Vezetéstechnika
Gyakorlat teszi a mestert. Lassan járj, tovább érsz! A közlekedésre mindkét közmondás igaz. Tréningezéssel azonban emelhető a sebesség, illetve nagyobb tempónál jobban uralható az autó. Csak invesztálni kell, aminek hamar megtérülhet az ára.
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Székely Gyula!
Érdeklődnék, hogy véleménye, tapasztalata szerint milyen minimális vezetési tudással érdemes (azaz, hogy rögzüljenek is a tanultak) elvégezni egy átfogóbb vezetéstechnikai kurzust.
Most lesz kétéves a jogosítványom, azonban aktívan csak bő egy hónapja vezetek és a kettő között csak néhány gyakorlóórát vettem.
Ez az egy hónap egybeesik autóm vásárlásával, számokban kifejezve mindkettőnkben még csak 1100 km van.
Az autó vezetése, kezelése – technikailag – nem okoz gondot, azt azonban még nem állítom, hogy 100%-ig érzem azt.
Ön szerint érdemes rááldozni már most az időt vagy érdemesebb várni még néhány (ezer) kilométert?
Köszönöm!
Szakértőnk válasza
Kedves Olvasónk!
Azt gondolom, hogy a jogosítvány megszerzését követően, vagy egy újrakezdés után akkor érdemes jelentkezni egy tréningre, ha:
– már tud az autóval olyan szinten bánni, hogy nem okoz gondot az elindulás, a kigyorsítás, a sebességváltás, a precíz fékezés, és egyéb manőverezés.
– képes már arra, hogy 2-3 órán keresztül különösebb gond nélkül kezelje az autót, tehát már bizonyos mozdulatsorok – pl. a kormánykezelés, a sebességváltás, a forgalmi szituációkban a sávváltások, ki és besorolások, az egyszerű beparkolások, a rendszeres tükörhasználat – már kezd szinte automatikussá válni, a cselekvéssor végrehajtása nem köti le időlegesen teljes figyelmét.
– van esély arra, hogy a tréning utáni időszakban is rendszeresen vezessen, hogy az itt szerzett tapasztalatok a napi gyakorlatban minél hamarabb tudja hasznosítani.
A tréning akkor hatékony, ha a vezető az autóval már tud olyan szinten bánni, hogy nem jelent gondot a kapott instrukciók alapján a cselekvéssorok végrehajtása. Általában ezt a rutint, ha rendszeresen vezet, pár hónap alatt megszerezheti egy átlagos képességekkel rendelkező fiatalember.
Egyre jobban kezd elterjedni az a szemlélet, hogy a tréningre nem csúszkálni szeretnének jönni az emberek, hanem vezetni. A súlyos kimenetelű balesetek nagy része nem havon, jégen történik, hanem száraz vagy vizes úton. Azt gondolom, a tréningre először érkező vezetőnek nem az a meglepő, hogy a havas útnak megfelelő műgyanta burkolaton 70 km/h-ról 90 méteren megállunk, hanem az, hogy ezt vizes úton sávváltással együtt is meg tudjuk csinálni ABS-el 24 méteren belül.
Ennek végrehajtásához határozott vészfékezés, és kormányzás szükséges. Ennek elsajátítása pedig alapvető dolog, ha már a jogosítvány megszerzését célzó alapképzésben ez nincs benne.
Kezdésként a félnapos, majd egy év múlva az egynapos tréninget javaslom.
Amennyiben ESP-vel rendelkező, vagy legalább 100 lóerős autója van, abban az esetben mindenképpen már kezdéskor az egynapos, közepes sebességű tréninget javaslom, majd egy év múlva egy 100-as (nagysebességű) tréninget. Ez már a túléléshez elég.
Üdvözlettel,
Székely Gyula
Autóvásárlás
Világnézetek csapnak össze. Soros vagy V elrendezés a nyerő, ha a lökettérfogat megegyezik?
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Szörényi András!
Nagyon régi vágyam egy BMW E34 530i V8. Nézegettem, körülbelül félmillió forintért lehet is kapni. Teljesen fel szeretném újítani. Ön szerint kétmillió forintból (vételárral együtt) ki lehet hozni egy olyan autót, ami hosszú évekig kiszolgál, vagy csak feneketlen pénznyelő lenne?
Válaszát előre is köszönöm!
Szakértőnk válasza
Kedves Olvasónk!
Én inkább soros hathengeres benzinest vennék az 530i-ből, nem a kis hengerűrtartalmú V8-ast. A hangja nem csúnyább, járása sem kevésbé finom és az egy igen kiforrott motor.
A kétmilliós keretből bőven kijön szerintem a felújítással, és akkor lesz egy álomszép, erős és ma is kulturált utazóautója. Legfeljebb nem V8.
Üdvözlettel,
Szörényi András
Lassan, de biztosan kiszorulnak a CD-k az autókból és a helyüket a pendrive-ok veszik át. Igen ám, de akik régi autót hajtanak és annak műszerfalát nem akarják elrondítani egy utólagos fejegységgel, mit tehetnek? Szépen elballagnak USB interfészért a megfelelő helyre, aztán pedig kipenderítik autóikból a lemezeket.
Olvasónk kérdezi
Üdv!
2007 es UFO Honda Civic (ötajtós) gyári fejegységéhez (nem navis) szeretnék USB meghajtót csatlakoztatni. Kérdés hogy lehetséges-e? Mire van hozzá szükség,és mennyibe kerülne?
Én eddig csak a Dension USB interfészről hallottam de azt sokallom közel 40 ezerért…
Előre is köszönettel!
Szakértőnk válasza
Kedves Dénes!
Létezik a Dension-nek egy új, Light névre keresztelt verziója, ami mindössze 24500 forintért elérhető nálunk.
Üdvözlettel,
Team FUSION Hungary
A töltőpisztoly leemelése előtt mindössze két dologra kellene figyelni. A megfelelő üzemanyagtípus kiválasztására és arra, hogy a számláló nullán álljon. Nem a félretankolás a legkellemetlenebb helyzet, amibe kerülhetünk, ha nem vagyunk résen.
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Ügyvéd Úr!
A következő kérdéssel fordulok Önhöz.
Párom néhány héttel ezelőtt tankolni szeretett volna az egyik benzinkúton. Egy autó pont elhajtott, amikor beérkezett, majd ő annak a helyére állt be. Amikor betette a töltőt az autóba, és elkezdte nyomni az autóba a benzint, akkor nézett rá a számlálóra, és már 2800 forint körül volt az összeg.
(Nem tudja pontosan, hogy mennyit tölthetett az autóba.) Jelezte a shopban tartózkodó két kutasnak, hogy valószínűleg nem nullázta le a gép magát, (a kutasokban felmerült, hogy az előtte tankoló esetleg nem fizetett), a mellette tankoló úr is e miatt panaszkodott. A két kutas mondta a páromnak, hogy álljon át egy másik töltőhöz, ami meg is történt, ott már rendben ment minden, tankolt 5000 forintért, kifizette és távozott.
Eltelt mintegy három hét, és tegnap kaptunk egy rendőrségi idézést, „tanúként” jelenjen meg a rendőrségen. A vizsgálótiszt hozta ki a levelet, és azt mondta, hogy a benzinkút feljelentette. Sajnos nem mi vettük át a levelet, így nem tudok pontos információkat.
Kérdésem az lenne: Mit lenne érdemes tenni, ha lehet valamit? Illetve mire számíthatunk? Menyasszonyom teljesen kiborult már aludni sem tud, mivel nem érzi bűnösnek magát, mivel jelezte a problémát, és tette, amit mondtak neki. Nem azon a 2800 Ft-on múlt volna. Az autóban volt végig az édesanyja, ha az számít valamit.
Válaszát előre is köszönöm!
Szakértőnk válasza
Tisztelt Olvasónk!
Véleményem szerint nem lesz begyanúsítva, ugyanis a kamera felvételei alapján jelentették fel. Ez pedig valószínűleg tartalmazza azt, hogy az előző autó tankol, majd ahelyett hogy a shopba menne elporzik. Ez után jön a hölgy, és ahogy elkezdené, irány a shop. Véleményem szerint csak az összeg miatt hívják be tanúként, hiszen ő látta pontosa a kár mértékét.
Üdvözlettel,
dr. Orgoványi Krisztián
Önnek is van kérdése?
Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Elbírja a Perion akku az 500 wattos mélyládát? A Fusion segít!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!