Kollégánk tesztautóért ment a General Motors központjába, Budaörsre, amikor a parkolóban a vadonatúj Insigniák árnyékában kiszúrta a szerényen meghúzódó fehér F Astrát. Közelebb ment hozzá, hogy megnézze, mit keres ott ez az öreg, narancssárga indexes jószág, és beugrott neki, hol látta utoljára a kocsit. A múzeumban.
1992. március 13., péntek: ez az első Astra születésének napja
1992. március 13., péntek: ez az első Astra születésének napja
Fotó megosztása:
Opel Astra F - Ma már lógó belű melós gépként tengődik a legtöbb, vagy fiatalok tanulnak vele vezetni,
Opel Astra F - Ma már lógó belű melós gépként tengődik a legtöbb, vagy fiatalok tanulnak vele vezetni,
Fotó megosztása:
Beindítani nem lehet, ahogy Ming-vázákba se állítunk gerberát
Beindítani nem lehet, ahogy Ming-vázákba se állítunk gerberát
Fotó megosztása:
Ritkán éri nap, rendszerint a Közlekedési Múzeum árnyas termében hűsöl
Ritkán éri nap, rendszerint a Közlekedési Múzeum árnyas termében hűsöl
Fotó megosztása:
1,6-os GL: alapmodell, de nem alapmotoros volt az első Astra
1,6-os GL: alapmodell, de nem alapmotoros volt az első Astra
Fotó megosztása:
19 évet még egy múzeumban sem bír ki magyar autó anélkül, hogy meg ne húznánk
19 évet még egy múzeumban sem bír ki magyar autó anélkül, hogy meg ne húznánk
Fotó megosztása:
A szelepsapka vajon 19 éve veszett el, vagy most felejtették el visszatenni gumifúvás után?
A szelepsapka vajon 19 éve veszett el, vagy most felejtették el visszatenni gumifúvás után?
Fotó megosztása:
Félelmetesen steril minden a kocsi alatt
Félelmetesen steril minden a kocsi alatt
Fotó megosztása:
Még a 18-adik kilométerét sem töltötte be
Még a 18-adik kilométerét sem töltötte be
Fotó megosztása:
Kordokumentum az anyósülésen
Kordokumentum az anyósülésen
Fotó megosztása:
A lökhárítót is megkaristolta egy figyelmetlen teremőr, vagy egy gonosz látogató
A lökhárítót is megkaristolta egy figyelmetlen teremőr, vagy egy gonosz látogató
Fotó megosztása:
A vonószem az autó legkopottabb alkatrésze
A vonószem az autó legkopottabb alkatrésze
Fotó megosztása:
Új testvér árnyékában a 75 lóerős 1,6-os szörnyeteg
Új testvér árnyékában a 75 lóerős 1,6-os szörnyeteg
Fotó megosztása:
Ritkán éri nap, rendszerint a Közlekedési Múzeum árnyas termében hűsöl
Ritkán éri nap, rendszerint a Közlekedési Múzeum árnyas termében hűsöl
A magyar Opel most húsz éves. Ezért a cég kikérte a Közlekedési Múzeumból egykori saját adományát, az első Szentgotthárdon legyártott magyar Opel Astrát, hogy büszkén mutogathassa a népnek jubileumi rendezvényein. Megpróbáltuk elkérni egy tesztkörre a kocsit, de kiderült, nem megy ez ilyen könnyen.
Az öreg fehér autó, bár közönséges személykocsinak látszik, valójában egy múzeumi tárgy, méghozzá állami múzeumi darab.
Éppúgy lehetetlen tehát beindítani, egyesbe rakni és elindulni vele, ahogy egy honfoglaláskori cserépedényben sem állhatunk neki spagettit főzni, vagy ahogy Mátyás király kardjával sem szeletelhetünk szalámit. Tulajdonképp azt sem lehet tudni, beindulna-e a húsz éve álló motor, ha valaki tenne egy akkut az Astrába, és felöntené olajjal a kartert.
Opel Astra F – Ma már lógó belű melós gépként tengődik a legtöbb, vagy fiatalok tanulnak vele vezetni,
Talán igen, talán nem. A tömítések, gumi, műanyag alkatrészek, de még a fékek talán még jobban is öregszenek egy temperált csarnokban, mint az autót időnként meg-megjáratva. Fura, hogy bár egy autó külsejét leginkább az UV-sugárzás és a sózott utak öregítik – ez pedig nem sokat kapott egyikből sem -, a kocsin kívülről is látszik a kor. A kéderek már nem olyan ruganyosak, mint rég, a fényezés is mattabb, mint lehetett majd’ húsz éve.
A vonószem az autó legkopottabb alkatrésze
A vonószem az autó legkopottabb alkatrésze
Sőt, még húzásnyomok is vannak rajta: a bal első sárvédőt és az első lökhárítót is megkaristolta egy óvatlan látogató vagy egy részeg teremőr. Ahogy lehajoltunk a sérüléseket fotózni, azt is megláttuk, melyik az Astra legjobban elkopott alkatrésze: a vonószem. És azt is, hogy még egy múzeumi magyar autó sem lehet teljesen hiánytalan és gyári: a szelepsapka valahol elkallódott.
Bár a magyar Opel tényleg húszéves, EZ a magyar Opel még csak 19. Az első Astraként 1992. március 13-án, pénteken gördült le a gyártósorról, személyesen Antall Józseffel volánja mögött. Tudják, mennyi volt az Astra alapára akkor? 995 ezer forint.
A péntek 13 nem volt rossz ómen sem a márka, sem a magyar leányvállalat szempontjából. Több mint 80 ezer autót gyártott le a magyar üzem, a Kadett utódja immár negyedik generációját éli, sikerrel. Kérdés persze, hogy a tényleg remekül sikerült legutolsó Astra lett-e négy és félszer jobb a réginél, vagy csak az inflációnak köszönhető, hogy immár nem egy, hanem 4,5 milliót kell fizetni egy alap-Astráért!