Idén harminc éve debütált a szögletes VAZ 2105, amit csőlátású Lada-rajongóként mi mással ünnepelhetnék, mint egy igazán szép kocka Lada bemutatásával. A képeken ragyogó autó a 2104-es típus, 1,3 literes benzinessel.
1/34 Egy kerek lámpás Zsiguliért alighanem többen rajonganak, mint a későbbi szögletes Ladákért. Főleg a melóra befogott kocka Combik haltak korán, ezért is nagy kincs ez a több mint húszéves 2104-es
Egy kerek lámpás Zsiguliért alighanem többen rajonganak, mint a későbbi szögletes Ladákért. Főleg a melóra befogott kocka Combik haltak korán, ezért is nagy kincs ez a több mint húszéves 2104-es
Fotó megosztása:
2/34 Sokat tud a gépkönyv: a Ladát Győrben vette át a tulajdonos 1988. május 6-án
Sokat tud a gépkönyv: a Ladát Győrben vette át a tulajdonos 1988. május 6-án
Fotó megosztása:
3/34 Nagy-Britanniában Riva, Németországban Nova és Nova junior néven futott a kocka Lada
Nagy-Britanniában Riva, Németországban Nova és Nova junior néven futott a kocka Lada
Fotó megosztása:
5/34 Többnyire elaggott Ladákhoz volt szerencsém. Majdnem új állapotban egy Lada váratlanul jól használható autó
Többnyire elaggott Ladákhoz volt szerencsém. Majdnem új állapotban egy Lada váratlanul jól használható autó
Fotó megosztása:
6/34 Vajon hány ezer ház épült Ladákkal kalákában?
Vajon hány ezer ház épült Ladákkal kalákában?
Fotó megosztása:
7/34 Lada 2104/2105 - A jó öreg kocka még messze van az értékes veterán státusztól, pont ezért akad még pár megbecsült, békebeli darab nyomott áron.
Lada 2104/2105 - A jó öreg kocka még messze van az értékes veterán státusztól, pont ezért akad még pár megbecsült, békebeli darab nyomott áron.
Fotó megosztása:
9/34 Zajos, kényelmetlen és benzinzabáló autó, de tágas, megbízható és nagyon olcsó hozzá minden alkatrész
Zajos, kényelmetlen és benzinzabáló autó, de tágas, megbízható és nagyon olcsó hozzá minden alkatrész
Fotó megosztása:
10/34 Háromévesen 5900 kilométerrel ment az első vizsgára. Ma az első műszaki négy évre szól, utána kétévente esedékes
Háromévesen 5900 kilométerrel ment az első vizsgára. Ma az első műszaki négy évre szól, utána kétévente esedékes
Fotó megosztása:
11/34 10,6 litert fogyaszt Budapesten a napi 40 km ingázással. A 70 lóerős motor jól harap, van benne élet
10,6 litert fogyaszt Budapesten a napi 40 km ingázással. A 70 lóerős motor jól harap, van benne élet
Fotó megosztása:
13/34 23 éve Czvikli Józsefé az autó, ő őrizte meg a 2104-est ilyen gyönyörű állapotban
23 éve Czvikli Józsefé az autó, ő őrizte meg a 2104-est ilyen gyönyörű állapotban
Fotó megosztása:
14/34 Varázslatos illat árad a motortérből. Itt még gép volt a gép!
Varázslatos illat árad a motortérből. Itt még gép volt a gép!
Fotó megosztása:
15/34 Nem sok terhet hordhatott a tetőcsomagtartó
Nem sok terhet hordhatott a tetőcsomagtartó
Fotó megosztása:
17/34 Garázsban állt a kocka Lada, ezért nem rozsdásodik
Garázsban állt a kocka Lada, ezért nem rozsdásodik
Fotó megosztása:
18/34 Kis Miklós kollégánk (balra) egy 1996 utáni Honda Civic 1,5 helyett jár a kölcsön Ladával. A ruszki technika városban 3 literrel többet fogyaszt, de sokkal nyugodtabban autózik vele
Kis Miklós kollégánk (balra) egy 1996 utáni Honda Civic 1,5 helyett jár a kölcsön Ladával. A ruszki technika városban 3 literrel többet fogyaszt, de sokkal nyugodtabban autózik vele
Fotó megosztása:
19/34 Parkoláskor neki kell feszülni a kormánynak, cserébe az autó tökéletesen áttekinthető és minden sarkát látni
Parkoláskor neki kell feszülni a kormánynak, cserébe az autó tökéletesen áttekinthető és minden sarkát látni
Fotó megosztása:
21/34 Mint a Porschéban: bal oldalon van a gyújtáskapcsoló. Indításkor a bal kézé a slusszkulcs, a a jobb játszik a szívatóval
Mint a Porschéban: bal oldalon van a gyújtáskapcsoló. Indításkor a bal kézé a slusszkulcs, a a jobb játszik a szívatóval
Fotó megosztása:
22/34 A Volga Avto Zavod (Volgai Autógyár) rejlik a VAZ 2104 névben
A Volga Avto Zavod (Volgai Autógyár) rejlik a VAZ 2104 névben
Fotó megosztása:
23/34 Nincs túlbonyolítva az elektronika. A technika az 1960-as évek második feléből származik, a Ladák licencét adó FIAT 124 szintjén rekedt
Nincs túlbonyolítva az elektronika. A technika az 1960-as évek második feléből származik, a Ladák licencét adó FIAT 124 szintjén rekedt
Fotó megosztása:
25/34 Gondos feljegyzések dokumentálják az autó történetét
Gondos feljegyzések dokumentálják az autó történetét
Fotó megosztása:
26/34 15 éves koráig csupán 48 000 kilométer pörgött bele
15 éves koráig csupán 48 000 kilométer pörgött bele
Fotó megosztása:
27/34 Ki emlékszik már a megszakítós gyújtásra?
Ki emlékszik már a megszakítós gyújtásra?
Fotó megosztása:
29/34 A bal oldali prizmával könnyebben láthatók a közlekedési lámpák. Szükség is van rá, a meredeken előreugró tető többet takar felfelé, mint az áramvonalas mai autókban
A bal oldali prizmával könnyebben láthatók a közlekedési lámpák. Szükség is van rá, a meredeken előreugró tető többet takar felfelé, mint az áramvonalas mai autókban
Fotó megosztása:
30/34 Kiegészítő szőnyeg óvja a gyári kárpitot
Kiegészítő szőnyeg óvja a gyári kárpitot
Fotó megosztása:
31/34 Ausztriában, még Schillingért vette a tulajdonos a magnós autórádiót
Ausztriában, még Schillingért vette a tulajdonos a magnós autórádiót
Fotó megosztása:
33/34 Nemigen volt ellenfele a szocializmus autókínálatából a Ladáknak. A Wartburg trampli és büdös
Nemigen volt ellenfele a szocializmus autókínálatából a Ladáknak. A Wartburg trampli és büdös
Fotó megosztása:
34/34 Tanácselnökök, TSZ-elöljárók és egyéb megbízható elvtársak reprezentáltak az M24-es Volgával. Magánembereknek alig volt elérhető és könyörtelenül sokat zabált
Tanácselnökök, TSZ-elöljárók és egyéb megbízható elvtársak reprezentáltak az M24-es Volgával. Magánembereknek alig volt elérhető és könyörtelenül sokat zabált
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
Mint a Porschéban: bal oldalon van a gyújtáskapcsoló. Indításkor a bal kézé a slusszkulcs, a a jobb játszik a szívatóval
Mint a Porschéban: bal oldalon van a gyújtáskapcsoló. Indításkor a bal kézé a slusszkulcs, a a jobb játszik a szívatóval
Idén harminc éve debütált a szögletes VAZ 2105, amit csőlátású Lada-rajongóként mi mással ünnepelhetnék, mint egy igazán szép kocka Lada bemutatásával. A képeken ragyogó autó a 2104-es típus, 1,3 literes benzinessel.
Egy kicsit azért cápa
Bár újonnan sem volt több 70 lóerősnél, kissé előredőlő orrában felfedezhető némi ragadozós vonás.
Nem annyira agresszív, mint a cápa BMW-k, de a keleti blokk autói közt uralta a sztrádát, csak a parasztmercinek gúnyolt 2107-esnek volt nagyobb tekintélye.
Az 1200 és a Samara között
23 éve Czvikli Józsefé az autó, ő őrizte meg a 2104-est ilyen gyönyörű állapotban
23 éve Czvikli Józsefé az autó, ő őrizte meg a 2104-est ilyen gyönyörű állapotban
Anno a kocka Lada a Búvár (vagy Kolibri?) zsebkönyvben is szerepelt, a nem túl nagy ívű fejlesztés eredményét 1981-ben csodálhatták meg először az autóra éhes alattvalók.
A 2105-ös magyarországi importja 1982-ben kezdődött, 1986-ig a kerek lámpás ezerkettessel együtt szerepelt az autók elosztását végző Merkur kínálatában.
Anno sokéves várakozás után, lenyelve a többszöri áremelést, a köpenyes szakiknak gálánsan jattolva hozhattunk el egy viszonylag normális fényezésű autót, az első kútig épphogy kitartó benzinnel.
Szoci mezőny: csak a Lada?
Tanácselnökök, TSZ-elöljárók és egyéb megbízható elvtársak reprezentáltak az M24-es Volgával. Magánembereknek alig volt elérhető és könyörtelenül sokat zabált
Tanácselnökök, TSZ-elöljárók és egyéb megbízható elvtársak reprezentáltak az M24-es Volgával. Magánembereknek alig volt elérhető és könyörtelenül sokat zabált
A Lada varázsát főleg az érti, aki a létező szocializmus végére túl volt a Donald-rágó-Kockás-téli fagyi-időszakon és ismeri a kor családi használatra befogható autóit. A széles néprétegeknek elérhető modellek közül ez volt az egyetlen, amely bírta a strapát, amelyet lehetett hajtani, a mai értelemben véve beleülni és menni vele. A Polski FIAT 125 egyszerűen túl silány volt ehhez, a dagályos Volga M24 étvágyát csak a megyei pártbizottságok és a TSZ-ek bírták el.
Se a Moszkvics, se a Zastava
A szintén szovjet Moszkvics robosztus, de hátsó laprugójával a Ladához képest kényelmetlen és darabos autó volt, a törékeny Zastava pedig egyedül drága női autóként tudott labdába rúgni.
Nemigen volt ellenfele a szocializmus autókínálatából a Ladáknak. A Wartburg trampli és büdös
Nemigen volt ellenfele a szocializmus autókínálatából a Ladáknak. A Wartburg trampli és büdös
A Trabant megbízható, de túl primitív, rusnya és büdös volt a Zsigákhoz képest. Padlóból kinövő, kényelmetlen pedáljaival, pléhdörrenéssel csukódó ajtajával, kékes füstjével a Wartburg már jóval azelőtt kínossá vált, hogy a mögéjük kötött betonkeverővel vagy tengelyig palántákba süppedve az utolsó munkaautók is kiadták párájukat.
Gúzsba kötött csehszlovákok
Csikós Zsolttól, a Totalcar méltán körülrajongott szerzőjétől tudom, hogy a Škodának kényszermegoldás volt a farmotor, mivel orrmotorral és elsőkerék-hajtással csak nyugatról importált alkatrészekkel tudták volna teljesíteni a fordulási körre vonatkozó előírásokat. Így maradt a farmotor, egy eleve vesztes konstrukció. Egész sokat kihoztak belőle a munka csehszlovák hősei, de az autó csak a nagypapás stílust viselte jól, különben elpusztult.
Ausztriában, még Schillingért vette a tulajdonos a magnós autórádiót
Ausztriában, még Schillingért vette a tulajdonos a magnós autórádiót
Az ős FIAT 124-hez képest alig modernizált kocka Ladát 1988-tól szorongatta a korszerű Samara a kívül drapp, belül barna, ezerhármas autókból álló első kontingensekkel.
A rendszerváltás után megalakuló HungaroLada a Bokros Lajos-i megszorító csomagig tudott értékelhető mennyiségben kocka Ladákat eladni, ezerötös motorral, szabályozatlan katalizátorral, ötfokozatú váltóval botoxozva a kórosan elavult gépet.
Kiszorult a belső sávból
A Ladát a rendszerváltás után a – szabad behozatal éveiben – nyugatról érkezett, sokkal modernebb autók kiszorították a belső sávból, az autók értékéhez mérten mind aránytalanabb teherré vált a rohadások lakatolása és egyre többen engedték el Ladájuk kezét.
Nagy-Britanniában Riva, Németországban Nova és Nova junior néven futott a kocka Lada
Nagy-Britanniában Riva, Németországban Nova és Nova junior néven futott a kocka Lada
Czvikli József nem így tett, neki köszönhetjük a cikkben bemutatott 2104 konzerválását. Ő az első tulajdonos, a gépkönyv végén sorakozó bejegyzések szerint 1988. május hatodikán vette át az autót Győrben.
23 év, 61 000 kilométer
Maroknyi 2104-es vészelte csak át ilyen jó karban az elmúlt évtizedeket, a tulajdonos több mint húsz év alatt alig 61 ezer kilométert tett meg a piros kombival.
A 2104-essel most az illető veje, Kis Miklós kollégánk jár pár hétig. Miklós a folyosó túloldalán az FN.hu-t erősíti, innen az ismeretség.
Kis Miklós kollégánk (balra) egy 1996 utáni Honda Civic 1,5 helyett jár a kölcsön Ladával. A ruszki technika városban 3 literrel többet fogyaszt, de sokkal nyugodtabban autózik vele
Kis Miklós kollégánk (balra) egy 1996 utáni Honda Civic 1,5 helyett jár a kölcsön Ladával. A ruszki technika városban 3 literrel többet fogyaszt, de sokkal nyugodtabban autózik vele
Családi autójuk egy háromajtós Honda Civic az 1996-2001 közötti szériából, a takarékos vezetést zöld lámpácskával visszajelző modell az 1,5 literes, 114 lóerős benzinessel. „Sokkal békésebben, nyugodtabb stílusban járok a Ladával, mint a Hondával, és amit egy autónak tudnia kell, azt ez is maradéktalanul megadja. A Ladából a Civicbe átülve nem érzek világraszóló fejlődést az autóiparban” – mondja Kis Miklós, aki napi 40 kilométert ingázik Budapesten belül.
Civic után sem lemondás
Úgy megszerette a kombit, hogy tágasabb belső tere és nagyobb csomagtartója miatt akár nyaralni is ezzel indulna a Civic helyett.
Lada 2104/2105 – A jó öreg kocka még messze van az értékes veterán státusztól, pont ezért akad még pár megbecsült, békebeli darab nyomott áron.
Varázslatos illat árad a motortérből. Itt még gép volt a gép!
Varázslatos illat árad a motortérből. Itt még gép volt a gép!
Nekem nagy élmény beülni a leharcoltak után végre egy igazán jó Ladába, amilyen gyermekkoromban nekünk is volt. Nálunk DY-53-58, egy fehér kocka kombi váltotta a TK-07-76 rendszámú, 2101-es kerek lámpást.
Édesapám úgy fogta meg a két Lada közötti fejlődést, hogy az 1200-esben 100-nál utazol, 120-nál kapaszkodsz, 140-nél a padlón vagy. A kockánál feljebb tolódtak a határok, 120 még utazó volt, a 140-et végig bírta az M7-en, persze negyedikben, mert az ötgangos váltó még a tőkés exportra (a vasfüggönyön túlra) gyártott Ladákban is ritkaság volt.
Bírja a tempót
Családunk 1988-ban váltott 2104-re az Ezerkettesről, a Váci utcában feketén váltott keményvalutát becsengetve a Konsumexnél. Remélem, sokan már nem is értik, milyen volt az az időszak, amikor a pesti sétálóutcában Wollen Sie wechseln?-t motyogó valutaüzérektől lehetett márkához és dollárhoz jutni a forint konvertibilitása előtti időkben.
10,6 litert fogyaszt Budapesten a napi 40 km ingázással. A 70 lóerős motor jól harap, van benne élet
Aki csak lepattant, a nevetségesen olcsó alkatrészeken vegetáló, belüket húzó Zsigulikat ismer, meglepődik, mennyire értékes és használható autó egy ennyire jó állapotú Lada. A piros 2104 csodálatosan veszi gázt, jól harap és kihúzatva simán bírja a mai forgalom ritmusát.
Parkoláskor neki kell feszülni a kormánynak, cserébe az autó tökéletesen áttekinthető és minden sarkát látni
Amiben a Lada a legjobb
A váltó eszményi. Amikor a motor még hosszában volt elöl, mögötte meg a váltó és a kardán a hátsó hídhoz, nem kellett nyomorult rudazat vagy bovden a fokozatok kapcsolásához.
A karral magában a váltóban kavarunk, ezért a hátsókerekes Ladákban és a Nivákban élmény minden kapcsolás. Negyedikből harmadikba érdemes gázfröccsel kísérni a váltást, csodás érzés.
A fényképezéshez forgolódva tényleg nehéz volt tekerni a kormányt, ám a helyzet nem rosszabb, mint egy szervótlan F Astrában. A Ladák a hátsókerék-hajtás ellenére híresen rosszul fordulnak, csakhogy amit a fordulókörön elveszít, azt az eszményi áttekinthetőségen vissza is nyeri az ember.
Felment az áruk
Az autó minden sarka látható, a tetőoszlopok az EuroNCAP-teszt gondolatától is megroggyannak, de az is a biztonság része, hogy nem takarják ki az ólomszállító ZIL-t.
Kár, hogy a nosztalgiahullám és a nagypapás autók megritkulása miatt egy ennyire szép Lada ma már aránytalanul sokba kerül. Hasonlóan jó állapotú Zsigulikért 400-500 ezer forintot simán elkérnek, a népszerűbb Ladák kiemelkedő darabjaiért ennek 2-3 szorosát remélik a tulajdonosok. Talán befektetésképp is jó lesz megőrizni ezt a gyönyörű kocka Ladát még néhány évtizedig.