Ha egy márka adott típusa elég arra, hogy emberek messzi országokból gyűljenek össze a tiszteletére, ott több lapul mérnöki rutinmunkánál. Ott bizony már legendák párolognak a benzingőzzel, és nem véletlen a tulajok opálos elvakult tekintete.
Ilyen vas az Audi Sport Quattro, ami mind a mai napig az egyik legjobb százas sprintet tudja az Ingolstadti családból. Abból a korból való, mikor a ralisport halálos keringő volt az ördöggel, és a B-csoport bestiái csak 200 legyártott darab után feszülhettek neki verseny készen a pályáknak.
Ennek köszönheti létét az 1983-ban bemutatott Audi Sport Quattro, és végső soron ezért lábatlankodtam én péntek délután a Rábaringen.
20 éve töretlen rajongással
Idén Győrben gyűlt össze a nemzetközi Quattro hívő klub, akik 20 éves rajongásukat is jubilálták a szokásos évi összeröffenésen. Nincsenek sokan, és így nem is csaptak túl nagy zajt, pedig itt az igaz hitű benzinfej több lóerőt talál, mint a lufimellű autómosással megtámogatott nagy néprendezvényeken. Hozzá kell tenni, ebben a klubban tényleg családias a légkör, a rendezvény eleve zártkörű volt, a győri ETO Park parkolóban csak este hat után legeltethette szemét a nagyérdemű.
Öszintén szólva az „átlagbélákat” nem is hergeli fel a Sport Quattro. Építése rohamléptekben történt, csak a célszerűség által vezérelve, így szinte minden részletében visszaköszön egy-két elem a Volkswagen korabeli kínálatából. Igaz, a lemezek alatt ott lapul minden idők egyik legjobb öthengeres turbómotorja, a kor színvonalán forradalminak számító Bosch LH-Jetronic befecskendezési rendszerrel, 306 lóerővel.
Tehát mikor Bélánk pipiskedve átles a találkozó kerítésén, ebből a rövid, zömök, mokány német verdából lát több mint egy tucatot. Mind élre vasalva, kikenve kifenve, kozmetikával együtt is tippel talán jó két milliót darabjáért. Ezzel pedig leköveti élete egyik legnagyobb tévedését. Mert a Sport Quattro ára állapottól, múlttól függően körülbelül negyven millió forint körül mozog.
Ennyit ér ma a 20 szelepes turbómotor köpte félig megemésztett üzemanyag, a repülőgépgyártásból származó aramid-szálas anyagok, és a versenypedigré. Utóbbiból van vastagon, az Audi múltjából bőven lehet ászokat előhúzni, ezúttal maga Stig Blomqvist rali-világbajnok képviselte a sportsikereket. Hát igen, ha Walter Röhrl nem ér rá, akkor jön az őt boszorkányos ballábféket oktató igazi Stig, és elkölt egy kellemes ebédet Pannonhalmán.
Mellette csak Keskeny László és az általa épített S1 replika rúghatott labdába, ami legalább annyira jó értelemben őrült, mint a gazdája. A versenyszínekben pompázó Sport Quattro valahol 450 lóerő körül teljesít, és ha elül a világválság talán a 800+ lovat csatasorba állító blokk is visszakerül az átépített szörny orrába.
Tőle várható volt, hogy a délutáni Rábaringes mókán kíméletlenül űzi majd a technikát, de meglepő mód a sokmilliós vasak sem kaptak selyemkantárt. Ami a csövön kifér, éppen a pályára kivonulva, pattogó, fényezésölő kavicsok között. Igen, egy sportautó, legyen bármekkora érték is, így éljen amíg bír, és majd ha eljön az ideje, adja át magát a rozsdának, vagy a szalagkorlátnak, mert erre tervezték, nem múzeumi porfogónak.