Vásárolunk egy vadonatúj Škoda Octavia 1,2 TSI-t, de előtte szeretnénk összegezni az egyéb várható költségeket. Leginkább azt akarjuk megtudni, hogy milyen cascót ajánlanak az autóhoz – ezzel a kitalált vásárlási szándékkal hívtunk fel kereskedéseket. Az első, ami kiderült, hogy a szalonok jellemzően nem árulnak biztosítási csomagokat, nem úgy, mint hiteleket. Mégsem választhatunk teljesen szabadon, ugyanis szerződött partnerei alkuszcégeknek, így a leendő vevő és új autója adatait csak ezek kalkulátoraiba írhatják be.
Casco új autóra – vidéki szalon ajánlata
„Hasonló összegeket ad majd ki a partnerünk online kalkulátora, mintha ön írná be otthon az adatokat egy másikba” – nyugtat meg a felhívott vidéki márkakereskedés munkatársa. Kiderül, hogy egy számunkra teljesen ismeretlen biztosítási alkuszcég a partnerük.
Segítőkész az értékesítő, elkéri az adatokat, beüti azokat. Az egyszerűség kedvéért ezeket adjuk meg: 35 éves és budapesti a vevő, akinek ezzel a vásárlással indul a nulláról a casco és a KGFB besorolása, a leendő autót 30 évnél fiatalabbak nem vezetik majd. „Olyan ötezer forinttól lehet már biztosítani egy ilyen Škodát, nagy meglepetés nem lesz” – állítja előre. Húsz perc múlva mégis azzal hív vissza, hogy havi nyolcezer a legjobb ajánlata.
A beszélgetés után magunk is elvégezzük a kalkulációt a soha nem hallott alkuszcég honlapján. A legkedvezőbbnek mondott biztosító nyolcezres ajánlata valóban kijön, de két annál olcsóbb is. Hogy a kereskedők nem szívesen ajánlják a legolcsóbbat, az a következő hívásnál is bebizonyosodik.
Az apró betű fontos
A kereskedői ajánlatok persze lehetnek attól még jók, hogy nem a legolcsóbbak – ám ennek eldöntéséhez alaposan meg kell ismerni a részleteket. Érdemes magunknak is kalkulálgatni, és alaposan megnézni azt, mit is tartalmaz a konkrét ajánlat. Ne hasonlítsuk össze a Trabantot a Mercédesszel, az alacsony önrészt tartalmazó, és minden kockázatra kiterjedő biztosításokat azokkal, ahol magas az önrész, és csak bizonyos káreseményekre (például csak lopásra, vagy csak törésre) vonatkozik a biztosítás.
Casco új autóra – budapesti szalon ajánlata
A fővárosi kereskedő egyből az elején közli, hogy nekik ebből semmi hasznuk nincs, egy fix pont van, hogy a velük szerződött – szintén teljesen ismeretlen, de másik – alkuszcég ajánlatai közül válogathatunk. „A személyes tanácsom, hogy casco esetén nem célszerű a legolcsóbb ajánlatot elfogadni, mivel itt a saját magunk okozta károkat térítjük meg. Jobb lehet a második, harmadik ajánlat, de ha ön a legolcsóbbat akarja, akkor az is lehet” – mondja az értékesítő. Bővebb ismertetés azonban nincs az ár és a nyújtott szolgáltatás közötti összefüggésről, holott casco esetén a szolgáltatás elérhetősége (van-e ügyfélszolgálat a közelünkben, hány szerződött szerviz van, mire vonatkozik egyáltalán a biztosítás) döntő szempontok.
Kereskedőnk egyébként konkrét kalkulációt sajnos nem tud végezni, ahhoz szüksége volna a kialkudott pontos vételárra. Sajnos mi sem tudunk később, a megnevezett alkuszcég honlapját nem lehet elérni.
Casco használt autóra – neves kereskedő ajánlata
Egy hároméves, 1,8 millióért árult Suzuki Swift 1,3-at nézünk ki a közvélekedés szerint megbízhatónak tartott használtautó-kereskedő kínálatából. Mint kiderül, ez a vállalkozás is a vidéki Škoda-kereskedővel kapcsolatban álló alkuszcéggel szerződött. Minden korábbinál több információt kér a kalkulációhoz az értékesítő, aki végül szintén a harmadik legolcsóbb ajánlatot nevezi a legjobbnak. „Ez jó biztosító, az olcsóbbak nem annyira” – állítja.
Természetesen végzünk mi is saját kalkulációt, itt valamivel kedvezőbb árak jönnek ki, de mint kiderül, ingyen is megúszhatjuk a biztosítást. „Ha hitelre veszi a Swiftet, akkor van olyan ajánlatuk, amelynél ingyenes, azaz ajándékba jár a casco. Csak a 10,99 százalékos forinthitelt kell igénybe venni.”
No, azért az ilyen ingyenes és ajándék casco biztosítások feltételeit is érdemes alaposan megismerni előzetesen, nincs-e mégis valami rejtett költség.