Mivel a Google életmentő robotautója még várat magára, a balesetek számát leghatásosabban az emberi elmék pallérozásával lehet csökkenteni.

Bármelyik statisztika, elemzés tanulságát szűrjük is le, a végső konklúzió mindig az, hogy az esetek döntő többségében emberi hiba, hanyagság, felkészületlenség áll a háttérben. Hogy mindez megváltozzon, és csökkenjen az utakról egyenesen a temetőkbe vándorlók száma, átfogó oktatási programot dolgozott ki a Közlekedéstudományi Intézet.

Élet Úton

Az Élet úton elnevezésű program lényege, hogy az óvodásoktól a jogosítvánnyal rendelkezőkig mindenkit folyamatosan képezzenek. Az elképzelés szerint itt is a pedagógiában ma alapvetőnek számító élethosszig tartó tanulás elvét honosítanák meg. A legérdekesebb kérdés a jogosítvánnyal rendelkező, aktív közlekedőkhöz való eljutás az Élet úton program keretében. Ennek mikéntjéről kevés konkrét információt kaptunk, témával foglalkozó reklámok, felhívások, esetleges továbbképzések valószínűsíthetőek.

Az Élet úton elnevezésű program lényege, hogy az óvodásoktól a jogosítvánnyal rendelkezőkig mindenkit folyamatosan képezzenek.
Az iskola rendőre program sokat segít a fiatal korosztály elérésében

Az iskola rendőre program sokat segít a fiatal korosztály elérésében

Az iskola rendőre program sokat segít a fiatal korosztály elérésében


Tombor Sándor, a Közlekedéstudományi Intézet igazgatója a kedden, Budapesten bemutatott programot ismertetve úgy fogalmazott: céljuk, hogy naprakész ismeretekkel rendelkezzenek a kerékpárosok, az autósok, és ne maradjon abba a képzésük a járművezetéshez szükséges okiratok megszerzése után sem.

A közlekedésre nevelés és a járművezetés oktatása elválaszthatatlan, de nem biztos, hogy a vezetői engedély megszerzésével a biztonságos közlekedéshez elvárt magatartást és tudást is el tudják sajátítani, ezért rendszeressé és koordinálttá kell tenni a közlekedésre nevelést – mondta.

A KTI ehhez a kutatási eredményeket, szakmai-módszertani program kidolgozását tudja biztosítani, az elméleti képzést pedig távoktatásban látják megvalósíthatónak. Urbán György, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke azt hangsúlyozta: a cél, hogy a szolidaritás, a figyelem és a tudás jelenjen meg a közutakon, és ez társadalmi feladat.

Jogosítvány az érettségivel együtt

Kiss Csaba alezredes, az Országos Baleset-megelőzési Bizottság elnöke azt szeretné elérni, hogy az általános iskola elvégzésével térítésmentesen kaphassák meg a diákok a segédmotoros vezetői engedélyt, míg az érettségivel együtt az autóvezetői jogosítványt, és ez „csak az ország teherbíró képességén múlik”.

Az ütközés néha elkerülhetetlen, fő cél a halálos balesetek arányának csökkentése

Az ütközés néha elkerülhetetlen, fő cél a halálos balesetek arányának csökkentése

Az ütközés néha elkerülhetetlen, fő cél a halálos balesetek arányának csökkentése


Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkár emlékeztetett: egy uniós elvárás szerint 2050-re a tagállamokban a halálos balesetek számának a nullához kell közelítenie. A biztonságban nagyot előrelépő autóiparnak és a 2008 óta életben lévő rendőri intézkedéseknek (objektív felelősség, zéró tolerancia) köszönhetően pozitív változás figyelhető meg ezen a téren. A 2001-es bázisévhez képest 40%-al csökkent a halálos kimenetelű balesetek száma. Ezzel a javulással középmezőnyben vagyunk Európában, tehát van még hova fejlődni.

Középpontban a gyerekek

A programban kiemelten fontos szerepet kap a gyermekek közlekedési oktatása és védelme. Szerencsére az őket ért halálos balesetek száma erősen csökkent az elmúlt húsz évben. Hogy ez a tendencia ne szakadjon meg, az leginkább a szülők felelőssége, hiszen a tavalyi évben történt 1808 sérüléses baleset 56%-át passzív utasként, autóban szenvedték el. Ebből következik, hogy a gyermekek oktatása mellett a szülőknek is van még mit tanulniuk ahhoz (gyerekülés helyes használata), hogy a sérüléssel járó balesetek száma tovább csökkenjen.  

A célkitűzés dicséretes, és a programban meghirdetett nagy ívű összefogás a közlekedési hatóságok, civil szervezetek között is pozitív előrelépés. Viszont tény, hazánk padlása tele a jobbnál jobb célokkal, csak a megvalósítás sántít néha.