55 éve történt


Mohács, autóbuszgarázs (Fotó: Fortepan)
Mátraháza, autóbusz-állomás (Fotó: Fortepan)

Mátraháza, autóbusz-állomás (Fotó: Fortepan)

Mátraháza, autóbusz-állomás (Fotó: Fortepan)


Az MTI archívumában dögivel lehet találni húsz évvel ezelőtti híreket. Viszont a 60-70 évvel ezelőtti tudósítások egyre fogynak. Kicsit kevesebb autóbemutató volt akkoriban, mint mostanság. Gondolom, egy-egy baleset híre pedig nem sokakat érdekel.

Abban sem vagyok biztos, hogy a MÁVAUT új járatairól szóló jelentést csillogó szemekkel olvassák majd, mert én sem tettem. Eszembe jutott azonban, hogy valahol láttam a Volán elődjével kapcsolatos fényképeket.

Érdemes végigkattintani, az ötvenes-hatvanas években készített fotókat tartalmazó galériát. Valami olyan nyugodtság, olyan békebeli hangulat árad a képekből. Nem utolsó sorban pedig nagy mennyiségű buszt is láthatnak. A magyar buszgyártás büszkeségeit.

Nem mai hírek

Nem, nem kerültünk időviharba. Csupán úgy gondoljuk, hogy jópofa dolog visszanézni, milyen dolgok estek meg az elmúlt száz évben az autózás történetében. És az MTI Sajtóadatbankjának (szerkesztőségi munkanéven csak MTI Classic) hála ezt meg is tehetjük. Szemezgetünk a régmúlt hírei között, az arra érdemeseket – érdekeseket, furcsákat, meghökkentőket – pedig Önök elé tárjuk.

1956. november 27.

„A MÁVAUT az eddigi járatokon kivül november 27-től, keddtől Szentendre és Visegrád között ismét meginditja járatát, amely a Margithid és Szentendre között  közlekedőhöz csatlakozik. November 28-tól Budapestről Salgótarjánba és Heves községbe, 29-től Budapestről Mohácsra és Győrbe, november 30-tól Budapestről Szarvasra inditja meg az autóbuszközlekedést a MÁVAUT. Felvilágositást a MÁVAUT Engels téri kirendeltsége ad 8 órától délután 3 óráig. Ugyanott a jegyeket elővételben is meg lehet váltani.”

Budapest, V. Erzsébet (Engels) téri MÁVAUT autóbusz-pályaudvar (Fotó: Fortepan)

Budapest, V. Erzsébet (Engels) téri MÁVAUT autóbusz-pályaudvar (Fotó: Fortepan)

20 éve történt

Aleko (Moszkvics 2141)

Aleko (Moszkvics 2141)

Aleko (Moszkvics 2141)


Két évtizeddel ezelőtt kezdett igazán beindulni a magyar gépjármű-kereskedelem. Öldöklő csata ugyan nem volt, de sokan meg akarták vetni a lábukat a piacon. A keleti autók árát jócskán megemelték, a fizetőképes kereslet ismeretében mégis biztosabb üzletnek tűnt ezek forgalmazása. Hiszen modernebbnél modernebb típusok érkeztek: sokba már ötödik sebességi fokozat is került.

Az igazán élelmesek két lábon álltak, belefogtak a nyugati típusok árusításába is. A bátrak pedig egy márkára összpontosítottak. A Hondák ára azért még innen visszatekintve is igen tekintélyesnek tűnik.

Budapest, 1991. március 18.

„Verseny az autópiacon – autotechnika típuskínálat

FSO Polonez

FSO Polonez

FSO Polonez


Az Aleko (Moszkvics) típusú gépkocsikból 700 megérkezett az Autótechnika vállalathoz, s ezeket az országban tíz helyen már árusítják is. Az ötsebességes autókból az Autótechnika erre az évre háromezret rendelt. Mint Halla László vezérigazgató elmondta, hogy az első szériából sajnos hiányzik a hátsó biztonsági öv, ám ezeket pótlólag küldi a gyártó, ők pedig beszereltetik a tulajdonosok kocsijaiba. Az alkatrészellátás is biztosítottnak látszik, 19 céggel szerződtek az Aleko garanciális és azon túli javítására.

Én rosszabbra számítottam – Polonéz törésteszt

Március végén, április közepén megérkezik az Autotechnika árusítóhelyeire az első – igaz mindössze 64 darabos – lengyel Polonéz gépkocsi-szállítmány. Ebből a típusból 3100-aat rendeltek ez évre. Ára meglehetősen magas, 650 ezer forint, ezért az Autótechnika csak bizományi értékesítést vállalt. A román Aro típusokból az idén 1200-zat szándékoznak eladni, de foglalkoznak nyugati típusú gépkocsik árusításának gondolatával is. A tervek szerint az idén összesen 10 ezer személyautót hoznak forgalomba.

Román terepjárók a dzsuvában – ARO 243

A Merkurhoz hasonlóan az Autótechnika is szeretné részletre árusítani a személyautókat. Ezzel kapcsolatban azonban a vezérigazgató elmondta, hogy kemény tárgyalásokat kell folytatniuk a bankokkal, s csak akkor látják értelmét a részletre árusításnak, ha a kamatot 40 százalék alá lehet szorítani.”


Budapest, 1991. április 5.

„Hondák forintért

Honda Civic

Honda Civic

Honda Civic


Honda személygépkocsik árusítását kezdte meg Szombathelyen a Corna magyar-osztrák érdekeltségű kft. Az ausztriai oberpullendorfi (felsőpulyai) Corna GmbH illetve a Vépi Mezőgazdasági Középfokú Szakoktatási Továbbképző és Szak-tanácsadó Intézet által alapított közös vállalkozás a budapesti Royal Motors-on keresztül a Honda személygépkocsi-család teljes választékát kínálja forintért.

Bemutatótermük Szombathelyen a Claudius Szállodában, irodájuk pedig a Hotel Isis-ben van. Terveik között az is szerepel, hogy vépi javítóműhelyükben, mely Szombathelytől 8 kilométerre található, Honda-szervízt nyissanak, illetve, hogyy a későbbiekben megszervezzék a részletfizetési vagy lizingelési üzletágat és a próbakocsik olcsóbb értékesítését.

Honda Legend

Honda Legend

Az oktatási intézményben működő kft.-nek egyébként érdeke az eredményesség, hiszen a megállapodások szerint a befolyt összeg fele kasszájukban marad. A Honda gépkocsik vevőkörét bizonyára behatárolják az árak, hiszen például a Civic típus 1.126.000 forintba, a legdrágább típus, a Legend pedig csaknem ötmillióba kerül.”