Slusszkulcs, érvényes forgalmi és jogosítvány: az autózásnak van még egy legalább ennyire fontos feltétele, a kötelező felelősségbiztosítás. Őrültség volna elbliccelni, mert a kötelező 1,6 milliárd forintos értékhatárig téríti a vétlen érintetteknek a közlekedés során okozott kárt. Az összeg azért ilyen magas, hogy fedezze például a járadékot, a baleset utáni rehabilitációs költségeket, a hosszú időre kieső munkabért, a baleset során útban-hídban-épületben keletkező károkat, tehát mindazt, amit a vétkes járművezető aligha tudna megtéríteni. A kötelező felelősségbiztosítás létfontosságú a közlekedéshez, ezért áttekintjük, mit kell minimálisan tudni róla.
Minden évben október 30-ig kötelesek meghirdetni a következő évi díjaikat a szolgáltatók. Mivel egy cég sem akar előnyt és reagálási lehetőséget biztosítani a konkurenseknek, a biztosítók általában az utolsó napon teszik közzé tarifáikat honlapjukon, fiókhálózatukban és legalább két országos napilapban. A biztosítási alkuszcégekhez korábban eljuttatják a tarifatáblázatot, hogy a netes kalkulátorok a határnap után már működni tudjanak. Tájékozódni a hazai biztosítók szövetsége, a MABISZ weboldalán is lehet.
Nincs váltás: így a legegyszerűbb
Aki nem vált, annak semmi dolga, csak továbbra is fizetnie kell az adott évre meghirdetett díjat, amelynek mértékéről a biztosító értesítést küld. A díjat a bonus-malus-besorolás változása befolyásolja, ugyanakkor mérsékelhetik a biztosító által nyújtott egyéb kedvezmények (pl. hűség, családi kedvezmények stb.).
Nincs csekk, nincs gond?
Megeshet, hogy egy biztosító – például a kötelező kampányban átcsábított új ügyfelek tömege miatt – nem küldi meg időben a kötelező csekkjét. Az autó üzembentartója mégsem dőlhet hátra, hogy akkor ő bizony nem tudja befizetni a díjat. Bár a biztosító hibájából nem érkezik meg a dokumentum, ez ugyanúgy díjnemfizetésnek minősül és a szerződés megszűnéséhez vezet, mintha ő nem fáradna a postára. Ha tehát a díjfizetési határidőig csak nem érkezik meg a levél, érdemes noszogatni a szolgáltatót a csekkért vagy más módot (pl. a biztosító ügyfélszolgálatánál személyes befizetést, vagy rózsaszín postai utalványt) választani az esedékes díj eljuttatására. A szerződés érvényben tartásának feltétele a díjfizetés, amire jogszabály kötelezi az autó üzembentartóját, a biztosító mulasztásától függetlenül.
Fizetni is kötelező
Aki talál vonzóbb ajánlatot és jobb szolgáltatást, az váltani fog. Ehhez először is ne legyen díjhátraléka, mert megszolgált díjként a biztosítónak jár a teljes évi összeg. A szabályos szerződést szabályos felmondásnak kell megelőznie, ami írásbeli felmondást jelent, nem pedig a díjfizetés beszüntetését.
Felmondás: 30 nappal az évforduló előtt
A biztosítási szerződések többsége ma még jellemzően – a 2010. előtti szabályok miatt – december 31-ig érvényes, amit minimum 30 napos határidővel mondhat fel az ügyfél. Ebből az következik, hogy december elsejéig kell megérkeznie az írásos felmondásnak a szolgáltatóhoz, tehát következő évi tarifa meghirdetése után maximum egy hónapot morfondírozhatunk a felmondáson. Ez a határidő vonatkozik majdnem minden autósra.
Nem kizárólagos a december 31-e
2010. január 1. óta a biztosítási évforduló nem mindenkinek esik december 31. éjfélre. Ha valaki év közben vásárolt autót és mondjuk 2011. május harmadikától él a szerződése, akkor ő – akár váltott tavaly biztosítót, akár nem – 2012. április harmadikáig mondhatja fel a kötelező biztosítást, de májusig még ki kell fizetnie azt. (A két fél közös megegyezésével a biztosítási időszakban bármikor felmondható a szerződés.) A PSZÁF szakértői hangsúlyozzák, hogy az írásbeli felmondást személyesen érdemes eljuttatni a biztosító legközelebbi irodájába, ahol az ügyfelek ne mulasszák el dokumentáltatni a felmondólevél átvételét.
Rossz megoldás az utolsó pillanatban elfaxolni egy felmondó-nyilatkozatot, mert a távmásoló adásnaplója nem bizonyító erejű és az is előfordult már, hogy egy biztosító túlterhelt irodájában kihúzták a faxot. A postán ajánlott levélben adjuk fel a levelet, a kézbesítésre rá kell hagyni legalább két munkanapot, ahogy a biztosítási alkuszcégeket sem az utolsó napokban kellene megbízni a felmondással, mert nem biztos, hogy elvállalják.
A biztosítási évforduló napja után minden üzembentartónak új szerződéssel kell rendelkeznie. Praktikusan (a többség számára) január elsejére élnie kell az új kötelező felelősségbiztosítási szerződésnek, tehát legkésőbb az írásbeli felmondást követő egy hónapban kell új szolgáltatóval szerződni.
Amennyiben az üzembentartó a régi szerződése felmondását követően elmulasztja az új szerződés megkötését, és élő szerződés nélkül okoz balesetet, a MABISZ köteles helytállni védve a vétlen felet, a kárt azonban leveri a mulasztó autóson.
Abban az esetben, ha az üzembentartó nem mondta fel korábbi szerződését, de az új biztosítási évre már nem fizette tovább a díjat, felelősségbiztosítója köteles helytállni az esedékesség után hatvan napig – december 31-i évfordulót figyelembe véve tehát, többnyire március 1-ig – okozott kárért.
Friss változás a bónuszigazolásban
2011.július elsejével megszűntek a papíralapú bónuszigazolások, az adatcsere elektronikus alapon zajlik a hazai biztosítók között. (Erről alábbi cikkünkben olvashat részletesebben.) A biztosító előzetesen besorolja a szerződőt az üzembentartó által megjelölt bonus-malus-osztályba, de köteles elismerni a kárelőzményi igazolást, ha az ügyfél kikéri ezt a korábbi biztosítótól.
Az adatok ellenőrzésére és az ügyfél azonosítására két hónapja van a szolgáltatóknak, majd ha a szerződés első két hónapja során ez nem megoldható, véglegesen az A00 alapkategória díjai lesznek érvényesek.
Ha nem sikerül besorolni az ügyfelet, a biztosító másfél hónapnyi próbálkozás után köteles erről az üzembentartónak értesítést küldeni, akinek így már csak két hete van arra, hogy az adott évre szóló végleges A00-besorolást megelőzve igazolja, ha bónuszkedvezményre jogosult.
Készült a Pénziránytű Alapítvány támogatásával
További cikkek a témában a www.mindennapipenzugyeink.hu weboldalon