Mivel a Google életmentő robotautója még várat magára, a balesetek számát leghatásosabban az emberi elmék pallérozásával lehet csökkenteni.
Bármelyik statisztika, elemzés tanulságát szűrjük is le, a végső konklúzió mindig az, hogy az esetek döntő többségében emberi hiba, hanyagság, felkészületlenség áll a háttérben. Hogy mindez megváltozzon, és csökkenjen az utakról egyenesen a temetőkbe vándorlók száma, átfogó oktatási programot dolgozott ki a Közlekedéstudományi Intézet.
Élet Úton
Az Élet úton elnevezésű program lényege, hogy az óvodásoktól a jogosítvánnyal rendelkezőkig mindenkit folyamatosan képezzenek. Az elképzelés szerint itt is a pedagógiában ma alapvetőnek számító élethosszig tartó tanulás elvét honosítanák meg. A legérdekesebb kérdés a jogosítvánnyal rendelkező, aktív közlekedőkhöz való eljutás az Élet úton program keretében. Ennek mikéntjéről kevés konkrét információt kaptunk, témával foglalkozó reklámok, felhívások, esetleges továbbképzések valószínűsíthetőek.
Tombor Sándor, a Közlekedéstudományi Intézet igazgatója a kedden, Budapesten bemutatott programot ismertetve úgy fogalmazott: céljuk, hogy naprakész ismeretekkel rendelkezzenek a kerékpárosok, az autósok, és ne maradjon abba a képzésük a járművezetéshez szükséges okiratok megszerzése után sem.
A közlekedésre nevelés és a járművezetés oktatása elválaszthatatlan, de nem biztos, hogy a vezetői engedély megszerzésével a biztonságos közlekedéshez elvárt magatartást és tudást is el tudják sajátítani, ezért rendszeressé és koordinálttá kell tenni a közlekedésre nevelést – mondta.
A KTI ehhez a kutatási eredményeket, szakmai-módszertani program kidolgozását tudja biztosítani, az elméleti képzést pedig távoktatásban látják megvalósíthatónak. Urbán György, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke azt hangsúlyozta: a cél, hogy a szolidaritás, a figyelem és a tudás jelenjen meg a közutakon, és ez társadalmi feladat.
Jogosítvány az érettségivel együtt
Kiss Csaba alezredes, az Országos Baleset-megelőzési Bizottság elnöke azt szeretné elérni, hogy az általános iskola elvégzésével térítésmentesen kaphassák meg a diákok a segédmotoros vezetői engedélyt, míg az érettségivel együtt az autóvezetői jogosítványt, és ez „csak az ország teherbíró képességén múlik”.
Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkár emlékeztetett: egy uniós elvárás szerint 2050-re a tagállamokban a halálos balesetek számának a nullához kell közelítenie. A biztonságban nagyot előrelépő autóiparnak és a 2008 óta életben lévő rendőri intézkedéseknek (objektív felelősség, zéró tolerancia) köszönhetően pozitív változás figyelhető meg ezen a téren. A 2001-es bázisévhez képest 40%-al csökkent a halálos kimenetelű balesetek száma. Ezzel a javulással középmezőnyben vagyunk Európában, tehát van még hova fejlődni.
Középpontban a gyerekek
A programban kiemelten fontos szerepet kap a gyermekek közlekedési oktatása és védelme. Szerencsére az őket ért halálos balesetek száma erősen csökkent az elmúlt húsz évben. Hogy ez a tendencia ne szakadjon meg, az leginkább a szülők felelőssége, hiszen a tavalyi évben történt 1808 sérüléses baleset 56%-át passzív utasként, autóban szenvedték el. Ebből következik, hogy a gyermekek oktatása mellett a szülőknek is van még mit tanulniuk ahhoz (gyerekülés helyes használata), hogy a sérüléssel járó balesetek száma tovább csökkenjen.
A célkitűzés dicséretes, és a programban meghirdetett nagy ívű összefogás a közlekedési hatóságok, civil szervezetek között is pozitív előrelépés. Viszont tény, hazánk padlása tele a jobbnál jobb célokkal, csak a megvalósítás sántít néha.