra engedte az új Micrák árát, a 80 lóerős, életrevaló motor miatt egy ilyen autó nem lemondás.
A Lineákat az 1,4 Family kivitelben vesztegetik 2,7 millióért, nagyjából a raktárkészlet fele van még meg. A felszereltség szokatlanul gazdag. Van központi zár, ráadásul távirányítóval, elöl elektromos ablakemelő, a rádió CD-lejátszós, kapunk fedélzeti számítógépet és még egy jó színt is, mert a raktárkészletből megmaradt néhány tucat autó mind metálfényezésű.
A Lineéhoz képest a Chevy Aveók elég vékonydongájú autók, kétcsillagos töréstesztjük riasztó, de még olcsóbbak. A klímás, egészséges csomagterével családi autóként is bevethető lépcsőshátúkat 2,4 millió Ft körül hirdetik a márkakereskedések, zömében az 1,2 literes motorral.
Érdemes feljebb lépni, ha van rá pluszban még pár százezer forint, mert zsebünkben 2,7 millióval már kinéz egy ötajtós Lacetti 1,4, tehát egy mértékletes fogyasztású, tágas utasterű és az Aveónál alighanem biztonságosabb autó, bár az Euro NCAP ezt a modellt sajnos nem tesztelte.
Az ajánlat hibája, hogy az autó csak flottakedvezményre jogosultaknak eladó ennyiért Zalaegerszegen, de egyetlen autóra is jár a flottaengedmény, minimum egy Bt. pedig akad elég sok családban.
Kia pro_cee’d: nem a legolcsóbb fogy
Ebbe a cikkbe nem a 3,2 millióra engedett árú Venga, hanem a Cee’d miatt került be a dél-koreai márka. A hirdetésekkel is megtámogatott ajánlat 2 699 000 forintos összegről szól, a háromajtós, L felszereltségű pro_cee’dre.
Egy ilyen olcsó autóból muszáj valamit kihagyni. A 7 év/ 150 ezer kilométeres garancia nem csökkent, a légkondit sem bántották, viszont a magyar vásárlóknak kevésbé fontos oldal- és függönylégzsák kimaradt az L kivitelből.
Az akciós háromajtóson modellezni lehetne a jól kommunikált engedmény hatását: az érdeklődőket bevonzza a szalonba a csaliautó, aztán otthagynak még félmilliót, mert nem olyan sokkal többért ott az ezerszer ésszerűbb modell. Hárommillióból haza lehet vinni egy légkondis és ami ugyanilyen fontos, ötajtós Cee’det, így mi sem sokat vacillálnánk, melyik a jó megoldás.
Légkondi nélkül esik az ár
A Cee’dek árkedvezménye nem csak a készleten ragadt autókra vonatkozik, hanem gyári rendelésű modellekre is. Aki az itthoni tizenegynéhány darab között nem talál megfelelőt, a zsolnai gyárból is rendelhet, így a választék sem korlátozódik a sajátságos színűk miatt elutasított darabokra. Az importőr tájékoztatása szerint májusig biztosan tartani akarják az akciós árat.
Akinek a Cee’d tetszene és le tud mondani a klímaberendezésről, menjen rá a Hyundai i30-ból megmaradt alapmodellekre, amelyeket a légkondi hiánya miatt már 2 580 000 forintért hirdet az importőrhöz tartozó fővárosi szalon. Öt év kilométer-korlátozás nélküli garancia jár rá, 109 lóerős, biztos akad olyan cég, aki ezért az árért örömmel megizzasztja vele a gyalogot.
A Lineához, az i30-hoz és a Ceedhez képest a Logan igen otromba benyomást kelt, de akinek tényleg a használati érték fontos, annak kápéra 2 490 000 forintért, vagy kölcsönnel 2,2 millióért a légkondis, szervokormányos Logan megfontolandó.
Plusz ötvenezerért oldallégzsák és övfeszítő is jár hozzá, amivel kompletté válik a felszereltség.
Sajnos a motorháztető alatt már nem a jó öreg 1,4-es búg, hanem a sokkal modernebb, 16 szelepes, de ezerkettes és kicsit nyomatékszegény benzines.
Duster: csak hitellel fér bele
Hárommillió forintból a Daciánál lehet sokkal jobb autót venni, de csak hitelre. A benzines Dusterből az Ambiance az értelmes modell, amelynek 3 150 000 forintos árához hozzá kell adni egy légkondit 150 ezerért, majd az egészből levonni három kilót, ha az ügyfél hitelt vesz fel a Renault Crédittől.
Ezt az engedményt a részletekben vissza is fizetjük házi finanszírozónak, de a kölcsönpénz sehol nincs ingyen és egy 105 lóerős, ezerhatos Duster mutatós, strapabíró, nagyon jól használható családi autó.
Ám 9 literes átlagfogyasztása másfél literrel magasabb, mint a többi modellé a cikkben és a háromcsillagos törésteszt is elmarad attól, ami ma elvárható.
Egy Daciáért nehezebben nyílik ki a bugyelláris, mint egy Renault-ért, hiába a román autókra adott 3 év/100 ezer kilométeres, felárért hat évre kiterjeszthető garancia. Szűk és billeg, de az áráért reális ellenértéket nyújt a Thalia 1,2 16V, amelyből az automata légkondis Collection is csak 2 640 000 forintba kerül az importőri akcióban.
Sokkal igényesebb és alig drágább családi autó a Clio kombi és a Fluence. A Clio Grandtour Extreme négy légzsákkal és légkondival 2 990 000 forintból kijön, amennyiben elég az 1,2-es szívómotor.
Ha valaki hajlandó kölcsönbe verni magát, a cserébe adott 400 ezres engedménnyel 2 840 000 forintból megússza a turbómotoros verziót. A Fluence részletre vásárolva 3 190 000 forintért hozható el és a Dusterhez hasonlóan a szállítás határideje sem olyan elkeserítő már, mint tavaly volt.