Ha ki akarja nyírni a gumikat, ne végezzen félmunkát! A tartósan 20 százalékkal alacsonyabb légnyomásra csak az abroncs élettartamának ötöde megy rá, a burnout hatékonyabb
Ha ki akarja nyírni a gumikat, ne végezzen félmunkát! A tartósan 20 százalékkal alacsonyabb légnyomásra csak az abroncs élettartamának ötöde megy rá, a burnout hatékonyabb
Fotó megosztása:
A legutóbbi Levegőt az abroncsba akcióban megmért 1366 jármű két harmada túl alacsony légnyomású gumival futott
A legutóbbi Levegőt az abroncsba akcióban megmért 1366 jármű két harmada túl alacsony légnyomású gumival futott
Fotó megosztása:
Ha az autó a mérés előtt ment legalább 3 kilométert, a gumi melegnek számít és az előírtnál 0,3 barral magasabb légnyomást kell beállítani
Ha az autó a mérés előtt ment legalább 3 kilométert, a gumi melegnek számít és az előírtnál 0,3 barral magasabb légnyomást kell beállítani
Fotó megosztása:
Szög akadt a futófelületbe. Érdemes lett volna időben eltávolítani az abroncsból
Szög akadt a futófelületbe. Érdemes lett volna időben eltávolítani az abroncsból
Fotó megosztása:
Ránézésre vagy a kereket rugdosva lehetetlen megállapítani a légnyomást. Elhanyagolt gumikkal ez lehet az eredmény
Ránézésre vagy a kereket rugdosva lehetetlen megállapítani a légnyomást. Elhanyagolt gumikkal ez lehet az eredmény
Fotó megosztása:
Hamar tönkre vágja a gumit a kátyúkban elállítódott futómű. A rendellenes kopás megbízhatóan jelzi a hibákat
Hamar tönkre vágja a gumit a kátyúkban elállítódott futómű. A rendellenes kopás megbízhatóan jelzi a hibákat
Fotó megosztása:
8 százalékkal nő a fogyasztás, ha 1 barral elmarad a nyomásérték az előírttól
8 százalékkal nő a fogyasztás, ha 1 barral elmarad a nyomásérték az előírttól
Fotó megosztása:
A csökkentett gördülési ellenállású gumin nagyjából 2 decit lehet fogni. Az ADAC adatai szerint a tetőbox 130-nál 2 literrel növeli a fogyasztást, négypercnyi motormelegítéssel 1,4 deci üzemanyagot pazaroltunk el. A tompított fényszóró, az ülésfűtés, a hátsó fűtőszál, a szellőzés és a rádió használata összesen 6 deci benzinbe kerül. Plusz 1 l-t ér, ha 50-nél 5. helyett 3-ban pörgetjük a motort
A csökkentett gördülési ellenállású gumin nagyjából 2 decit lehet fogni. Az ADAC adatai szerint a tetőbox 130-nál 2 literrel növeli a fogyasztást, négypercnyi motormelegítéssel 1,4 deci üzemanyagot pazaroltunk el. A tompított fényszóró, az ülésfűtés, a hátsó fűtőszál, a szellőzés és a rádió használata összesen 6 deci benzinbe kerül. Plusz 1 l-t ér, ha 50-nél 5. helyett 3-ban pörgetjük a motort
Fotó megosztása:
Szelepsapka nélkül elszökik a levegő, pótolni kell, ha elveszett
Szelepsapka nélkül elszökik a levegő, pótolni kell, ha elveszett
Fotó megosztása:
Érdemes a gumikat a maximális terheléshez előírt értékre felfújni, így telerámolt autóval is jók vagyunk
Érdemes a gumikat a maximális terheléshez előírt értékre felfújni, így telerámolt autóval is jók vagyunk
Fotó megosztása:
A légnyomást az aktuális terheléshez kell beállítani. Teljes terhelésre 0,5-1,0 barral is magasabb értéket írhat elő az autógyár, főleg hátul
A légnyomást az aktuális terheléshez kell beállítani. Teljes terhelésre 0,5-1,0 barral is magasabb értéket írhat elő az autógyár, főleg hátul
Fotó megosztása:
Aki lusta az utasok számától függően állítgatni a légnyomást, járjon mindig a maximális terhelésre ajánlott értékkel! Így a fogyasztás is csökkenthető valamelyest a kisebb gördülési ellenállás révén
Aki lusta az utasok számától függően állítgatni a légnyomást, járjon mindig a maximális terhelésre ajánlott értékkel! Így a fogyasztás is csökkenthető valamelyest a kisebb gördülési ellenállás révén
Fotó megosztása:
Amíg csak a tuskóig kell elgurulni, nem tűnik fel a lapos gumik hátránya. Határhelyzetben igen, de akkor már túl késő lehet
Amíg csak a tuskóig kell elgurulni, nem tűnik fel a lapos gumik hátránya. Határhelyzetben igen, de akkor már túl késő lehet
Fotó megosztása:
A balesetekben is szerepet játszik a gumiabroncsok elhanyagolása
A balesetekben is szerepet játszik a gumiabroncsok elhanyagolása
Fotó megosztása:
Ránézésre vagy a kereket rugdosva lehetetlen megállapítani a légnyomást. Elhanyagolt gumikkal ez lehet az eredmény
Ránézésre vagy a kereket rugdosva lehetetlen megállapítani a légnyomást. Elhanyagolt gumikkal ez lehet az eredmény
Főszerkesztőnk, Rácz Tamás nemrég egy Renault Masteren akarta beállítani a légnyomást. Nyomta, nyomta a gombot, de a mutató szerinti érték csak nem akarta elérni a gyárit, ezért betért a következő benzinkútra, hogy megoldódjon a dolog.
Gumik? Ugyan már, hol van nekem erre időm!
Érezte az autón, hogy valami nagyon nincs rendben, amit a másik mérés igazolt is. Az előző kúton hibás volt a mérőberendezés, a kerékben lévő veszélyesen magas, 6,5 baros nyomás felét mutatta. Ki felelt volna azért, ha a gumi fújás közben szétrobban vagy kidurran az autópályán és valaki meghal?
Egy kedélyes téli reggelen nekiálltunk kerékfújó készségeket tesztelni. Lada-pumpa a kompresszor ellen
a videó a hirdetés után indul
A legutóbbi Levegőt az abroncsba akcióban megmért 1366 jármű két harmada túl alacsony légnyomású gumival futott
A legutóbbi Levegőt az abroncsba akcióban megmért 1366 jármű két harmada túl alacsony légnyomású gumival futott
Ezúttal a gumi túlfújása okozott veszélyt, de gyakoribb a másik véglet. A Michelin Hungária 2004-ben indított, Levegőt az abroncsba nevű akciójában többezer autón mértek légnyomást a szakemberek. Az eredmény lesújtó, mert a legutóbbi körben vizsgált autók 72,5 százalékánál egy vagy több abroncs légnyomása helytelen volt.
Tartós 0,5 bar eltéréstől veszélyes
Elsősorban alulfújt gumikat jelzett a műszer, gyakran az előírttól veszélyesen (legalább 0,5 barral) elmaradó értékeket.
A hétköznapokban, amikor a vezető keze amúgy is tele van a telefonnal vagy ürücombbal, ez aligha tűnik fel, de hirtelen kikerüléskor vagy vészfékezéskor megbosszulja magát a túl alacsony légnyomás: az autó nem hozza azt a stabilitást és lassítóképességet, amit tudna. Ráadásul az abroncs messze nem éri el lehetséges élettartamát és többet fogyaszt miatta a motor.
Miért baj a túl puha gumi?
Nő a fékút a rosszabb tapadás miatt
Romlik az úttartás: ugyanaz az autó, ugyanabban a kanyarban 2 bar esetén 96 kilométer/óránál veszíti el a tapadását. 1,0 bar esetén már 87 kilométer/óránál leesik az útról
30 százalékkal alulfújt gumi esetén jelentősen nő a vízen siklás (aquaplaning) esélye. A vízfilmre felúszó abroncsokkal az autó irányíthatatlan
Csökken a gumik élettartama: 20 százalékkal kisebb légnyomással elveszítjük az abroncs élettartamának ötödét: pl. 40 ezer helyett 32 ezer kilométer után kell újat venni
Nő a fogyasztás: az előírttól 1 barral elmaradó légnyomással 6 százalékkal torkosabb a motor, ami 8 l/100 kilométer esetén 0,5 litert jelent százon
Forrás: Michelin Hungária Kft.
Spórolás: van jobb a használt guminál
A lakosság elszegényedésével párhuzamosan nő a kereslet a minél olcsóbb, akár használt gumik iránt. Használt abroncsnál az a minimum, hogy csak felfújva, kerékre szerelve vegyük meg, a légnyomás nélkül jónak tűnő gumin ilyenkor jönnek ki a szálszakadást jelző dudorok. Ám használt gumik megvételét semmiképp nem ajánljuk, mert az oldalfal kátyúkban vagy járdázáskor összeszedett sérüléseiről fogalma sem lehet a vásárlónak.
Érdemes inkább egy normális, középkategóriájú abroncs élettartamát megnyújtani azzal, hogy ha kicsit arrébb is akad parkolóhely, nem állunk fel a járdára és rendszeresen megtisztítjuk a futófelületet az üvegcseréptől vagy más idegen tárgyaktól.
A matricák megmondják
A legfontosabb azonban betenni a kocsiba egy megmaradt melóskesztyűt és havonta egyszer beállítani a kerekek légnyomását.
A helyes értékek megtalálhatók az autó gépkönyvében, sok autógyártó a tanksapkafedélre vagy a vezető oldali ajtóra, esetleg a tetőoszlopra ragasztott levonón is közli őket. Ha az autó a mérés előtt nem állt legalább két órát vagy megtett 3 kilométernél többet tett meg, akkor a gumi még télen is melegnek számít! Ilyenkor mindig 0,3 barral az előírt érték fölé kell fújni az abroncsokat, nem megfeledkezve a pótkerékről sem.