Vezetéstechnika
Nyári kirándulások idején nagy segítséget nyújthat egy tetőbox. Beszerezni, felszerelni egyszerű, ám a közlekedés szabályainak egy pontja sem foglalkozik a plusz rakodótér használatával. Vajon mennyivel ésszerű haladni, ha fejünk fölött cipeljük a puttonyt? Szakértőnk válaszol.
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Székely Úr!
Tetőbox-szal maximum hány km/óra sebességgel szabad haladni? Egy 400 l-es Mont Blanc tetőbox vásárlásakor elmondták, hogy ne menjek többel 130-nál, mert a tetőbox zárja kinyílhat. Ezért én általában 120 km/órával megyek, de nem a zár miatt, hanem a megváltozott menetdinamika miatt. (Súlypont, oldalszél stb.) A Thule tetőcsomagtartó prospektusa viszont azt írja, hogy ne menjünk gyorsabban, mint 80 km/óra, ha a tetőcsomagtartón csomagot szállítunk. Melyik sebességhatár az érvényes?
Szakértőnk válasza
Kedves Róbert !
Megkérdeztem nálam szebb, és okosabb embereket , ők sem tudnak arról, hogy erre vonatkozóan lenne Kresz előírás. Marad a józan ész . A légellenállásról nem árt tudni, hogy 90 km/h fölött köbös arányban nő, tehát igen szigorú.Nyilván a dobozokat formatervezik, de attól még a keresztmetszete csak megmarad. A felfogási pontok teherbíró képességéről nem láttam sehol adatot, de azt azért tudni kell, hogy egy vészfékezés , és sávváltás esetén (ABS -el )közel egy G terhelést , és 02 – 0,4 G oldalterhelést kap jármű és ember.
Egy biztos, 90 fölötti tempónál zabál az autó rendesen. Oldalszélről még nem is beszéltem. Az autó súlyponti helyzetét főleg rakottan befolyásolhatja a tetőbox, tehát át kell gondolni mennyire terhelhetjük. Azt gondolom a gyártónak lenne kötelessége a vevőt tájékoztatni az esetleges nem várt hatásokról, illetve az elvégzett tesztek eredményéről, a tanúsítványok megszerzésének körülményeiről. Nyilván minden mérethez kellene egy a terhelhetőséghez, és a rögzítési pontokhoz vonatkozó adat. Ami ezek szerint a katalógusban nem szerepel. Azt nem írta milyen autóra szereli fel a történetet, de azt javaslom az alacsonyabb sebességhatárt vegye alapul. Mindenesetre a jövő héten még megpróbálok utánanézni a dolognak, hátha több konkrétummal tudok szolgálni.
Üdvözlettel Székely Gyula
A magyar autósok húsba vágó kérdése következik. Vajon melyik a jobb választás a két népautó között? A hazai Suzuki Swift, vagy a szintén magyar kötődésű Opel Astra F? Mindkettő széles körben elterjedt, és igen heves érzelmeket tudnak kiváltani, ha szóba kerül az elsőség kérdése. Nálunk nincs elvetve a kocka, a jó tulajdonságok mindkét oldalon ott bujkálnak.
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Szörényi András!
Immáron 5 éve használunk egy 1993-as Suzuki Swift Sedan 1.3-as gépjárművet családi autóként (2felnőtt+2 gyerek), amivel nagyon elégedettek vagyunk. Nagyon megkedveltük a típust, és most szeretnénk újabbat venni. Azonban elgondolkoztam, hogy az ABS is jó lenne, illetve mivel a feleségem sokat jár vele így a szervokormány is egy óhajtott extra, a kinézett kategória 2000-2002(2003) as évjárat és max. 600eFt Adódott a kérdés, hogy a sima 1.3 vagy 1.3 16v vagy a 1.6 16v verziót vegyük (Nekem ez utóbbi a legszimpatikusabb) de a kérdés hogy a fenntartás és javítási költségekben ez változtatna-e valamit? Gondolkoztunk az F Astrában is, de abból csak jóval korosabb férne ebbe a kategóriába mennyire kell félni 1997-es évjáratútól?
Köszönettel: Szőnyi János
Szakértőnk válasza
Kedves János!
Egy Swiftet nem cserélnék F Astrára, akkor sem, ha kényelmesebb, mert a Suzukinál kevesebb pénzből semmilyen autóval nem lehet eljárni. Maradtak a Swiftek. Az 1,6-os inkább 7, mint hat litert fogyaszt, ezért ha nem vágyik kifejezetten rá, akkor inkább a 16 szelepes ezerhármast venném, amely nagyjából egy literrel takarékosabb, de mégiscsak erősebb a sima Swift 1,3-nál. Alkatrészárakban nem okoz kiugrást az 1,3 16V. Félni az F Astrától sem kell, ha nem a fenntartási költség az elsődleges, akkor kényelmes ülése, jó térkínálata, olcsó alkatrészei és dög lusta, de takarékos 1,4-es és 1,6-os, kétszelepes motorjai miatt főleg a kombi ésszerű családi autó.
Üdvözlettel, Szörényi András
Bármennyire is figyelünk, baleset mindig előfordulhat. Még ha meg is ússzuk ép bőrrel, lehet hogy egy könnyebb sérülés hosszan elnyúló jogi huzavonával színesíti meg a következő éveket. Ilyenkor nincs más teendő, ügyvéd kell, aki kivezet a törvény útvesztőiből.
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Ügyvéd Úr!
Sajnos 2010.decemberében balesetet okoztam, mert nem adtam meg az elsőbbséget egy kereszteződésben. Egy sértettnek 8 napon túl gyógyuló sérülése lett (eltört az orra, felrepedt az arcbőre amit 2 öltéssel varrtak be, és megrepedt egy foga) a többi személy könnyebben sérült. Közvetítői eljárásra utalták az ügyet, ahol a bocsánatkérés mellett pénzt is kellene fizessek nekik. Ez csak egy jóvátételi összeg és minden egyebet a biztosításom fizet neki(pl. magánfogorvos)? Azt szeretném megtudni, hogy ha nem tudunk megegyezni, akkor bíróságtól milyen büntetésre számíthatok? Úgy tudom idén felemelték a büntetési tételeket, de mivel ez tavaly történt a tavalyi díjszabás alapján szabják ki a büntetésemet? 20 éve vezetek soha semmilyen szabálysértésem eddig nem volt.
Előre is köszönöm válaszát, Krisztina
Szakértőnk válasza
Tisztelt Olvasónk!
A jelentős időmúlásra hivatkozással megfellebbezném a határozatot. Sajnos a közigazgatási bírság szociálisan érzéketlen.
Üdvözlettel: dr. Orgoványi Krisztián vedo.hu
Önnek is van kérdése?
Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Elbírja a Perion akku az 500 wattos mélyládát? A Fusion segít!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!