Vezetéstechnika

Ha van fogas kérdés, amit feltehetünk egy vezetéstechnikai oktatónak, akkor azt Ács Ferenc nevű olvasónk megkérdezte. A legérzékenyebb pontra tapintott rá, a magyar gépkocsivezető képzés helyzetére, minőségére. Az elszomorító választ mindenki hasra ütésre tudja, és sajnos a szakértői vélemény sem fest rózsásabb képet.


Olvasónk kérdezi

Üdv!

Megfelelőnek tartja e az személygépkocsivezető-képzés vezetéstechnikai részét? Már az oktatás kezdetén találkozik pl. a tanuló az ellenkormányzás fogalmával. Véleményem szerint ezt a gyakorlatban azért egy kezdő ritkán tudja „reflexből” alkalmazni. Egyszerűen nincs ideje rá. A másik kérdés: Helyes e a vizsgán megkövetelni ” a forgalom ritmusának felvétele”-t?


Ha pl. az Árpád hídra felérkezve a belső sávra, onnan igyekezne jobbra tartva a jobbszélső sávba kikeveredni akkor fel kell vennie a (száraz utat feltételezve) 70km/h sebességet. A gyakorlatban azonban (ez van) a mellette levő sávokban kb. 80-90 -es tempóval mennek, tehát szabályosan átsorolni egy vizsgázónak szinte lehetetlen. Hibázni fog! De ugyanezt a manővert pl. 55-60 -as tempónál még biztonságosan végre tudná hajtani, annak ellenére, hogy a két sáv forgalmának így nagyobb lenne a sebességkülönbsége. De 55-nél meg fog bukni a vizsgán. Néhányszor 10-20 óra kicsit forgalomakadályozó, ámde biztonságos vezetés után már fel tudná venni a forgalom ritmusát.

Tehát a fentiek miatti pótóra vételét feleslegesnek tartom. A vizsgáztatás szigorát egyéb balesetveszélyes helyzeteknél kellene alkalmazni. Ön szerint? Más: Szeretnék Önnel egy vezetéstechnikai képes riportot készíteni, amennyiben válaszol mailban.

Üdv: Ács Ferenc

Szakértőnk válasza

Tisztelt Ács Úr!

Heti szakértéseinkben igazi érzékeny témákra keressük a választ, többek között a magyar gépjárművezetői képzés helyzetéről olvashatunk egy-két magvas gondolatot.
Vezetéstechnikai pálya. A hely ahova minden jogosítványra vágyónak ki kellene látogatni

Vezetéstechnikai pálya. A hely ahova minden jogosítványra vágyónak ki kellene látogatni

Vezetéstechnikai pálya. A hely ahova minden jogosítványra vágyónak ki kellene látogatni


A gépjárművezető képzés mai helyzetéről és állapotáról ha én elmondanám a véleményem, valószínűleg engem többen beperelnének, vagy börtönbe csuknának. Tehát én nem szeretnék semmilyen e témakörbe tartozóan megnyilatkozni. Hat évvel ezelőtt létrehoztam saját elképzeléseim alapján egy Vezetéstechnikai Képzési Központot, itt minden nap dolgozunk az ide érkező vezetőkkel.Én amit tudok megteszek, erőmhöz mérten.

Hazánkban 30 éve toporgunk egy helyben a vezetőképzés területén, ma Ausztriában 24 pálya működik, és bizonyos körben kötelező a gyakorlati tréningen való részvétel a jogosítvány megszerzése előtt!! Nálunk azt gondolom, még az oktatók képzése sincs megoldva, nem a vezetőké. Próbáltam visszafogott maradni,

üdvözlettel Székely Gyula

Autóvásárlás

Mit tehet az ember, ha cserbenhagyja a német technika? Váltani kell, de vajon mire? Olvasónk középkategóriás megbízható járművet keres, lehetőleg automata váltóval.


Olvasónk kérdezi

Kedves András!

Előfordul, hogy a német technikába vetett bizalom is csorbul. Mi ilyenkor a teendő?

Előfordul, hogy a német technikába vetett bizalom is csorbul. Mi ilyenkor a teendő?

Előfordul, hogy a német technikába vetett bizalom is csorbul. Mi ilyenkor a teendő?


Használt autó vásárlása előtt állok. Jelenlegi autóm egy VW Polo 5 éves, nem túl sokat futott, de közel egy hónappal ezelőtt alaposan cserbenhagyott (egyik henger bemondta az unalmast, a szervízben a mai napig nem tudják/akarják megmondani mitől) az igazolt szakszervizes múlttal pedig majdnem kiröhögtek. Mivel az autó számomra mindennapi munkaeszköz ezért döntöttem a csere mellett. Amire gondoltam: mindenképpen középkategóriás járműre lenne szükségem (sedan) ha lehetséges automata váltóval, de a legfontosabb a megbízhatóság.

Amint említettem, az autót naponta használom, általában rövidebb távokra 20-40 km között, havi rendszerességgel megyek csak hosszabb utakra. Nagyon sokféle járművet néztem, de minél többet látok, annál tanácstalanabb vagyok, mire is lenne érdemes beruházni. Nagyon tetszenek a Volvók (S40-60), a Honda Accord, de Vectra és Mondeo is szóba jöhet, illetve ha Ön valami jobbat tudna tanácsolni, annak is örülnék.

Válaszát várva maradok tisztelettel: Gábor

Szakértőnk válasza

Kedves Gábor!

Kár, hogy nem írt összeget, de 1,5-2,0 millió forintban gondolkodnék. Ha egy Volvóval lenne csak boldog, akkor nem beszélném le róluk, de egy korrekt előéletű Honda Accorddal nemigen tud melléfogni.

Egy korrekt előéletű Honda Accorddal nemigen lehet melléfogni

Egy korrekt előéletű Honda Accorddal nemigen lehet melléfogni

A Vectra C és a Mondeo II közül az Opel a megbízhatóbb, de a Ford futóműve, térkínálata (elsősorban az első utas lábtere) jobb, tehát amikor működik, a Mondeo jobb autó. Automata váltóval mégis az Opel felé billen a mérleg nyelve, mert az Easytronic váltós 1,8-as benzines keveset fogyaszt és szerkezetileg egy mechanikus váltó, csak képes automatán kapcsolni (nem túl kényelmesen, de a rántásait gázelvétellel nagyrészt kompenzálni tudja).

üdvözlettel, Szörényi András

Jog

Egy ködös baleset tisztázásán sosem segít, ha az egyik fél civil rendőrautó. Azonnal több a vitás pont, hiszen ott bujkál a részrehajlás lehetősége. Természetesen nincs okunk teret adni a rosszindulatú feltételezéseknek, csak a jog és a törvény betűi mentén haladva juthatunk el az igazsághoz.


Olvasónk kérdezi

Tísztelt Ügyvéd úr!

AZ ütközés sosem szerencsés, pláne ha az egyik fél civil rendőrautó

AZ ütközés sosem szerencsés, pláne ha az egyik fél civil rendőrautó

AZ ütközés sosem szerencsés, pláne ha az egyik fél civil rendőrautó


Olyan kérdéssel fordulok önhöz, hogy volt egy közlekedési balesetem, ami úgy történt ,hogy lakóházamhoz akartam befordulni ,mely nekem a haladási irányomnak jobbra esik de mivel nagyon keskeny a híd ezért ezt a műveletet úgy tudom meg oldani hogy felhúzódtam a felező vonalig , és onnan kezdtem meg lassítással irányjelzővel met tenni be fordulási szándékomat!

Amikor az autóm el érte a híd szélét jobbról belém rohant egy nem megkülönböztetett civil rendőrautó! Tárgyalás lett az ügyből és minden költséget velem fizetettnek meg!

Azt szeretném megtudni öntől, hogy a jobbra bekanyarodási szabályára nincs e olyan kritérium amely valamilyen pontjába engem védene teljes mértékben? Én ezzel a határozattal amit a rendőrök ki szabtak rám, én úgy érzem hogy ebbe van egy kis visszaélés mivel hatósági személlyel karamboloztam .Szerintem ő akivel karamboloztam nagyobb hibát vétet mint én , mivel a helyszínelő szájából halottam hogy 68km sebességgel történt az ütközés lakó területen belül!

Tudomásom szerint jobbról kívánt elhaladni mellettem és így történt az ütközés! Megkérem önt hogy legyen szíves ebben az ügyben teljes felvilágosítást adni mivel az anyagi körülményeim nem engedik meg hogy egyik Bíróságról a másikra járjak ! Előre is köszönöm !

Tisztelettel Varga Jánosné Csurgó

Szakértőnk válasza

Tisztelt Olvasónk!

A sebességtúllépés akkor érdekes, ha az ütközési sebessége volt ekkora a másik félnek, nem a haladási. (Előtte mehetett kb. 100-zal). Akkor is kérdéses hogy ez bármiben közrejátszott-e. Főszabály szerint jobbra kis ívben kell kanyarodni, de ettől függetlenül számomra nem egyértelmű, hogy Ön hibázott. Kifogásolja meg a határozatot. A másik félnek elsőbbsége biztosan nem volt. Hogy az Ön magatartása alkalmas volt-e arra, hogy őt teljesen megtévessze, vizsgálható.

Üdvözlettel: dr. Orgoványi Krisztián vedo.hu

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Elbírja a Perion akku az 500 wattos mélyládát? A Fusion segít!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!