„A külföldi rendszámmal ellátott járművek ellenőrzésének módszertana”: ez a címe annak a dokumentumnak, amit e-mailben kaptunk az Autós Nagykoalíció nevű autós érdekvédelmi szervezettől. A dokumentum itt érhető el PDF formátumban, itt pedig a lényeg, kiemelve (külföldi rendszámmal autózóknak érdemes elolvasni; erre az eljárásra számíthatnak szeptembertől):

„Az ellenőrző hatóság a jármű megállításával, az okmányok vizsgálatával végzi tevékenységét. Az ellenőrzéskor a járművezető személyi okmányát, vezetési jogosultságot igazoló okmányát, valamint a jármű forgalmi engedélyét kérhetik el. Amennyiben a külföldi hatósági jelzéssel ellátott járművet vezető személy a vezetési jogosultságát, illetve saját magát magyar okmányokkal igazolja, a jármű jogszerű használatának ellenőrzése a következő lépés.”

Segédlet szlovákul nem tudó hatósági személyeknek: ki a tulajdonos?

Luxemburgi minta

Luxemburgi minta

(Itt egy hosszas leírás következik néhány külföldi forgalmi mintájának képével arról, hogy melyik kód mit jelent, mi utal arra, hogy üzembentartó vagy tulaj a forgalmi „jogosultja”; ilyesmik: „(C.4.) Ha a II.6. pont C.2. kódja alatt megadott adatok nem szerepelnek a forgalmi engedélyben, utalás arra a tényre, hogy a forgalmi engedély jogosultja:a) a jármű tulajdonosa,b) nem a jármű tulajdonosa,c) a forgalmi engedélyben nincs a jármű tulajdonosaként azonosítva.”)

„Amennyiben a jármű tulajdonosaként a vezető van bejegyezve, tudnia kell igazolni a külföldi tartózkodást. Ilyen lehet munkavállalási engedély, munkáltatói igazolás. Amennyiben tulajdonosként nem magánszemély van bejegyezve, akkor a céggel való kapcsolatot kell igazolni.”

Német papiros

Német papiros

És végül pár iratminta, holland, szlovák, német forgalmik formátuma.

Kedves olvasók, annak, hogy ilyen doksik készülnek, két üzenete is van. Az egyik, hogy a kormány, az állam, ha tetszik, a Hatalom valóban komolyan veszi, hogy szeptembertől rászáll a külföldi rendszámosokra. Akik tényleg jogtalanul járnak így, alighanem kezdhetnek komolyan elgondolkodni a jogszabálykövető életmódra térésen.

A másik, hogy egy szemre rendben lévőnek tűnő, pöcsétes munkáltatói igazolás vélhetőleg elég lesz majd a rendőrnek, hogy – ha a forgalmiba bejegyzett tulajdonos nem a magyar lakhelyű sofőr – tisztelegve továbbengedje a DS vagy RO kezdetű rendszámú X5-ösöket, ML Merciket, Q7-eseket.

A szándék komoly, az eszközök talán elégtelenek – szeptembertől meglátjuk. Kedves külföldi rendszámmal autózó olvasók; ha esetleg találkoztok a hatósággal, írjátok meg nekünk (katt: Rácz Tamás), mit tapasztaltatok!