A parlament által megszavazott kedvezményes végtörlesztési lehetőség miatt aki teheti, menekül a devizahiteltől a lakáspiacon. De mi a helyzet az autóhitelek piacán? Van egyáltalán olyan réteg, amely mégis a devizahitellel jár jobban?
Piaci körkép
Kisebb kamat, de árfolyamkockázat jellemzi a devizaalapú autóhiteleket, amelyek száma egyre fogy a piacon a forinthitelek növekvő népszerűsége mellett
Kisebb kamat, de árfolyamkockázat jellemzi a devizaalapú autóhiteleket, amelyek száma egyre fogy a piacon a forinthitelek növekvő népszerűsége mellett
Fotó megosztása:
Változatlanul a kereskedők közvetítik ki a legtöbb autóhitelt
Változatlanul a kereskedők közvetítik ki a legtöbb autóhitelt
Fotó megosztása:
Cégeknek megérheti az euróalapú hitel
Cégeknek megérheti az euróalapú hitel
Fotó megosztása:
A forinthitelnél lényegében csak kamatkockázat van
A forinthitelnél lényegében csak kamatkockázat van
Fotó megosztása:
Drasztikusan csökkent a friss devizaalapú autóhitelek száma, de összességében még mindig jóval több van a piacon
Drasztikusan csökkent a friss devizaalapú autóhitelek száma, de összességében még mindig jóval több van a piacon
Fotó megosztása:
Változatlanul a kereskedők közvetítik ki a legtöbb autóhitelt
Változatlanul a kereskedők közvetítik ki a legtöbb autóhitelt
Jelenleg 80-20 százalék körül lehet az élő deviza alapú- és forinthitelek aránya a járműpiacon úgy, hogy utóbbiak aránya egyértelműen és folyamatosan növekszik. A 2010-ben életbe lépett új szabályok egyértelműen
a hazai fizetőeszközben felvett kölcsönöknél kínálnak nagyobb mozgásteret, ezek devizához és a pénzügyi konstrukcióhoz kötődően szabályozzák az induló önrész nagyságát, amely magánszemélyek részére forint alapon – lízing konstrukció esetén – csak 20 százalék.
Az autóhitelek legnagyobb részét ma is a kereskedők közvetítik jelentős jutalék beépítésével. A deviza alapú finanszírozást az alacsonyabb kamat miatt jellemzően nagyobb jutalékkal kínálják. Az egyes jutalékok mértéke mindemellett elsősorban a finanszírozók kockázatérzékenységétől függ.
Különbség a forint- és a devizahitelek között
Először is, devizás hitelt a pénzintézetek egy részénél ma már nem is kaphat mindenki. A Budapest Autófinanszírozási Zrt. a lakossági ügyfelei részére – mivel az igény is mérséklődött az utóbbi időben – kizárólag forint alapú hitelkonstrukciókat kínál, az euró alapút kizárólag euró bevétellel rendelkező vállalkozásoknak nyújtanak – közölte Révész Tamás vezérigazgató.
A leglátványosabb különbség az, hogy a deviza alapú hitelek jellemzően kisebb kamatot tartalmaznak. Ennek oka Révész szerint általában, de nem minden esetben a beépített közvetítői jutalék.
Cégeknek megérheti az euróalapú hitel
Ennek ellenére nem feltétlenül érdemes ezt választani annak, aki megteheti, ugyanis a deviza alapú jármű-finanszírozás jóval kockázatosabb. Nem csak a hitel felvevője számára, hanem a pénzintézetnek, és a közvetítőnek is. A Budapest Autófinanszírozási Zrt.-nél egyébként nincs különbség a két hitel költségei között.
Elkerülni az árfolyamkockázatot
Drasztikusan csökkent a friss devizaalapú autóhitelek száma, de összességében még mindig jóval több van a piacon
Drasztikusan csökkent a friss devizaalapú autóhitelek száma, de összességében még mindig jóval több van a piacon
A forinthitelek mindenki által ismert nagy előnye, hogy az ügyfélnek csak kamatkockázattal kell számolnia, az árfolyam változásából eredő kockázattal nem. Révész Tamás szerint mégis van olyan réteg, amelynek inkább devizában éri meg finanszírozni az autóját.
A hazai cégek egy része bizonyos mértékben külföldről, devizában vásárol és értékesít. Ezek számára az árfolyamkockázat elkerülése miatt továbbra is az importjuk, exportjuk devizájával azonos fizetőeszközön felvett hitel jelenti a kiszámítható, biztonságos megoldást.
Készült a Pénziránytű Alapítvány támogatásával
További cikkek a témában a www.mindennapipenzugyeink.hu weboldalon