„A külföldi rendszámmal ellátott járművek ellenőrzésének módszertana”: ez a címe annak a dokumentumnak, amit e-mailben kaptunk az Autós Nagykoalíció nevű autós érdekvédelmi szervezettől. A dokumentum itt érhető el PDF formátumban, itt pedig a lényeg, kiemelve (külföldi rendszámmal autózóknak érdemes elolvasni; erre az eljárásra számíthatnak szeptembertől):
„Az ellenőrző hatóság a jármű megállításával, az okmányok vizsgálatával végzi tevékenységét. Az ellenőrzéskor a járművezető személyi okmányát, vezetési jogosultságot igazoló okmányát, valamint a jármű forgalmi engedélyét kérhetik el. Amennyiben a külföldi hatósági jelzéssel ellátott járművet vezető személy a vezetési jogosultságát, illetve saját magát magyar okmányokkal igazolja, a jármű jogszerű használatának ellenőrzése a következő lépés.”
„Amennyiben a jármű tulajdonosaként a vezető van bejegyezve, tudnia kell igazolni a külföldi tartózkodást. Ilyen lehet munkavállalási engedély, munkáltatói igazolás. Amennyiben tulajdonosként nem magánszemély van bejegyezve, akkor a céggel való kapcsolatot kell igazolni.”
Kedves olvasók, annak, hogy ilyen doksik készülnek, két üzenete is van. Az egyik, hogy a kormány, az állam, ha tetszik, a Hatalom valóban komolyan veszi, hogy szeptembertől rászáll a külföldi rendszámosokra. Akik tényleg jogtalanul járnak így, alighanem kezdhetnek komolyan elgondolkodni a jogszabálykövető életmódra térésen.
A másik, hogy egy szemre rendben lévőnek tűnő, pöcsétes munkáltatói igazolás vélhetőleg elég lesz majd a rendőrnek, hogy – ha a forgalmiba bejegyzett tulajdonos nem a magyar lakhelyű sofőr – tisztelegve továbbengedje a DS vagy RO kezdetű rendszámú X5-ösöket, ML Merciket, Q7-eseket.
A szándék komoly, az eszközök talán elégtelenek – szeptembertől meglátjuk. Kedves külföldi rendszámmal autózó olvasók; ha esetleg találkoztok a hatósággal, írjátok meg nekünk (katt: Rácz Tamás), mit tapasztaltatok!