Drezdát, Szászország fővárosát a legtöbb autórajongó a Volkswagen üvegfalú gyáráról ismeri, de van itt más látványosság is, mint a Phaeton szülőhelye. Nemrég én képviseltem itt az autóMAGAZIN-t a helyi turisztikai hivatal meghívására, így eljutottam a Melkus manufaktúrába.
101 példány készült a Melkus RS1000-ből 1969 és 1979 között
101 példány készült a Melkus RS1000-ből 1969 és 1979 között
Fotó megosztása:
Drezda külső részén működik a Melkus manufaktúra. Ők nyitották a német egyesítés után a tartomány első BMW-márkakereskedését
Drezda külső részén működik a Melkus manufaktúra. Ők nyitották a német egyesítés után a tartomány első BMW-márkakereskedését
Fotó megosztása:
Felfelé nyílnak a Melkus sportautók ajtói. Bármilyen fényezést és bőrkárpitot kérhet a vevő, a motort az Audi szállítja, az autó alapjait a Lotus Elise biztosítja
Felfelé nyílnak a Melkus sportautók ajtói. Bármilyen fényezést és bőrkárpitot kérhet a vevő, a motort az Audi szállítja, az autó alapjait a Lotus Elise biztosítja
Fotó megosztása:
Üvegszál erősítésű műanyagból van az RS2000 GT és a GTS karosszériája
Üvegszál erősítésű műanyagból van az RS2000 GT és a GTS karosszériája
Fotó megosztása:
280 km/óra a 300 lóerős GT, kereken 300 a 350 lóerős GTS végsebessége
280 km/óra a 300 lóerős GT, kereken 300 a 350 lóerős GTS végsebessége
Fotó megosztása:
4,5 illetve 3,9 s alatt gyorsul százra a GT és a GTS
4,5 illetve 3,9 s alatt gyorsul százra a GT és a GTS
Fotó megosztása:
Elöl nincs se motor, se csomagtér, csak a technika. Például a hűtő
Elöl nincs se motor, se csomagtér, csak a technika. Például a hűtő
Fotó megosztása:
Az aluváz a Lotus Elise-ből jön
Az aluváz a Lotus Elise-ből jön
Fotó megosztása:
Az Audi szállítja a kétliteres turbómotort, felárért DSG-váltó is rendelhető, a kézihez hasonlóan hat fokozattal
Az Audi szállítja a kétliteres turbómotort, felárért DSG-váltó is rendelhető, a kézihez hasonlóan hat fokozattal
Fotó megosztása:
Szép konstrukció a kettős háromszöglengőkaros futómű. A GT-é Sachs, a GTS-ét az Öhlins szállítja
Szép konstrukció a kettős háromszöglengőkaros futómű. A GT-é Sachs, a GTS-ét az Öhlins szállítja
Fotó megosztása:
Bármilyen bőrkárpitot kérhet a vevő
Bármilyen bőrkárpitot kérhet a vevő
Fotó megosztása:
Középmotoros a régi és az új Melkus sportautó is
Középmotoros a régi és az új Melkus sportautó is
Fotó megosztása:
1969-ben volt húszéves az NDK. Heinz Melkus a kelet-német állam évfordulójára ajánlotta az autót, így a diktatúra szekértolói sem gátolhatták a sportkocsi megszületését
1969-ben volt húszéves az NDK. Heinz Melkus a kelet-német állam évfordulójára ajánlotta az autót, így a diktatúra szekértolói sem gátolhatták a sportkocsi megszületését
Fotó megosztása:
Van olyan szép, mint a korabeli olasz sportautók
Van olyan szép, mint a korabeli olasz sportautók
Fotó megosztása:
1954, a Mercedes 300 SL óta egy álomautónak szinte kötelezően felfelé nyílik az ajtaja
1954, a Mercedes 300 SL óta egy álomautónak szinte kötelezően felfelé nyílik az ajtaja
Fotó megosztása:
A zár ismerős a kelet-német autókról
A zár ismerős a kelet-német autókról
Fotó megosztása:
Könnyen nyílik és zárható az ajtó
Könnyen nyílik és zárható az ajtó
Fotó megosztása:
A Wartburg egyliteres hengerűrtartalma látszik az RS1000 típusjelzésében
A Wartburg egyliteres hengerűrtartalma látszik az RS1000 típusjelzésében
Fotó megosztása:
Sokkal könnyebb beülni a Melkusba, mint a mélynövésű olaszokra szabott Lamborghini Countachba és Miurába
Sokkal könnyebb beülni a Melkusba, mint a mélynövésű olaszokra szabott Lamborghini Countachba és Miurába
Fotó megosztása:
A kormány egy sport motorcsónakból érkezett
A kormány egy sport motorcsónakból érkezett
Fotó megosztása:
Biciklilámpa volt tükör háza
Biciklilámpa volt tükör háza
Fotó megosztása:
A Melkus család 1950 óta épít versenyautókat
A Melkus család 1950 óta épít versenyautókat
Fotó megosztása:
Hegyi és pályaversenyzésben utaznak
Hegyi és pályaversenyzésben utaznak
Fotó megosztása:
Wartburg alváz, Wartburg motor, de első helyett hátsókerék-hajtás
Wartburg alváz, Wartburg motor, de első helyett hátsókerék-hajtás
Fotó megosztása:
Csoda, hogy egy ilyen sportautó létrejött az egykori keleti blokkban
Csoda, hogy egy ilyen sportautó létrejött az egykori keleti blokkban
Fotó megosztása:
1969-ben volt húszéves az NDK. Heinz Melkus a kelet-német állam évfordulójára ajánlotta az autót, így a diktatúra szekértolói sem gátolhatták a sportkocsi megszületését
Csak azért is sportautó
Drezda külső részén működik a Melkus manufaktúra. Ők nyitották a német egyesítés után a tartomány első BMW-márkakereskedését
Drezda külső részén működik a Melkus manufaktúra. Ők nyitották a német egyesítés után a tartomány első BMW-márkakereskedését
A Melkus 60 éves múlt, a cég versenyautó-építéssel és 1969 óta autógyártással is foglalkozik, pedig az akkori NDK-ban ezt nem támogatta a diktatúra.
Az állami ellenszél dacára megszületett a gyönyörű Melkus RS1000, amitől nemcsak a keleti blokk alattvalóinak esett le az álla.
Mivel a politikai vezetés nem nézte jó szemmel a munkát, Heinz Melkus az NDK alapításának 20 évfordulójára ajánlotta a készülő sportautót.
Erre nem tudtak mit lépni a pártfunkcionáriusok, a gép megszülethetett és 1969-1979 között 101 darab készült belőle.
Melkus RS1000 – A keleti blokk Ferrarija
101 példány készült a Melkus RS1000-ből 1969 és 1979 között
101 példány készült a Melkus RS1000-ből 1969 és 1979 között
Heinz Melkus sportkocsija lélegzetelállító, pedig csak abból építkezhetett, ami az ínséges időkben adódott. A sporttükrök háza például biciklilámpából készült, a motor, az alváz és az első szélvédő a 353-as Wartburgé. A hátsó rács a 601-es Trabantról lehet ismerős, a kerek hátsó lámpákat traktorokon látni viszont, a három karburátort MZ motorkerékpárokról vették át. A kormánykerék egy motorcsónakból jött, a hátsó szélvédőt pedig egy villamoson látta meg a gárda.
A sportautó kétütemű, háromhengeres motorja 75 lóerős volt, aminél egy ezerhatos Lada kicsit többet tudott akkoriban. Ám egy szívómotor tuningolásával nagy eredmény az 50 százalékos teljesítménynövekedés, amiben jelentős szerepe volt a lecserélt kipufogónak. Versenyváltozatban egyenesen 100 lóerőt sikerült kifacsarni a Wartburg-blokkból, így a végsebesség elérte a 200 km/órát.
Biciklilámpa volt tükör háza
Nekem megadott ülni Lamborghini Miurában valamint Countachban is, és az olasz szupersportautók ergonómiája messze nem éri el a Melkusét. Az NDK-s Ferrariban magas emberek is elférnek, ha nagyon akarják, a váltó rendkívül pontos.
Rendszámos versenyautó
Mivel az összes Melkus rendszámot kapott, hogy a futamokra lábon is elutazhasson a tulaj, közúton az RS1000-nek csak néhány nyugati autó volt ellenfele, amikhez az államszocialista diktatúra kegyeltjei juthattak hozzá.
280 km/óra a 300 lóerős GT, kereken 300 a 350 lóerős GTS végsebessége
280 km/óra a 300 lóerős GT, kereken 300 a 350 lóerős GTS végsebessége
A Melkus új sportautóját először a 2009-es Frankfurti Autókiállításon láttuk. Az RS2000 továbbfejlesztésével idén tavasszal mutatták be az RS2000 GT-t és az RS2000 GTS-t. Utóbbi még erősebb és szénszálas műanyagból készült kasztnielemekkel tud többet a GT-nél.
Alapként ők a Teslához hasonlóan ők is a Lotus Elise-t választották, de az aluvázas brit sportautóba német motort raknak.
A gyár ezt nem kommunikálja, de a műhelyben a blokk feliratain és a felárért rendelhető hatgangos DSG-n is látszik, hogy kétliteres turbómotort nem a BMW, az Opel vagy a Ford szállítja, hanem az Audi.
4,5 illetve 3,9 s alatt gyorsul százra a GT és a GTS
410 vagy 450 Nm. És nincs egy tonna!
Kétféle teljesítménylépcső van, 300 illetve 350 lóerő, de a verziótól függetlenül 975 kilós sportautó mindegyikkel veszett gyors. A GT 4,5, a GTS 3,9 másodperc alatt gyorsul százra.
Egy Melkus RS 2000 utcán is nagy élmény lehet, de az autókkal simán meg lehet célozni a Nürburgringet.
Alumínium váz, üvegszálas műanyag kasztni
Levett kerekekkel jól látszott a versenyautókat idéző, kettős háromszöglengőkaros futómű, amit az alapkonstrukciót tekintve a Lotusnak köszönhet a Melkus.
A GT Sachs sportfutóművet kap, a GTS felfüggesztését az Öhlins szállítja, mint a WRC raliautók lengéscsillapítóit. A GTS-ben a futómű húzó és nyomó fokozatban is állítható. Előbbiben Brembo fékrendszer van, a GTS négydugattyús AP Racing első fékje egyértelműen a versenyzést szolgálja.
Drágább, mint az Audi R8
Biciklilámpa volt tükör háza
A műhely évente 25 autót képes összerakni, bár erre a mennyiségre nem minden évben akad vevő. A Melkus RS sportautói nem olcsók, Németországban 122 000 euró az RS2000 GT listaára, a 350 lóerős GTS 148 000 euróba kerül.
Különleges fényezéssel és bőrkárpitokkal a vevő kívül-belül saját ízlésére szabhatja a gépet, de nagyon kell hinnie a márkában és az exkluzív sportautók magasabb rendűségében, hogy kifizesse ezt a summát. A póriasabb ízlésűek szemét az Audi kiszúrja a rongyos 110 000 eurótól kapható, V8-as R8-cal.