Nemrég megszavaztattuk önöket, olvasóinkat arról, hogy betiltanák-e a cigarettázást vezetés közben. Ráadásul úgy: jelöljék meg azt is, bagósként voksolnak, avagy eleve nem dohányoznak. A 36080 darab szavazat egyértelmű eredményt hozott.
A voksolók háromnegyede (74 százalék) szerint vezetés közben nincs helye égő ciginek a sofőr kezében. 26536-an tiltanák a jelenlegi gyakorlatot, közülük 6072 olvasó maga is aktív dohányos (az összes szavazat 17 százaléka).
Velük szemben áll 9544 voks (az összes szavazat 26 százaléka), ők úgy gondolják, hogy a jövőben is engednie kell ezt a KRESZ-nek. A közel tízezer engedékeny voksoló gyakorlatilag fele-fele arányban bagózik vagy nem él a cigivel (4940 és 4604 szavazat).
Mobiltelefont a csomagtartóba
Kézben tartott telefonnal tilos beszélgetni vezetés közben, de időnként felmerülnek olyan jogalkotói vélemények a világban, hogy a kihangosítós telefonálás is leköti bizonyos mértékig a sofőr figyelmét, ezért az is veszélyes. Mészáros Ferenc, a Magyar Autóklub közlekedésbiztonsági szakértője szerint (aki egyben tagja a hazai KRESZ-módosításokat előre megvitató szakmai stábnak) van olyan ország, ahol komolyan megfontolták, hogy kötelezővé teszik a mobiltelefonok csomagtartóba száműzését. A készülékeket ebben az esetben egy dokkoló tárolná, amely jelzést küldene menet közben a sofőrnek, ha hívása van. Ezt követően, ha akar, megáll a vezető, és egy parkolóban, álló helyzetben hívást kezdeményezhet. Immár kikezdhetetlenül biztonságosan.
Érdekes eredményt látunk, ha pusztán azok szavazatát vetjük össze, akiket egy esetleges döntés valójában érintene. A dohányzó szavazóink közül 6072-en betiltanák, míg 4940-an engedélyeznék a vezetés közbeni cigarettázást. Vagyis köztük is a tiltáspártiak vannak többségben.
Na, de mit mondanak a szakértők? A korábbi évtizedek KRESZ-módosításainál bábáskodó volt főrendőr és jelenlegi autóklubos mellett megszólal a vezetéstechnikai oktató és az illetékes minisztérium is.
Mi szólhat a tiltás mellett?
„Az nem kérdés, hogy bizonyos mértékig elvonja a figyelmet a dohányzás a vezetéstől a cigaretta meggyújtásakor és hamuzáskor egyaránt. Különösen veszélyes lehet, ha véletlenül ráesik a hamu a sofőrre, vagy a combjai közé az üléskárpitra” – állítja az ORFK Közlekedésrendészeti Osztályának volt vezetője, Pausz Ferenc.
A számos KRESZ-módosítás előkészítésében résztvevő, jelenleg a Global Road Safety Partnership Hungary (GRSP) ügyvezetőjeként dolgozó Pausz szerint két kérdésre kell választ adni. Egyrészt arra, hogy milyen mértékig vonja el a vezető figyelmét a cigaretta. Merthogy elvonja, ebben minden megkérdezett szakértő egyetért, vagyis balesetveszélyes helyzetet okozhat. Mérni ezt elég nehézkes, de azért szimulálni lehet bizonyos helyzeteket. Pausz például személyesen kipróbált már egy ilyen szimulátort, és mint mondta, egyértelmű eredménnyel zárult a teszt.
A másik fő kérdés, hogy a dohányzás esetleges tiltásakor hogyan viszonyul a jogalkotó ahhoz a számos más tevékenységhez, amelyek szintúgy megosztják a figyelmet egy autó irányításakor. Nem véletlen, mondja az egyik szakértő, hogy a buszokra ki van írva: „Menet közben tilos a vezetővel beszélgetni.”
De ott van az evés is, és Zakosz Miklós vezetéstechnikai oktató (Hungaroring) megemlítette, hogy számos autótípusnál a középkonzolt is telehányják rengeteg kapcsolóval, amelyek kezelését szintén csak úgy lehet megoldani, ha az ember az út helyett a gombokat figyeli. Ehhez kapcsolódva a közlekedési ügyekben illetékes Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) megemlítette az autókba egyre nagyobb számban beszerelt szórakoztató-elektronikák használatát is.
Mi szólhat a tiltás ellen?
Csakhogy mindezek tiltása elég abszurd lenne. Nem életszerű, hogy az autók tulajdonosai a saját kocsijukban nem ehetnek, beszélgethetnek, vagy éppen cigizhetnek – akár vezetés közben is. Ráadásául hiába tűnik egyértelműnek, hogy valamilyen mértékben figyelemmegkötő tevékenység a dohányzás, ma Magyarországon nem léteznek olyan baleseti statisztikák, amelyek alátámasztanák a veszélyességét. Igaz, ezzel ellentétes adatok sincsenek, az ORFK – mint a vezess.hu érdeklődésére kiderült – nem vezet ilyen statisztikát.
Nagyon komoly nehézséget okozna egy esetleges tiltás után a bizonyítás. Már a mobilozók nyakon csípése is probléma a rendőröknek, hiszen bizonyító erejű fotó kell róla, de a tapasztalataik szerint még ennek megléte után is gyakran magyarázkodásba kezdenek a lebukottak. Csak kézbe vettem, csak megnéztem rajta valamit stb.
Mit gondol a törvényhozó?
Az utóbbi évek KRESZ-módosításai során többször felmerült a dohányzás betiltása, közölte érdeklődésünkre az NFM, de eddig „még nem alakult ki egységes kormányzati és szakértői álláspont” a kérdésben. A minisztérium szerint azonban jelenleg is vizsgálják a lehetőségét újabb tilalmak bevezetésének, így terítéken van a dohányzás és az étkezés is.
Egyelőre leginkább arról lehet szó a tárca szerint, hogy egy esetlegesen bekövetkező balesetnél a járművezető gondatlan magatartását súlyosbító körülményként vegyék figyelembe.
1500 euróra bírságolják a cigiző sofőrt
Mások mellett az Egyesült Államok és Kanada egyes részein, Dél-Afrikában, valamint tavaly decembertől immár Görögországban is tilos dohányozni az autókban. Csakhogy ennek nem elsősorban a közlekedésbiztonság növelése az oka, a tiltás pusztán azokra a járművekre vonatkozik, amelyekben gyerek is utazik. Görögországban például 1500 eurós bírságra számíthat a gyerek jelenlétében cigiző vezető, míg a buszsofőrök büntetése ennek a duplája lehet.
Magyarországon is elindult ebbe az irányba a jogalkotás, habár egyelőre elég óvatos léptekkel. Május 9-e óta új preambuluma van a nemdohányzók védelméről szóló 1999-es törvénynek, amely így kezdődik. „Az Országgyűlés (…) a magánélethez fűződő jogok tiszteletben tartása mellett nyomatékosan hangsúlyozva, hogy kerülni kell a dohányzást különösen kiskorúak, várandós nők, betegek vagy mozgásukban bármilyen okból korlátozott személyek jelenlétében a magánélet színterein is, különösen a zárt légterű helyiségekben vagy gépkocsik zárt utasterében, mivel a dohányfüst minden esetben mérgező, annak nincs biztonságos egészségügyi határértéke (…) a következő törvényt alkotja.”
Mit tennének a szakértők?
Mielőtt megszavaztattuk a kikérdezett szakértőket arról, hogy ha rajtuk múlna, ők bizony betiltanák-e a dohányzást, az alaposság kedvéért megkérdeztük őket, bagóznak-e. Hármójuk közül senki sem cigarettázik, habár ketten évtizedekig füstöltek. Igaz, Pausz Ferenc hangsúlyozta, hogy a kocsiban soha nem gyújtott rá. A közlekedésbiztonság mellett szerinte jól lehet látni a cigizők autójában, ahogy évről évre szürkébb és büdösebb lesz a kárpit, emellett nem akarta károsítani a vele utazó családtagok egészségét.
Pausz végül egyértelműen a tiltásra szavazott, Mészáros pedig azt mondta, hogy előbb kikérdezné a lakosságot: akarják tovább csökkenteni az utakon meghaltak és megsérültek számát, vagy jó, ahogy van? „A feltételezett igen után én is a szigorítás mellett döntenék.” Egyedül Zakosz mondott nemet, ő úgy véli, inkább „azt a belső késztetést kellene erősíteni, hogy az emberek mindent megtegyenek a közlekedésbiztonságért. Erősödni kellene a felelősségérzetnek”.