Nagy izgalommal vártam ezt az utat, hiszen mégiscsak egy új magyar autóról árulnak majd el néhány titkot. Sajnos élőben még nem mutatták meg (persze már láthattuk kémfotókon), de kitömött, szimulátor üzemmódban már vezethettük is. Vendéglátóink nagyon értették a dolgukat, a repülésben és várakozásban „megfáradt” társaságot két S-osztály várta a stuttgarti reptéren. Beszállás után szabad kezet kaptunk, lehetett babrálni, amit csak értünk. Be is állítottam az ülésemet az iszonyatosan kényelmes pozícióba. Kevesebb, mint húsz perc alatt be is értünk Sindelfingenbe. Itt található a gyár, a különböző tesztpályák és a fejlesztőközpont is.
Workshop. Hát az meg mi lehet?
Nem sokkal később erre is fény derült. A Workshop-ban mindenféle technikai újdonságról, különböző kicsi műanyag lapokról, a futómű utolsó csavarjáról is lehetett faggatni a Mercedes-Benz ebben járatos szakemberét.
Megújult technika
Két új négyhengeres turbómotor jelenik meg a Mercedes kínálatban, kétféle teljesítménnyel: egy 1,6-os benzines és egy 1,8-as dízel. Ezek már alkalmasak hosszanti és keresztirányú beépítésre is, így biztosan találkozunk velük majd más modellekben is. A gyengébbik benzines (B180) 122 lóerős és 200 Nm-es, az erősebbik (B200) 156 lóerős és 250 newtonméteres maximális nyomatékkal rendelkezik. A dízelek 109 és 136 lóerősek, nyomatékuk pedig 250 és 300 Nm. Alapesetben egy hatsebességes manuális váltó jár hozzájuk, de némi plusz kiadást követően társíthatjuk hozzá a szintén új fejlesztésű 7G-DTC duplakuplungos, hétsebességes automatát.
Biztonság és aerodinamika, a két legizgibb workshop téma
Figyelmesen hallgattam a mérnökembert, hogy mennyi lehetőség van egy lemez deformálódására és az hogyan hat a többire, mit nyom el, hogyan törik, vagy éppen milyen szerepe van az apró műanyag elemeknek a különböző helyeken.
A szendvics padló már a múlté, helyette egy elektromos, üzemanyagcellás, földgázas és hibrid hajtás befogadására is alkalmas padlólemezt kapott, a magasság csökkent az előző generációhoz képest, míg a szélesség és hosszúság nőtt. Ez a változás kedvezően hatott a menettulajdonságokra, amelyet később a szimulátorban is megtapasztalhattunk.
Egy sor biztonsági felszereléssel vértezték fel a mi Mercinket. Például adaptív fényszórók, hegyen való elindulást segítő-, holttérfigyelő-, tolatókamera és parkolást segítő rendszer. Alapesetben jár a 7 légzsák és a Collision Prevention Assist (CPA) nevű balesetmegelőző rendszer, amely 30 km/óra felett lép működésbe és a tányérnyi Mercedes-jel mögötti radarral figyeli az utat, szükség esetén sípol, majd a vezetővel együttműködve fékez és, hogy az adott helyzetből a legjobbat hozza ki, az öveket is megfeszíti.
Tanulóvezető a világ legdrágább fekete tojásában
Miután rengeteg információt vettünk magunkhoz a workshopokban, következett a nap fénypontja, a szimulátor, amit a körülötte lévő épülettel együtt 25 millió euróra (6,6 milliárd) taksálnak. Ezt a több teleszkópon álló, Mercedes-Benz feliratos tojásformát – aminek belsejében, 360 fokban körénk van vetítve a környezet – egy folyosó köti össze a monitorokkal, gombokkal, az ehhez értő mérnökökkel teli irányító központtal. Ez a komoly szerkezet nem mellesleg egy 12 méter hosszú pályán, mágneses erőtér segítségével lebeg, így tökéletesen modellezhetők a mozgások.
De nem csak egyszerűen kóboroltunk a pixelvilágban, volt feladat is! A manővereket háromféle beállítással kellett végrehajtani, az első a régi B-osztály futóműve, a második az újé, a harmadik pedig az opcionálisan rendelhető sport futómű volt.
Hamar jött is az első instrukció, be kellett állítani a sebességtartót 70 km/órára, majd szlalomozni a virtuális autópályán. Az első beállítással rendkívül ingatag volt, a másodikkal már sokkal meggyőzőbb, de a legjobban sport módban lehetett terelgetni az autót. Mielőtt következett volna a második feladat, körülnéztem a beltérben. A kormány pont olyan, mint az új CLS-ben, ahol nem volt letakarva, ott jó tapintású anyagokkal találkoztam, a minőséggel sok gond nem lehet.
Így néz ki a világ legdrágább, 6,6 milliárd forintos Mercedese:
Ámuldozni nem sok idő volt, következett a második feladat, a sávváltás, ezt már 120km/órás sebességgel. A külső sávban lévőből a belső sávban lévő bójasorok közé kellett rántani az álcázott gépsárkányt. Az első beállítással nem volt a legkellemesebb élmény. Akkorát lendült, hogy szinte asztronautaként lebegtem, csupán az öv tartott a kényelmes ülés közelében és még pár bóját is sikerült levadásznom. Az új alapfutóművel már jóval biztatóbb volt a helyzet, itt már áldozatok nélkül betalálok a megfelelő helyre, de még mindig van némi kellemetlen kilengés. Sport fokozatban azonban már ez is megoldódik, bár a magyar utakra valószínűleg nem ez lesz a legjobb választás.
Ezután laza levezetésként egy kis országút, majd egy kisváros következett. Laza levezetés? Gondoltam én a kis naiv. Még a városka előtt utolértem egy autót, rám is szóltak, hogy ha követem, meglátom az út bal oldalán az új A-osztályt. Így is történt, ott állt leplezetlenül, jól meg is bámultam, így azt nem is láthattam, hogy előttem haladó fékezett. Így a csodálkozást azonban hamar sípolás szakította félbe, az övek megfeszültek én meg úgy tapostam a féket, ahogy csak tudtam. Az új CPA-nak köszönhetően sikerült minimalizálni a kárt, 4 km/órával böktem meg az előttem haladót. Tudják, mivel kell lekötni a kíváncsi, autómániás tanulóvezető figyelmét! A szimulátorprogram végén megkaptam a tesztvezetés eredményeit. Nagyon megörültem, mert annak ellenére, hogy szinte még meg sem száradt a tinta a vezetői engedélyemen, igen jó értékeket mutattak a grafikonok.
Szeptemberi premier
Hivatalosan az új Mercedes-Benz B-osztály a szeptember 13-án induló Frankfurti Autószalonon mutatkozik be. Az első példányok Rastattban készülnek majd, Kecskeméten a termelés várhatóan 2012 első negyedévében kezdődik meg.