Egy lépés a helyes irányba az elektromos járművek terjedését segítő E-community létrehozása. Tízmillió forintot meghaladó ára miatt a Citroën C-Zero, a Mitsubishi i-MIEV és a Peugeot iOn nehezen tud elterjedni, pedig érett és jó autók
Magánvállalati vezetők az elektromos autózásért: az állam képviselői hiányoznak a csoportképről

Magánvállalati vezetők az elektromos autózásért: az állam képviselői hiányoznak a csoportképről

Magánvállalati vezetők az elektromos autózásért: az állam képviselői hiányoznak a csoportképről


E-community néven az elektromos autózás terjedését elősegítő közösséget alapított több vállalat az ELMÜ-ÉMÁSZ Társaságcsoport koordinálásával.

A ma megalakult platform együttműködési lehetőséget jelent többek között az áramszolgáltatók, a hálózatfejlesztésben részt vevő cégek és az autógyártók képviselői között.

Jelenleg a Citroën, a Mitsubishi és a Peugeot importőre vesz részt a munkában stratégiai partnerként.

Kötelező elektromos autót venni

2-3 liter benzin árából tesz meg 100 kilométert a C-Zero és két testvére

2-3 liter benzin árából tesz meg 100 kilométert a C-Zero és két testvére

2-3 liter benzin árából tesz meg 100 kilométert a C-Zero és két testvére


Az E-community elnevezés átmenetinek tűnik, talán sikerül a villanyközösségnek szebben hangzó magyar nevet találni.

A közösség rendes tagjai, az ABB, az ELMÜ-ÉMÁSZ, az Észak-Budai Zrt. és az SAG vállalták, hogy megvesznek legalább egy darab elektromos autót, ami több cégnél egyelőre szándék.

Egyelőre 5-10 elektromos autó van csak a fővárosban

Úgy tudjuk, például a Mitsubishi több árajánlatot is adott i-MIEV-ek szállítására, de villanyautót majd valamikor az aláírás után vásárolnak a tagvállalatok, kivéve az ELMÜ-t.

Az ELMÜ-ÉMÁSZ elektromos autóparkja jelenleg az átalakított 500-ból és egy FIAT Fiorinóból áll

Az ELMÜ-ÉMÁSZ elektromos autóparkja jelenleg az átalakított 500-ból és egy FIAT Fiorinóból áll

Nekik már van egy belső égésű motorosból átalakított elektromos 500-as FIAT-juk és egy dobozos Fiorinójuk. Az áramiparban érdekelt cégeknek nagyon hiányzik egy ennél nagyobb terhelhetőségű, akár duplakabinos könnyű haszonjármű.

Paks jót tesz a CO2-aránynak

Az ELMÜ képviselői sajnos nem tudtak konkrét számokat mondani az elektromos autók szén-dioxid-kibocsátásáról az általuk termelt és értékesített áram alapján.

Buszsávhasználattal és ingyenes parkolással illene segíteni a kevésbé környezetszennyező autók terjedését az önkormányzatoknak és az államnak

Buszsávhasználattal és ingyenes parkolással illene segíteni a kevésbé környezetszennyező autók terjedését az önkormányzatoknak és az államnak

Ez azért lett volna lényeges, mert a helyi károsanyag-emisszió csökkentése nagyon fontos, de nem minden. Azokban az országokban, ahol az áramtermelésben magas a kőszén aránya, az elektromos autók több szén-dioxiddal súlyosbítják az üvegházhatást, mint a benzines vagy dízelmotoros kisautók.

Hazánk esetében az elektromos autók nemcsak a babakocsi orra alá nem pörkölnek mérgező kipufogógázokat, de jó eséllyel a CO2-emisszió csökkentéséhez is hozzájárulhatnak az atomerőműben termelt áram minimális szén-dioxid-terhelése miatt. (Magyarországon a paksi atomerőmű aránya 40 százalék körüli az áramtermelésben, a barnakőszéné 15, a fennmaradó rész gyakorlatilag gáz elégetésével készül.)

Töltőpont a Várban és a Parlamentnél

Az ELMÜ-ÉMÁSZ még idén öt újabb nyilvános villanyautó-töltőállomást telepít. Ezek pontos helye még nem ismert, de lesz egy a Parlament közelében és legalább egy a budai Várban. A helyszínkeresést megnehezíti, hogy forgalmas útszakaszon, de jól megközelíthető és órákig blokkolható parkolókra van szükség, amíg az akkumulátor megtelik.

Ingyenes áramtankolás év végéig

Jelenleg összesen két nyilvános töltőpontot használhat az – ELMÜ adatai szerint – összesen 5-10 darab fővárosi elektromos autó. Az ELMÜ fővárosi székháza előtt működik egy a Dózsa György út és a Váci út sarkán, a másik átmeneti, a magyar EU-elnökség időszakában üzemel még néhány napig Gödöllőn. A cég várhatóan idén év végéig meghosszabbítja az ingyenes áramtankolást a XIII. kerületben, amit jelenleg egy utólag plug-in hibriddé átalakított Toyota Prius vesz igénybe leggyakrabban.