Vezetéstechnika
Nap min nap tapasztalható, hogy a közlekedési lámpa zöld jelzésére milyen lassan reagálnak az autósok. Kényelmesen keresik ki az egyes fokozatot, intenzív gyorsításról pedig nem is hallottak, így egy-egy ciklus alatt kevesebb jármű haladhat át a kereszteződésen. A gyors indulás titka azonban nem az, ha a piros jelzés ideje alatt sebességben hagyjuk az autót és kitartóan tapossuk a kuplungot.
Olvasónk kérdezi
Kedves Gyula!
Tönkreteheti-e idő előtt a féktárcsát ha a piros lámpánál nem teszem üresbe a sebváltót, hanem egyesben hagyom és fenntartom a lábam a kuplungon, így ha a lámpa vált rögtön tudok indulni!
Szakértőnk válasza
Kedves Olvasónk!
Azt gondolom, hogy sem a fék-, sem a kuplungtárcsát nem terheli a kinyomott kuplunggal történő várakozás, a kinyomócsapágyat viszont igen.
Nem célszerű jóval az indulás előtt a kuplungot kinyomni, sebességbe tenni az autót és úgy várakozni az indulásra. A lámpa váltási idejét, főleg, ha szokott útvonalon jár, rövid idő alatt kiismerheti. De teljesen ismeretlen kereszteződésnél is kell kell várnia. A keresztirányú forgalom mozgását vagy lámpáit figyelve ki tudja következtetni, hogy vélhetősen mikor fog váltani a lámpa.
Elég előtte egy-két másodperccel sebességbe rakni az autót. Az indulás viszont legyen intenzív, ezzel segíti a többieket!
Üdvözlettel,
Székely Gyula
Autóvásárlás
Négyajtós autóból egy kis egyterűbe vágyik olvasónk. A modellt már kiválasztotta – a praktikus, jól variálható Meriva -, csak a motor a kérdés.
Olvasónk kérdezi
Üdvözletem!
Eljött az idő a régi kedvenc cseréjére (Vectra A 2.0i 1990.), ezért kérném a tanácsát. Az új kiszemeltünk az Opel Meriva 1.6 16V vagy az 1.7 CDTI 1,5 millió forintig.
Mit érdemes tudni róluk, mire figyeljek vásárláskor? Az Ecotec motorra egy ismerősöm azt mondta, hogy maximum 150 ezer kilométert megy el, utána kuka. Igaz ez?
A dízeltől meg én tartok, nem szeretnék belefutni egy adagolóhibába. Ezt fel lehet ismerni vásárláskor? Mi évi 10-15 ezer kilométert autózunk, tehát a dízel nem elsődleges szempont.
Szakértőnk válasza
Kedves Olvasónk!
Rengetegféle Opel motort hívnak nagyon hosszú ideje Ecotec-nek, ne higgye el, hogy egy kalap alá lehetne venni mindet, főleg azt ne, hogy bármelyik „kuka 150 ezernél”. Tudtommal a CDTI dízelek a Merivákban közös nyomócsövesek, nem adagolósak, mint a G Astra dízelek zöme, de ettől függetlenül én sem hiszek benne, hogy 1,5 millió forintért hosszú távon jól lehet járni egy modern dízelmotoros autóval.
A Meriva 1,6-tal viszont egész közvetlen, nagyon jó tapasztalatunk is van a családban, unokabátyám 250 ezer kilométerig használta az övéket baj nélkül. Tehát csak az 1,6-ost venném, de nem a 87, hanem a 100 lóerőst, amelynek forgalmijában 74 kW-os teljesítményt talál.
Különösebb trükköket nem tudok mondani a vásárláshoz, a Meriva egy alapvetően eltalált, strapabíró autó, okos belső térrel és a hölgyek által gyakran kedvelt magas üléshelyzettel. Ha sokáig megtartja a benzines Merivát, egy LPG autógázszett beépítésének 220-250 ezres költsége 25 000 km alatt visszajön a mai árakon.
Üdvözlettel,
Szörényi András
Hifi, tuning
A visszatérő kérdések közé tartozik az első generációs Focus gyári rádiójának cseréjére vonatkozó. A gyári 1,5 DIN méretű fejegység helyére sokan építenének 2 DIN méretűt, ami nehezen ugyan, de megoldható. Kicsit fúrni-faragni kell, réseket kitömni, csiszolni, festeni, de nem lehetetlen.
Olvasónk kérdezi
Üdvözlöm!
Az lenne a kérdésem hogy egy 2002-es évjáratú Ford Focusba beépíthető-e 2 DIN méretű fejegység?
Milyen elérhető árú 2 DIN méretű fejegységet tudna ajánlani?
Köszönöm előre is válaszát!
Szakértőnk válasza
Kedves Olvasónk!
Sajnos a 2002-es Focusba nem lehet 2 DIN méretű fejegységet betenni, mivel a gyári hely csak 1,5 DIN méretű. A műszerfal kialakítása miatt sajnos ez a hely nem bővíthető!
Üdvözlettel,
Team FUSION Hungary
Jog
Az előzés olyan, mint motorral elhaladni az álló autósor mellett. Megfelelő feltételek kombinációja mellett hajtható végre. Egy lehetőség, nem kötelező megtenni. Ez esetben nem minden feltétel teljesült, büntetés lett a vége.
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Ügyvéd Úr!
Kollégám többsávos úton haladva előzött meg egy másik személygépkocsit, és közben átlépte a megengedett 50 km/órás sebességet. Az elkészült képeken ez jól látszik, és az is, hogy a visszasorolás után sebessége a bírságolt 69 km/óráról 56 km/órára csökkent.
Kérdésem, hogy ebben az esetben is jogos-e a bírság?
Köszönettel!
Szakértőnk válasza
Tisztelt Olvasónk!
Jogos. Nem volt végszükség, de még ez esetben is nehezen magyarázható a sebességtúllépés mint vészhelyzetet elhárító eszköz. (Indokolható, de a bíróság nehezen fogadja el, pláne ha végül nem lett baleset.)
Üdvözlettel,
dr. Orgoványi Krisztián ügyvéd
Önnek is van kérdése?
Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Elbírja a Perion akku az 500 wattos mélyládát? A Fusion segít!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!