Könnyen tévútra léphet, aki hitelfelvételi szándékkal tájékozatlanul keveredik bele a pénzintézetek, brókercégek hívószó-erdejébe: személyi kölcsön, fedezet nélkül, órák alatt! Hiba volna azonban arra gondolni, hogy a gyorsan megszerezhető személyi kölcsön a legjobb megoldás egy olyan speciális helyzetben, mint az autóvásárlás.

Tegyük fel, hogy – bármilyen okból – autót kell vásárolnunk, de nincs a zsebünkben a teljes vételár; hol nézünk először hitel után?

Mindennapi pénzügyeink
Mindennapi pénzügyeink

Mindennapi pénzügyeink

Mindennapi pénzügyeink


Új autó – a szalonban járunk a legjobban

Új autó esetén alighanem a szalonban kezdjük a tájékozódást, ahol a kocsi mellé mindjárt finanszírozási ajánlatot is kapunk. Ezek a hitelek sokszor, sőt, többnyire a legkedvezőbbek közé tartoznak. A gyártó-forgalmazó, nem egyszer saját pénzügyi vállalkozását, bankját bevonva olyan hitelajánlattal tud előrukkolni, amivel külső finanszírozó nemigen képes versenyre kelni.

A gyári autóhitelek 7-9%-os THM-et adó euróalapú és 11-13%-os forintalapú kölcsöneivel (60 havi futamidőre számolva) szemben nemigen lehet olcsóbb hitelt találni. Kivéve persze az ingatlanalapú hiteleket. De aki egy ellopható, összetörhető, évente kezdetben legalább 20-30%-ot amortizálódó ingóságot egy értéktartó ingatlanra felvett hitelből akar fizetni, annak számolnia kell a rizikóval, amivel egy ilyen akció jár.

Használt autó – a személyi hitel drágább, mint az autóhitel

Vannak viszont esetek, amikor nem kapunk ilyen kedvező importőri-gyártói hitelt; például a magánszemélyek közötti, vagy független használt autókereskedőnél bonyolított használt autó-vásárlásnál. Ilyenkor sem érdemes azonban személyi hitelben gondolkodni. A nagy bankok, jellemzően 500 ezer forint hitelösszeg felett, 20-40% önerő mellett és 8-12 éves autó-életkorig (általában kikötik, hogy a jármű életkora nem haladhatja meg a 15 évet a hitel lejártakor) többnyire kínálnak hitelt használt kocsira is.

Nem Szentírás, de azt tapasztaltuk, hogy az autómárka házibankjai kedvező ajánlatokat adnak

Nem Szentírás, de azt tapasztaltuk, hogy az autómárka házibankjai kedvező ajánlatokat adnak

Nem Szentírás, de azt tapasztaltuk, hogy az autómárka házibankjai kedvező ajánlatokat adnak


A futamidő nagyban meghatározza a THM-et, minél hosszabb a hitel kifutása, annál hosszabb időre osztja szét a bank az egyszeri terheket. Az egyszerűség kedvéért nézzünk egy életszerű példát: másfél milliós kocsit vennénk, 48 hónapra, van zsebben félmilliónk. Személyi kölcsön vagy járműhitel? Jó pár bank ajánlatának áttekintése után az eredmény:

Járműhitel: 15-16%-os THM mellett, havi 23-26 ezer forintos törlesztőrészlet euró alapon (CASCO-val még kedvezőbb tarifák is elérhetők).

Személyi kölcsön, 1 000 000 forint 48 hónapra: 29-33 ezer forint euró alapon, 30-34 ezer forintalapon (23-29% THM).

Logikus a személyi kölcsön felára, hisz ezeknél a kölcsönöknél nincs biztosíték, míg a járműhitelnél ott az autó, amit, ha minden kötél szakad, vihet a bank.

Nagyon öreg autót nagyon kevés pénzzel?

A legnagyobb nyomás alatt azok vannak, akik KHR-listások (régen BAR), vagy annyira öreg, annyira olcsó autót engedhetnek csak meg maguknak, amire már nem vállal finanszírozást a bank. Nekik viszont azt tanácsoljuk: válasszák a BKV-t, MÁV-ot, Volánt, és legvégső esetben is inkább kössenek valami bérleti szerződést egy öreg vasra. Személyi kölcsönnel, pláne 40-50%-os THM-es gyorskölcsönnel eladósodni egy gyorsan értéktelenedő, rozsdásodó vasdarab birtoklásáért – biztos veszteség.

Készült a Pénziránytű Alapítvány támogatásával
További cikkek a témában a www.mindennapipenzugyeink.hu weboldalon