A konkurencia nagyon lelkesen vetette be magát a B125 néven elhíresült akcióba: legyen szabad B kategóriás, magyarul autójogsival 125 köbcentiméterig robogót, motorkerékpárt is vezetni! Nem csak a Totalbike, de a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete is támogatja ezt az elképzelést. Ők friss piacot sejtenek azokban, akik autójuk mellé külön motorostanfolyam nélkül esetleg vennének egy épkézláb menetteljesítményre is képes nagyobb kismotort.

125-ös Suzuki, remek városi váltós motor egy autó mellé

Derbi Mulhacén, kívánatos csúcs-125-ös a millió feletti kategóriából

Derbi Mulhacén, kívánatos csúcs-125-ös a millió feletti kategóriából

Az ötlet nem csak azért életképes és támogatandó, mert több EU-tagállamban is ilyen megengedő a szabályozás, és ha nekik lehet, nekünk miért ne. És nem is csak azért, mert ha pár autós átülne két kerékre, csökkenne a dugó és a szmog a városokban. Hanem azért is, mert legalább legalizálna egy már amúgy is létező gyakorlatot.

A Vezess olvasói is támogatják az elképzelést:

A Vezess olvasói is szeretnének B-s jogsival motorozni

A Vezess olvasói is szeretnének B-s jogsival motorozni

Aki robogózik Magyarországon, főleg Budapesten, tudhatja: nagyon veszélyes, ha a robogó nem tudja felvenni a forgalom tempóját. Aki van olyan szabálytisztelő (hülye?), hogy 50-es robogójával, kismotorjával betartja a KRESZ-ben említett 40 km/h sebességhatárt, és így közlekedik mondjuk a Hungária körúton, kezdheti összerakosgatni a koporsópénzt; előbb-utóbb elsodorja egy autós.

Nem is szívesen járnak a robogósok gyenge géppel. Inkább járnak erőssel, ami csak papíron 50-es. A robogók, főleg a fővárosi robogók jelentős része már most is 125-ös, vagy még nagyobb. Ezt a tulajdonos akár vámpapírral is tudja igazolni, még akkor is, ha a motorblokkon, vagy akár a műanyagelemeken látványos számok jelzik: 125, 150, netán 250. De a tényleg 50-es robogókból is szinte kivétel nélkül kivevődött már a KRESZ miatt beépített gyári fojtás, hogy a pizzafutárok még nagy dobozzal is kényelmesen tarthassák legalább a nagyobb főutakon jellemző és kívánatos 60-70-es tempót.

Idézetek robogóhirdetésekből – 125-ös Suzukikra keresve, az első oldlon

Egy szép Aprilia Sportcity 125. Most A-s jogsi kell hozzá, Németországban elég lenne a B-s önmagában.

Egy szép Aprilia Sportcity 125. Most A-s jogsi kell hozzá, Németországban elég lenne a B-s önmagában.

Egy szép Aprilia Sportcity 125. Most A-s jogsi kell hozzá, Németországban elég lenne a B-s önmagában.


„Eladó egy jó állapotú Burgman! 125 ccm de 50es ként használom!”

„Eladó SUZUKI ADDRESS V125G típusú kistestű 4 ütemű robogó. 50-es papírokkal.”

„Jó állapotú, elöl hátul tárcsafékes, vízhűtéses, 50-es papírokkal.”

„Kiváló állapotú 125cc 4 ütemű robogó, 50-es adásvételivel.”

Tehát a szokásos magyar lakossági védekező mechanizmus működik. Feleslegesen korlátoz az állam? Sebaj, megoldjuk okosba’.

125-ös volt a Danuvia is

125-ös volt a Danuvia is

És mégis: a hivatalos út, hogy a kormányzat járuljon hozzá a 125 köbcentis, városi közlekedésre valóban alkalmas robogók vezetési jogának kiterjesztéséhez, valószínűleg járhatatlan. Az MGE és a Totalcar (mellesleg már lefújt) kezdeményezése ugyanis bármennyire is logikus józan paraszti ésszel, legalább ennyire illogikus az EU-pénzektől függő kormányzati ésszel.

Van ugyanis egy úgynevezett Fehér Könyv (White Paper) nevű dokumentumcsomag, ami – leegyszerűsítve – az EU pozitív trendek gerjesztése iránti törekvéseinek gyűjteménye. Ennek pedig van egy közlekedési fejezete. Ez egyebek mellett azt is rögzíti, hogy: „A közúti baleseti halálozást 2050-re szinte nullára kell csökkenteni. E céllal összhangban az Európai Unió arra törekszik, hogy 2020-ra felére csökkenjen a közúti sérülések száma.”

125-ös Suzuki, remek városi váltós motor egy autó mellé

125-ös Suzuki, remek városi váltós motor egy autó mellé

Innentől a helyzet egyértelmű. Az EU azt akarja, hogy csökkenjen a balesetek száma. Az EU pénzt ad fejlesztésekre a magyar államnak. Ha az EU azt látja, nem teljesülnek a céljai, nem ad tovább pénzt, akár vissza is von már lekötött forrásokat. A magyar kormány EU pénzekből fejleszt és javít életszínvonalat, ezáltal biztosíthatja a politikai hatalmát hosszú távon. Vagyis helyből kaszál el bármilyen olyan törekvést, ami EU-s célkitűzéseket veszélyeztet.

A fenti logikát a B125-ös problémára leképezve: a motorozás veszélyes. Több motoros – több veszély. Ha a B-s jogsival rá lehetne ülni motorra, több lenne a motoros, több lenne a baleset, gondolkodik az állam. (Ez átmenetileg különben tényleg szinte biztosra vehető; a B-s jogsi kiterjesztése valóban rutintalan autósokat tehetne két kerékre.) Egy EU-s vállalás nem teljesítése források visszavonásával jár, járhat. Tehát nem lesz B-kategória kiterjesztés.

Cikkünk egy sorozat része, melyben sorra vesszük a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete és az Autós Nagykoalíció lobbiakciójának témáit. Ezek:

  • B-s jogsi kiterjesztése 125 köbcentis motorkerékpárokra
  • A személyautókhoz kötődő ÁFA-ellentmondások feloldása
  • Külföldi rendszámmal közlekedő magyarok megregulázása
  • Kilométeróra-manipulálás szigorú büntetése
  • Gazdasági totálkár intézényének újragondolása
  • Szürkeimport visszásságainak kezelése
  • Regisztrációs adó korszerűsítése
  • Forgalomból kivonás szabályainak átgondolása
  • Környezetvédelmi elenőrzések gyakorítása
  • Illegális bontók felszámolása