Vettel hamarosan ismét világbajnok lesz. Hány százalékban övé a siker?
Sajnos az autónak nagyon komoly szerepe van a mai F1-ben, a versenyző maximum pár tizedet jelent körönként. Eközben óriási a felelőssége, az ő vállát nyomja a teher, miközben több múlik az autón. Ráadásul sokat számít, hogy egy-egy versenyre hogyan tud felkészülni az adott versenyző és a mérnöke. A Red Bull eredményességében nagyban benne van, hogy a versenyhez képest különösen más körülmények között, az időmérőn is gyorsak. Ott egészen eltérő az autó, nagyjából 250-300 kilogrammal könnyebb akkor, mint a verseny rajtjánál.
Az üldözők közül kié lesz végül az ezüst?Szerintem Buttoné. Hamilton megengedhetetlen hibákat vét, Webbert is esélyesebbnek tartom nála a második helyre, habár Mark motiválatlanabb, mióta tavaly nem engedték nyerni. Idén csak elgaloppírozik.
Ott van még Alonso is. Egy-egy mondatban hogyan jellemeznéd ezt a négy versenyzőt?
Nálam Button a legértékesebb a pontszerzés szempontjából, aztán Webber. Ők a legtudatosabbak, ők látják át a legjobban, hogy mit kell csinálniuk, és hogy mennyire kockáztathatnak. Hamiltont rakom a legvégére, habár Alonsót is könnyű kihozni a sodrából verseny közben. Láttuk, ő is vét hibákat.
Személyesen ismered Schumachert. Egyesek szerint szórakozásból versenyez, mások szerint szenved.
Ha megnézed, a versenyeken futott köridei javultak az utóbbi időben. Schumacher kimondottan jó abban, hogy nagyon kis intervallumon belül vannak a körei. Most jóval nehezebb helyzetben van például a gumik tekintetében, mint a ferraris éveiben, amikor az ő csapata volt a Bridgestone élcsapata, így gyakorlatilag Schuminak fejlesztettek a gumijaikat. Teljesen mások az autók is azóta, annak ellenére, hogy a köridők most már hasonlóak a teljesítményvesztés ellenére. A végsebességük kisebb, viszont a kanyarsebességük gyorsabb – teljesen másként kell vezetni. Mindehhez jön, hogy az autója is gyengébb, szerintem nehezen éli meg a sikertelenséget.
Amúgy kinek szurkolsz?
Schumachernek mindenképpen, hogy legyen valami sikerélménye. Személyes kedvencem nincs, de Vettelnek szurkoltam az első világbajnoki címe előtt. Nagyon jó fej, közvetlen srácnak ismertem meg még akkor, amikor a Toro Rossónál volt.
Tartod valakivel a kapcsolatot az F1-ből?
Igen, megmaradtak a minardis kapcsolatok az egykori versenymérnökömmel, Laurent Mekiesszel, aki ma a Toro Rosso technikai igazgatója és Massimo Rivolával is, aki a Ferrari sportigazgatója. Ha kimegyek egy-egy versenyre, akkor együtt szoktam vacsorázni Liuzzival, vagy Webberrel.
Az idénynyitó ausztrál futam előtt egy átalakított, kétüléses F1-es autóval mentél. Mostanában lesz hasonló?
Nem, habár a Maláj Nagydíjra, vagy a következő Ausztrál Nagydíjra jó eséllyel kiutazok.
Versenyzőként mikor jut el legközelebb magyar az F1-be? Látod már alacsonyabb szériákban azt, aki elérheti az F1-et?
Nagyon összetett dolog, sok minden kell hozzá, de be lehet jutni. Először is az F1 alatti európai formaautós bajnokságokban el kell érni dobogós helyezéseket. Aztán kell a szerencsefaktor is, ami mellett nagyon komoly szponzori háttér szükséges. De még így is egészen minimális az esély rá, hogy gyári csapathoz bekerüljön valaki, ugyanis ahhoz nagyon parányi a magyar piac bármelyik gyártónak. Jelenleg Kiss Pál Tamás van a legközelebb. Jó menedzsment kell, és egy tudatosan felépített terv.
Egyáltalán nem szerepelsz sehol. Mivel foglalkozol?
Részben tudatos, kerülöm a bulvárvilágot. Az autósport terén megszólalok, ha kérdeznek, kimegyek a versenyekre. Amúgy a családi vállalkozásban dolgozom.
Mi megy jobban, a Renault vagy a Dacia?
Érdekes, hogy vannak olyan kereskedések, ahol a Dacia értékesítése megközelítette a Renault-t. Nagyon jól eltalált ár-érték aránya van, ami feledteti a névvel kapcsolatos régi kellemetlen emlékeket. Nem titok, hogy a Dusterre akár 5-6 hónapot várni kell. Amúgy Európában sok helyütt még nagyobb siker a márka, mint nálunk. Flottában azért még mindig a Renault-t viszik, jóval nagyobb a presztízse, holott valójában a Dacia is egy Renault.
Renault-val vagy Daciával jársz?
Egy Renault Latitude tesztautóval, amit éppen most adtak el, úgyhogy kell majd keresnem valami mást.
Gyorsan vezetsz az úton?
Nem emlékszem az elmúlt egy évből gyorshajtásos bírságra. Nyugodtan vezetek, már nem kell sietnem sehová.