Vezetéstechnika

Keveseknek jut eszébe, hogy autójuk határainak próbálgatása során a vészfékezést is gyakorolják. Pedig nem árt tisztában lenni azzal, hogyan viselkedik az autó padlóig taposott fékpedállal. Olyanok is akadnak, akik csak az első nagyobb lassításnál találkoznak a blokkolásgátló működésére utaló pedál-pulzálással, ami megrémíti őket. Ezt is ki kellene próbálni nyugodt körülmények között, hogy éles helyzetben ne okozhasson meglepetést!


Olvasónk kérdezi

Kedves Gyula!

Nemrég vettem saját autót (Renault Clio), azóta vezetek intenzívebben. Foglalkoztat ez a vészfékezés-téma, hiszen mi lesz, ha majd forgalomban kell… És nem szeretném először ott kipróbálni. Mit tanácsol, lehet-e falusi utakon, elhagyott telepeken gyakorolni egy kicsit? Hogyan érdemes csinálni?

Előre is köszönöm!

Szakértőnk válasza

A vészfékezést valóban gyakorolni kell
A vészfékezést valóban gyakorolni kell

A vészfékezést valóban gyakorolni kell

A vészfékezést valóban gyakorolni kell


Kedves Olvasónk!

Mindent lehet, de csak ésszel és mértékkel!

Ha van ABS az autóban, akkor 50-60-as tempónál nyugodtan érdemes kipróbálni, hogyan viselkedik a jármű.
Ha nincs benne ABS, elég ha maximum 40-nel próbálkozunk egy acélos vészfékezéssel. Ha blokkoltak a kerekek, nyilván irányítani már nem tudjuk az autót, csak akkor, ha felengedjük a fékpedált.

Olyan helyet kell választani, ahol nincs forgalom és az út viszonylag kisebb oldalirányú lejtéssel rendelkezik, valamint a két keréksor alatti terület egyforma tapadással bír. Azért kell viszonylag szélesebb útszakasz a vészfékezéshez – főleg, ha számunkra ismeretlen autót vizsgálunk -, mert nem biztos, hogy a várt eredményt kapjuk.

A középső pedált nagyon sokan soha nem tapossák padlóig. Talán még egy baleset előtt sem

A középső pedált nagyon sokan soha nem tapossák padlóig. Talán még egy baleset előtt sem

A középső pedált nagyon sokan soha nem tapossák padlóig. Talán még egy baleset előtt sem


A tréningek során tapasztaljuk, hogy a fékek nem egyformán fognak, vagy egy korábbi karambol miatt az autó egyenesfutása nem az igazi és ez jelentkezhet a vészfékezéseknél.
Az általunk tartott tréningek keretében a vészfékezéseket egy 420 méter hosszú és 52 méter széles pályaszakaszon végezzük. A sebesség 60 és 100 km/h között lehet.

Csak erre alkalmas pályán érdemes ilyen tempóval gyakorolni a vészfékezést, ez az olcsóbb változat. A drágábbat nem ajánlom.

Az elmúlt évben 3-4 Clio járt nálunk, fékezhetőség, irányíthatóság tekintetében minden rendben volt velük. Az ABS-t meg kell ismerni, de csak mérsékelt sebességnél tegyük.

Üdvözlettel,
Székely Gyula

A blokkolásgátló áldásos hatásairól láthatunk mozgóképet

Autóvásárlás

Egy átlagembernek az autóvásárlás az elkölthető pénzmennyiség összevadászásáról szól, ehhez alakítja az elképzeléseit. De van olyan is, aki csak a vágyait fogalmazza meg, elfeledkezve róla, hogy mennyit költhet.


Olvasónk kérdezi

Tisztelt Uram!

Nyáron szeretnék vásárolni egy új, csendes dízelmotorral szerelt, kényelmes utasterű nagy csomagtartójú összkerekes SUV-ot, amely jól használható családi autónak, és nem jön zavarba egy sáros, havas úton sem. A piacon rengeteg típus található, kérem tanácsát, és ajánlását egy racionális választáshoz!
Nem értek az autókhoz.

Válaszát előre is köszönöm!

Szakértőnk válasza

Kedves Olvasónk!

Kia Sportage

Kia Sportage

Kia Sportage


Sajnos nem írta, hány forintba kerülhet az autó. A kompakt szabadidő-autók közül nekem a Skoda Yeti a kedvencem, méreteihez képest nagyon tágas, jók az ülések, jó a futóműve, terepen sem vall szégyent.

Ha a dobozforma miatt nem teszik Önnek, akkor ott a Kia Sportage vagy testvérmodellje, a Hyundai ix35, szintén jó autók, ésszerű áron. A Honda CR-V csendes, nagyon jó a dízelmotorja, de egyoldalúan aszfaltra tervezték, a RAV4 pedig benzines motorral jó, de a dízeljei torkosak, főleg a 150 lóerős.

Toyota RAV4

Toyota RAV4

Toyota RAV4


Átlépve a nagyobb, 5+2 üléses kategóriába, ár/érték alapon Mitsubishi Outlandert vagy Kia Sorentót, esetleg Chevrolet Captivát vennék. Előbbinek van két francia testvére, tényleg majdnem ugyanaz a Citroën C-Crosser és a Peugeot 4007, de ezeknek rosszabb az értéktartásuk, viszont szerencsésebb a futóműhangolásuk, picit kényelmesebbek.

Az Outlanderről és a Sorentóról itt talál összehasonlító tesztet. Új 2,2 literes dízelmotorokat kapott a Captiva, amely nagyon tágas, nyugodt autó és az új motorokkal sokkal vonzóbb. Tehát szerintem Outlander, főleg; ha automata váltóval veszi, Sorento, amely igen erős vagy az új Captiva.

Üdvözlettel,
Szörényi András

Chevrolet Captiva

Chevrolet Captiva

Hifi, tuning

A csomagtér és hangos zene megférnek egymás mellett, csak a megfelelő komponensekből kell összerakni a hangrendszert. Lehet, hogy  az átfúrt kalaptartó nem a legszebb látvány, ám a poggyásztér mérete nem csökken, sőt, annak bővítése is megoldható.

Olvasónk kérdezi

Tisztelt szakértő!

Hangszórók a kalaptartóban

Hangszórók a kalaptartóban

Hangszórók a kalaptartóban


Mélynyomóval egészíteném ki a kocsim hifijét, de nem szeretnék ládát a csomagtartóba, ugyanis néha az egészre szükségem van (drága versenykerékpár szállítása, a kocsin kívülre semmiképp se tenném). Ezért gondoltam arra, hogy egy amerikai gyártó 16,5cm-s mélyét (150w RMS, szabadlevegős) tenném a kalaptartóba, mert kicsit szeretnék, nem akarok nagy 20-30 centiset. A kocsi ötajtós, így a kalaptartó is kivehető ha mondjuk pakolásnál útban lenne. Ehhez már van egy magyar gyártású erősítőm 240w.

A kalaptartó felfekvési felületét végigragasztanám egy gumicsíkkal, a csomagtartóajtó meg lecsukáskor leszorítja az egészet gyárilag. Így talán nem rezonálna, esetleg kimerevíteném valamivel a kalaptartót, de annyira csak nem nehéz a mélyhangszóró. hogy ne bírja el. Kérdésem, hogy adhat ez így elég mélyet? Nem az kell, hogy a diszkó előtt villantsak vele, hanem hogy szépen kiegészítse a hangzást.

Előre is köszönöm a válaszát!

Szakértőnk válasza

Kedves Olvasónk!

Elméletileg jól fog szólni! Bár én inkább egy jó minőségű 3 utas, 6×9″-os ovál koax hangszórót tennék be. Olcsóbb és praktikusabb! Ja és könnyebb is, így a kalaptartó kivételével nem kell annyit bajlódni.

Üdvözlettel,
Team FUSION Hungary

Jog

Olvasónkat jól meg akarja fejni egy, a baleset után kellőképpen felvilágosított gyalogos. Mindez megelőzhető lett volna, ha rendőrt hívnak a balesethez, ami személyi sérülés esetén kötelező. Sajnos azonban egy szimpla koccanás elrendezése is így a legegyszerűbb, hiszen a károkozók hajlamosak mindent tagadni.


Olvasónk kérdezi

Tisztelt Ügyvéd Úr!

Személyi sérülés esetén mindig rendőrt kell hívni

Személyi sérülés esetén mindig rendőrt kell hívni

Személyi sérülés esetén mindig rendőrt kell hívni


Az alábbi probléma megoldásában kérném a segítségét! Párom tolatás közben elütött egy idős nénit, aki a baleset után nem akart orvoshoz menni. Mi azért bevittük a kórházba, ahol megvizsgálták, megröntgenezték. A leletek alapján az orvos azt mondta, hogy a hölgynek nincs semmi baja, nincs semmi teendőnk.

Mi felajánlottuk, hogy veszünk gyógyszert, de ő visszautasította. Pár nap után mégis azzal állt elő, hogy fizessünk neki fájdalomdíjat, ellenkező esetben feljelent bennünket, mert nem hívtunk rendőrt a balesethez. Mit tegyünk?

Szakértőnk válasza

Tisztelt Olvasónk!

Sajnálom hogy ilyen helyzetbe kerültek, ráadásul itt egy különösen éhes sértettel van dolguk. A néninek abban igaza van, hogy rendőrt kellett volna hívni ha VAN személyi sérülés. Kártérítést egy fillért ne fizessenek, csak súlyos esetben kell és azt is a kötelező biztosítójuk állja. Ha a feljelentés mégis megtörténik, csak szabálysértési ügy lesz belőle. A hozzáállásuk – és a sértett hozzáállása – alapján nem félnék súlyos szankciótól.

Üdvözlettel,
dr. Orgoványi Krisztián ügyvéd

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Elbírja a Perion akku az 500 wattos mélyládát? A Fusion segít!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!