„Nagyon felkeltette az önkormányzat érdeklődését a totemoszlop” – árulja el Sánta László, a szerkezet megálmodója arról a rendszámfelismerő rendszerről, amelynek tesztüzeméről az elmúlt napokban cikkezett a sajtó. A helyi rendőrkapitánysággal együttműködve Kispest több példányt szeretne üzemeltetni a kerületben, jelenleg vizsgálják, hogy hová lehetne felszerelni azokat. Az autópálya-traffipaxok méretének harmadát kitevő készüléket közlekedési lámpák és kandeláberek szárára rögzíthetik, majd újabb és újabb helyekre.

Pont a Parlamenttel szemben figyeli az autósokat a Nagy Testvér. Napernyő-lábon napelem és videokamera a tilosban járók ellen
Pont a Parlamenttel szemben figyeli az autósokat a Nagy Testvér. Napernyő-lábon napelem és videokamera a tilosban járók ellen

Pont a Parlamenttel szemben figyeli az autósokat a Nagy Testvér. Napernyő-lábon napelem és videokamera a tilosban járók ellen

A Nap tölti, de sötétben is lát


A lopott autók felkutatójaként elhíresült Sánta László találta ki az éjjel-nappal látó infrakamerából, rendszámfelismerőből, valamint az energiát biztosító akkumulátorokból és napkollektorból álló rendszert, amely a rendőrség adatbázisára csatlakoztatható. A prototípus közel egymillió forintba került, amit a Sánta vezetésével működő autóvadász csapatot régóta támogató kft-k adtak össze. Közpénz nincs benne.

Naponta öt-tízezer ellenőrzött autó

Pedig a rendszer épp a közúti ellenőrzést végző rendőrök munkáját teheti hatékonyabbá, magyarázza Sánta a vezess.hu-nak. A körülbelül négy méteres magasságból az alatta elhaladó autókat naponta akár öt-tízezrével ellenőrző berendezés órákon, vagy akár napokon át rögzíti a rendszámokat. Az ellenőrzés végén aztán meg lehet nézni, hogy a felvett kocsik közül melyikkel volt valami gubanc.

Pont a Parlamenttel szemben figyeli az autósokat a Nagy Testvér. Napernyő-lábon napelem és videokamera a tilosban járók ellen

Pont a Parlamenttel szemben figyeli az autósokat a Nagy Testvér. Napernyő-lábon napelem és videokamera a tilosban járók ellen

Kiszűrhetők így a forgalomból kivont járművek, a körözött autók és még a körözött emberek is. Hogy néz ki ez a gyakorlatban? A múlt heti ötnapos tesztüzem alatt ellenőrzött 27 ezer járműnél 158 ilyen-olyan okból problémás rendszámot rögzített a rendszer. Egészen pontosan azt, hogy melyik autó, mikor és hol ment el, volt, amelyik naponta rendszeresen ugyanott és ugyanakkor.

Később csaptak le

Ezeket az adatokat utólag átnézték, majd a ma már az ORFK Bűnügyi Főigazgatóságának dolgozó Sánta és társai megjelentek ott és akkor, amikor a felvételek szerint a problémás autósok jellemzően közlekedtek. „Ezzel a rendőrség szúrópróbaszerű ellenőrzéseit válthatja fel a sokkal célratörőbb kontroll, hiszen tudni lehet, hogy mikor, hol érdemes ellenőrizni” – mondja Sánta.

Most is így történt.  A felvételek átnézése után néhány nap alatt begyűjtötték 72 jogtalanul közlekedő kocsi forgalmiját (lásd erről keretes írásunkat), és nyakon csíptek több körözött személyt. Utóbbiak autójával az égvilágon semmi probléma nem volt, a nyilvántartás csak annyit mutatott, hogy a kocsik gazdája ellen elfogatóparancs van. Az csak a járművek megállításakor derült ki, hogy valóban a keresett emberek vezették-e, vagy sem. A rendőrök szerencséjére számos esetben ők voltak.

Kik buktak le?

Pont a Parlamenttel szemben figyeli az autósokat a Nagy Testvér. Napernyő-lábon napelem és videokamera a tilosban járók ellen

Pont a Parlamenttel szemben figyeli az autósokat a Nagy Testvér. Napernyő-lábon napelem és videokamera a tilosban járók ellen

Nem írattad át a kocsit? Most megvay!


158 forgalomból – papíron – kivont autót rögzített első tesztjén az oszlop. Ezek természetesen nem olyan járművek voltak, amelyeket maga a tulajdonosa vette ki hivatalosan a használatból, hiszen ezen esetekben a rendszámot is leadta volna. A lebukottak olyanok voltak, akik hosszú ideje nem fizetnek adót a lakhelyük szerint illetékes önkormányzatnak, vagy nem fizetnek kötelező felelősségbiztosítást, emiatt a hivatal kivonatta a forgalomból a kocsijukat. Olyanok is voltak közöttük, akiknek adótartozása miatt a NAV végrehajtást rendelt el a vagyonukra, így az autójukra. De lebuktak olyanok is, akik évekkel ezelőtt vásárolt kocsijukat még mindig nem íratták a saját nevükre, emiatt a gyorshajtási és parkolási bírságokat az előző tulajdonosnak postázták ki, aki viszont a szerződés birtokában kivonatta a forgalomból a csaló vevő kocsiját.

Sánta szerint ennél is többet tudhat majd a rendszer, ha újabb adatbázisokra sikerül rácsatlakoztatni – erről hamarosan tárgyalások indulhatnak. Többek között kiszűrhetők lesznek a vezetéstől eltiltottak, megfoghatók lesznek a tiltott helyre behajtó 3,5 tonnánál nehezebb járművek, de akár a KRESZ-t megszegőket is büntetni lehet utólag, hiszen a rendszer rögzíti a szabálytalanságot, amelynek felvétele bizonyítékként szolgálhat.

Könnyen elterjedhet

Sánta szerint nem elsősorban az ORFK fogja elterjeszteni a hamarosan hitelesített prototípus alapján elkészülő totemoszlopokat. Az eddigi tapasztalatok szerint az országos használatot a rendszer előnyeit felismerő önkormányzatok, és a velük együttműködő rendőrkapitányságok megrendelései terjeszthetik el széles körben. Hogy csak egy példát mondjunk: az önkormányzatoknak érdekében állhat megszorongatni azokat az autósokat, akik nem hajlandók befizetni a kocsijuk után az adót.

De a települések mellett érdekeltek lehetnek a rendszer országos elterjesztésében a biztosítók is, és természetesen az autósokat filmező oszlopok segítségével hatékonyabbá váló rendőrségnek is érdeke lenne, ha pénze nem is nagyon van rá. Ráadásul, ha komolyabb darabszámban gyártják majd, akkor olcsóbb is lesz.

A műszer jelenleg a Budai Rakparton rögzíti az autók mozgását, a felvételeket szombaton elemzi a rendőrség.