20 éve történt
Az Interlagosban aratott győzelme után Senna felszabadultan utazhatott Európába, a San Marinó-i Nagydíjra. Az imolai pálya és a brazil versenyző neve összeforrt és ma már csak egy tragédiára emlékeztet, holott az 1991-es futamot is érdemes felidézni.
A szombati edzésnap után vasárnap hatalmas eső zúdult a pálya környékére. A meglehetősen nedves körülmények között indított versenyt csak annak lehetett esélye befejezni, aki hibátlanul teljesített. Elég volt a jégpályaként viselkedő fűre kicsúszni, már az is a futam végét is jelenthette. Senna ellenfelei csak úgy potyogtak kifelé az alaposan „fellocsolt” pályáról. Talán szerencséje volt, hogy Bergeren kívül nem maradt senki, aki megszorongathatta volna, de a hibátlan vezetés érdeme mégiscsak az övé.
Imola, 1991. április 26.
„A Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság résztvevői több mint egyhónapos szünet után ezen a hétvégén Imolában, az Enzo és Dino Ferrari nevét viselő versenypályán, a San Marinó-i Nagydíj keretében folytatják a pontvadászatot.
Már a pénteki első edzésnap szolgált két nagy meglepetéssel: a lábsérüléssel bajlódó olasz Michele Alboreto – a korábbi hírekkel ellentétben – mégis vállalta a részvételt; a svéd Stefan Johansson viszont már nem bizonyíthatott, csapata, az AGS-Cosworth új (itáliai) főnökei megvonták a bizalmat tőle, s helyét átadták a 28 éves olasz Fabrizio Barbazzának, aki eddig a Forma-3-as erőpróbákon és az amerikai Indy-car viadalokon próbált szerencsét.
Nem mai hírek
Nem, nem kerültünk időviharba. Csupán úgy gondoljuk, hogy jópofa dolog visszanézni, milyen dolgok estek meg az elmúlt száz évben az autózás történetében. És az MTI Sajtóadatbankjának (szerkesztőségi munkanéven csak MTI Classic) hála ezt meg is tehetjük. Szemezgetünk a régmúlt hírei között, az arra érdemeseket – érdekeseket, furcsákat, meghökkentőket – pedig Önök elé tárjuk.
Az elsőselejtezőről az olasz Emanuele Pirro, a francia Olivier Grouillard, az olasz Nicola Larini és a portugál Pedro Matos Chaves nem tudott továbblépni, számukra be is fejeződött a verseny. A szabadedzésen, majd az első időmérő edzésen egyformán a világbajnoki címvédő, az idei két futamon nyertes brazil Ayrton Senna érte el a legjobb eredményt, így jó eséllyel pályázik arra, hogy ismét kiérdemelje a legjobb rajthelyet, az úgynevezett pole position-t.
Eredmények:
előselejtező:
1. Andre de Cesaris (olasz, Jordan-Ford) 1:25.535 perc az 5040
méteres körön
2. Jyrki Jarvi Lehto (finn, Dallara-Judd) 1:25.923
3. Bertrand Gachot (belga, Jordan-Ford) 1:25.980
4. Eric van de Poele (belga, Lambo-Lamborghini) 1:26.117
kiestek:
5. Emanuele Pirro (olasz, Dallara-Judd) 1:26.305
6. Olivier Grouillard (francia, Fondmetal-Cosworth) 1:26.789
7. Nicola Larini (olasz, Lambo-Lamborghini) 1:26.886
8. Pedro Matos Chaves (portugál, Coloni-Cosworth) 1:31.239
első szabadedzés:
1. Ayrton Senna (brazil, McLaren-Honda) 1:22.701
2. Gerhard Berger (osztrák, McLaren-Honda) 1:23.342
3. Alain Prost (francia, Ferrari) 1:23.510
első időmérő edzés:
1. Ayrton Senna 1:21.877
2. Riccardo Patrese (olasz, Williams-Renault) 1:21.957
3. Alain Prost 1:22.195″
Imola, 1991. április 27.
„A Forma 1-es autós világbajnoki cím védője, a brazil Ayrton Senna pályafutása során 55. alkalommal rajtolhat az első rajtkockáról. A vasárnapi San Marino Nagydíjat megelőző második hivatalos edzésen az időeredményekre nagyban rányomta bélyegét az esőzés, a leggyorsabb osztrák Gerhard Berger ideje is csaknem 10 mp-cel elmaradt a leggyengébb pénteki köreredménytől. Így a rajtsorrend a pénteki edzés alapján alakult ki.
A szombati második szabadedzés legjobbjai:
1. Gerhard Berger (osztrák, Mc Laren) 1:44.979 p
2. Alain Prost (francia, Ferrari) 1:46.334
3. Mika Hakkinen (finn, Lotus) 1:48.878
A San Marino Nagydíj rajtsorrendje:
1. sor:
Ayrton Senna (brazil, McLaren) 1:21.877 p
Riccardo Patrese (olasz, Williams) 1:21.957
2. sor:
Alain Prost (francia, Ferrari) 1:22.195
Nigel Mansell (brit, Williams) 1:22.366
3 sor:
Gerhard Berger (osztrák, McLaren) 1:22.567
Stefano Modena (olasz, Tyrrell) 1:23.511″
Imola, 1991. április 28.
„Vasárnap az olaszországi Imola versenypályáján rendezték az idény harmadik Forma-1-es autós világbajnoki futamát, a San Marino Nagydíjat. Az idei versenysorozat nyitó európai állomásán esőáztatta, meglehetősen csúszós pálya fogadta a résztvevőket.
Éppen az időjárási körülmények miatt nem volt meglepő, hogy viharos gyorsasággal tizedelődött a mezőny. A Ferrari „vezérpilótája”, a francia Alain Prost például már a felvezető körben elvesztette uralmát kocsija felett, így az indításnál üresen maradt a rajtkockája. Nem járt sokkal jobban az angol Nigel Mansell és a brazil Nelson Piquet sem, akiknek egy körön át sem tartott a futam, míg a másik ferraris, a francia Jean Alesi két kör után adta fel a versenyt.
A rajt után a második helyről induló olasz Riccardo Patrese az élre vágott, de az esős betont autója műszakilag nem jól „viselte”, így ő is kiállt. A vezetést az abszolút favorit, világbajnoki címvédő brazil Ayrton Senna vette át. Az első két idei nagydíj győztese ráadásul igazi „esőmenőnek” számít. A verseny egyharmadánál már csak az első három helyezettnek nem volt körhátránya a többiekkel szemben.
A táv második felében az olasz Stefano Modena volt a „soros”, így a folytatás teljes McLaren-fölényben zajlott, Senna és Berger főszereplésével. Az igazán hírneves istállóknak egyetlen autója sem maradt versenyben a hajrára, így juthattak előkelő helyezésekhez a „kis halak”.
A Senna – Berger versenyfutás váratlanul izgalmassá vált az utolsó körökre, amikor is Berger egészen megközelítette márkatársát. A brazil címvédő mesterhármasát azonban nem tudta megakadályozni, azaz phoenix-i és interlagosi győzelme után Sennát Imolában sem tudták megállítani. Ezzel pályafutása 28. Grand Prix-sikerét érte el a kétszeres világbajnok.
A San Marino Nagydij végeredménye (61 kör, 307.440 km):
1. Ayrton Senna (brazil, McLaren-Honda) 1:35:14.750 ó
2. Gerhard Berger (osztrák, McLaren-Honda) 1.675 mp hátrány
3. J.J. Lehto (finn, Dallara-Judd) 1 kör hátrány
4. Pierlugi Martini (olasz, Minardi-Ferrari) 2 kör h.
5. Mika Hakkinen (finn, Lotus-Judd) 3 kör h.
6. Julian Bailey (brit, Lotus-Judd) 3 kör h.
A vb-pontverseny állása:
1. Senna 30 pont
2. Berger 10
3. Alain Prost (francia, Ferrari) 9
4. Nelson Piquet (brazil, Benetton-Ford)
és Riccardo Patrese (olasz, Williams-Renault) 6-6
6. J.J. Lehto 4
A márkák pontversenyében:
1. McLaren-Honda 40 pont
2. Ferrari 10
3. Benetton-Ford és Williams-Renault 6-6
5. Tyrrell-Honda 5
6. Dallara-Judd 4″