11,7 százalékkal nőttek az első negyedéves autóértékesítések Magyarországon, ami végre egy jó hír. A JATO Dynamics adatai szerint januárban és februárban volt bővülés, amit márciusban stagnálás követett.
Az első három hónapban 11 546 személyautót és 2368 kisáruszállítót helyeztek forgalomba, utóbbi 37 százalékos növekedést jelent a tavalyi évhez képest.
Ford, Opel, Skoda az első három
Ezzel talán vége a 2009-2010-es zuhanásnak, de az autókereskedelmi hálózatok működőképességéhez ez a darabszám még messze nem elég.
A hazánkban forgalomba helyezett új személyautók száma, 1. negyedév | |
---|---|
2005. január-március | 39 595 db |
2006. január-március | 42 909 (+8%) |
2007. január-március | 41 066 (-4%) |
2008. január-március | 39 621 (-4%) |
2009. január-március | 22 782 (-43%) |
2010. január-március | 10 308 (-55%) |
2011. január-március | 11 546 (+12%) |
Forrás: JATO Dynamics (változás az előző évihez képest százalékban)
Ford, Opel, Skoda, VW, Renault a sorrend a személyautók között, tehát a Ford a néhány autós visszaesés dacára őrzi a piacvezető szerepet. Meglepő viszont, hogy a könnyű haszonjárművek között a Transittal általában kivívott elsőséget erre a negyedévre elvette a Renault.
Lesz olcsóbb Zafira
33 százalékkal, tehát az összpiacnál majdnem háromszor gyorsabban nőttek az Opel eladásai. Lendületük megmaradhat, mert az Astra Sports Tourer és az átdolgozott Corsa után érkező Antara az új motorokkal nem lesz eleve esélytelen az aszfaltterepjárók között.
Még idén debütál két teljesen új modell, a háromajtós Astra GTC és a Zafira C – erősítette meg az év elején mondottakat Kovács Tamás, az Opel Magyarország ügyvezető igazgatója. Utóbbit az Opel feljebb pozicionálja, ezért a jelenlegi generáció is megmarad, afféle jutányos Zafira Classic-ként.
Csak az vesz autót, akinek megvan rá a pénze
Megkérdeztünk több újautó-értékesítőt, hogy a statisztikailag kimutatható bővülésből látszik-e bármi náluk. Egyikük véleménye: „Nálunk is nagyon visszaszorult a finanszírozás, az jön autót venni, akinek megvan rá pénze. A kisautók iránt van némi érdeklődés, de legtöbben drágállják a Fiestát. A Mondeo helyzete stabil, az új Focusra kifejezetten sok a megkeresés és a C-Max is beindult. A tehetős magánszemélyek nem raktárkészletről választanak, hanem a kívánt extrákat összeválogatva rendelnek új autót a gyárból, és mivel van megfelelő autójuk, számukra nem probléma a pár hónapos szállítási határidő.” – tapasztalja Hankó Balázs, a Ford Ivanics szalonvezetője.
Prémiummárkák: Audi a Volvo előtt
342 regisztrált autóval az Audi elhúzott a többiektől. A prémiummárkák között a Volvo tudja követni (294), majd a BMW (222) és a Mercedes-Benz (163) következik. Ám a forgalomba helyezési számokban benne vannak az itthon eladott mellett a szürkeimportban behozott új autók, hiányoznak viszont az itthon vásárló, de rosenheimi, szlovák és egyéb rendszámmal adót csalók X6-osai, ami torzító hatású.
Felére esett a Suzuki
Rossz nézni, hogy a Suzuki piaci részesedése megfeleződött, a tavalyi első negyedévben elért 5,7-ról 2,9 százalékra. A 336 forgalomba helyezett autó azt jelenti, hogy az első három hónapban több új Audi kapott magyar rendszámot, mint Suzuki.
Többek szerint kiskategóriában jelenleg akkor sem volna nagyobb a kereslet, ha féláron adnák a kocsikat, de az új Swift ára tényleg nagyon magasan indul. Nehéz dolga lesz a márkának, amíg elhiteti, hogy az autó megéri az árát.
Ehhez minimálisan rá kell bírni sokakat, hogy legalább próbálják ki az autót, mielőtt elkönyvelik túlárazott törpének. ESP-vel, térdlégzsákkal, légkondival a többi kisautó sem olcsóbb, és ami a lényeg, nem is jobb.
Stabilizálódó francia, visszaeső japán márkák
A japán márkák közül megszaladt a Nissannak, a Toyota veszített részesedéséből. A Honda és a Mazda még jobban visszaesett, a Mitsubishi pedig nagyjából súlytalanná vált. A Lexus nőni tudott, pedig a CT 200h csak a következő negyedévtől lesz benne igazán a számokban.
A dél-koreai autógyártók közül a Kia stagnált, a Chevrolet visszaesett, a Hyundai importőre viszont növelni tudta eladásait.
Ki gondolta volna tíz éve, hogy egy számukra kicsit sem jó negyedévben is övék lehet a piac 7,6 százaléka?
Mindhárom francia márka értékesítései erősebben bővültek az összpiacnál. A Renault – főleg a Fluence révén – nagyot ugrott előre, 655-ről 1094 autóra.
Az elmúlt években alaposan teret vesztett Citroën és Peugeot is növelni tudta részesedését. Az új C4-ből három hónap alatt elkelt annyi, ahány tavaly összesen, a Peugeot pedig az 508-cal és a modellfrissítés utáni 308-cal erősíthet a későbbiekben.
Frank alá temetve
„Egymillió vevő van eltemetve a CHF-halom alá” – mondta tegnap az autópiaci helyzetről Erdélyi Péter. Az MGE ügyvezető elnöke 400-420 ezer devizahitelbe ragadt kisautós ügyfélről beszélt, akik a hosszú lejáratú hitelek miatt még évekre kiesnek a potenciális autóvásárlók köréből.
Normális darabszámok elérésére akkor nyílik esély, ha lesznek olyan hitelkondíciók, aminek tömegesen képesek megfelelni az autóvásárlást tervező ügyfelek.
A maximum 84 havi és forint alapon is legalább 20 százalékos befizetést igénylő kölcsönökkel a havi törlesztőrészlet egy kisautóra nem 20-30, hanem 40-50 ezer Ft, ráadásul a futamidő rövidülésével és a kölcsönösszeg csökkenésével nőtt a THM is – mondta egy fővárosi Suzuki-szalon tapasztalt értékesítője.
Nem nő a visszavett autók száma
„A hitelügyintézés egy nap alatt megvan és a bankok szívesen finanszíroznának, ha volna kit. A magasabb saját erő és az árfolyamkockázat miatt senki nem szerződne devizahitelre” – tette hozzá. „2010-ben lakossági szinten 80 százalék volt a forintban eladósodás” – erősítette meg ezt számokkal Lévai Gábor.
A Magyar Lízingszövetség főtitkára elmondta, hogy nem nő a visszavett autók száma, 7-8 százalék körül megállt a nem teljesítő ügyfelek aránya. Talán tényleg örülhetünk a kilábalási folyamat kezdetének.