John Edwards, a Land Rover globális márkaigazgatója mesélt nekünk a Defender utódjának szánt DC100 tanulmányról.

Gyakorlatias kérdésekkel kezdtük, de hamar kiderült, kár még részletkérdéseket firtatni. Akik Defender-rajongók, örülhetnek, akik viszont beleszerettek a Frankfurtban bemutatott szürke vagy sárga terepjáró-tanulmányba, még legyenek türelmesek: 2015 előtt nem jön az új Landy. Utána viszont Európában már biztosan nem lesz kapható a régi.

Gajdán Miklós, társlapunk, az autóMagazin szakújságírója, Év Autója zsűritag és John Edwards, a Land Rover globális márkaigazgatója
John Edwards, a Land Rover globális márkaigazgatója

John Edwards, a Land Rover globális márkaigazgatója

John Edwards, a Land Rover globális márkaigazgatója


– Egy buta kérdéssel kezdeném: miért van két vonószem is az új Land-Rover orrán?
– Bárhol is akadjon el az autó, könnyen tovább lehessen mozdítani.
– És miért nem jobbkormányos a tradicionális brit márka legújabb autójának prototípusa?
– A Defenderek 80%-át exportáljuk, Németországban mutatjuk be az új modelleket – érdekeseket kérdez, mindkét kérdést először hallom ma.
– Na, akkor még egy: csak a két kiállított autó készült el eddig az új modellből, vagy van még több példány?
– Nos, ez egy dizájn-koncepció. A kiállított kocsikon kívül még három autó épült meg, és van még egy példány a zárt modellből, amit bemutatókra viszünk. És mivel ez még csak koncepció, visszajelzéseket gyűjtünk róluk a közönségtől – nem ez az autó kerül majd gyártásba, egyelőre nincs több belőle.
– Mozgásképesek is ezek a kocsik, vagy csak makettek?
– A zárt fülkés autó csak bemutatásra készült, nem mozgásképes. A Sport viszont vezethető.
– Szóval az a poszter a falon a porban száguldó autóval csak photoshop?
– /nevet/

John Edwards mögött a kép még ugyancsak photoshop, 2015-ig nem jön az új Landy

John Edwards mögött a kép még ugyancsak photoshop, 2015-ig nem jön az új Landy

– Melyik változat az Ön kedvence?
– A DC100. Ha belül is megnézik, látják, hogy ez valójában egy dobozos teherautó; a lányaim 16 és 19 évesek, mostanában már egyre kevesebbet kell beültetnem őket hátra, így tetszhet ez a kevésbé családi autó is. De persze, ahogy a mostani Defenderből is van 90-es, 110-es, 130-as változat, van kombi és pickup, duplakabinos pickup – az új modellből is könnyen el lehet képzelni ezeket a változatokat. A DC100 alapján ott látjuk magunk előtt ezeket. Épp ez a lényeg ebben a koncepcióban, ez a kocsi alapja lehet minden mai Defender-kivitel új verziójának.
Nagyon fontos ez, hiszen világszerte értékesítjük a Defendert, és az utódnak muszáj a legkülönbözőbb ízléseket is kiszolgálni. Brazílíában például imádják a DC100-ast, és már alig várják, hogy megnézhessék, milyen lesz az ottani legnépszerűbb változat, a pickup. Kínában viszont el sem tudják képzelni pickupként, de ott is nagyon szeretik ezt a koncepciót. Szóval egyelőre tesztelünk, teszteljük a reakciókat.
A DC100 és DC100 Sport tanulmány

A DC100 és DC100 Sport tanulmány

A DC100 és DC100 Sport tanulmány


– Nekünk is tetszik, különösen a sárga.
– Hát persze, nem véletlenül készült a tanulomány két változatban. Egy amerikai újságíró mondta tegnap, hogy simán el tudja képzelni a DC100 Sportot Kaliforniában is. Másként néz a Defender utódjára az, aki munkára veszi az autót és másként, aki aktív, kalandos családi életmódjához személyautónak használná.
– Úgy tudjuk, 2015 előtt nem kerül sorozatgyártásba az új modell. A koncepcióautók viszont elég kiforrottnak tűnnek, talán egy-két év fejlesztés is elég lenne a gyártásba adáshoz. Miért kell mégis ilyen sokat várnunk?
– Több oka van ennek a megfontoltságnak. Az elkövetkező 2-3 évben a Land Rover-Jaguar több új modellt is bemutat, tehát egyszerűen nagyon sok más munkánk is van. De még ennél is fontosabb, hogy számos új igénynek meg kell felelnie a Defender utódjának. Könnyebbnek kell lennie, de továbbra is megfelelő terhelhetőséget, vontatási kapacitást kell tudnia. Hibridüzemre is alkalmasnak kell lennie, és még egyéb CO2-kibocsátást csökkentő feltételeknek is meg kell felelnie. Ez egy nagyon izgalmas kihívás, és bár mindenki – illetve ha nem is mindenki, sok ember szereti, elfogadta a dizájnkoncepciót, még nagyon sok munkánk van hátra a bemutatóig.

Még azt se tudjuk, alvázasak lesznek-e

Még azt se tudjuk, alvázasak lesznek-e

Még azt se tudjuk, alvázasak lesznek-e


– Tehát, ha jól értem, még a mozgásképes autó sincs kész szerkezetileg sem?
– Így van, ez két koncepcióautó, a T5-ös platform, tehát a Range Rover Sport vagy a Discovery műszaki alapjain.
– Mennyi lesz az elektronika az új modellben? Mennyi marad a Defender masszív, mechanikus szerkezetéből?
– Az új emissziós szabályok miatt annyira fontos a súly, hogy biztos nem lehet ennyire mechanikus az utód. De nem kell félnünk a bonyolultabb elektronikától, sem pénzügyi, sem műszaki szempontból. Mondok egy példát: a Freelanderen bemutatott lejtmenet-vezérléstől is féltek először az ügyfeleink, hogy túl bonyolult dolog, pedig ez egyszerűen a már rég meglévő ABS újszerű alkalmazása volt. Így hát alacsony költség mellett is lehet modern, de megbízható technológiákat beépíteni.
– Fronthajtású változat?
– Nem zárjuk ki, de elsősorban 4×4-esnek tervezzük a Defender utódját.
– Hol készül majd az új Land Rover?
– Ez egy globális márka, világszerte ismerik és használják az autókat – még nem döntöttük el, hol készítjük az új modellt. A brit üzemek teljes gőzzel dolgoznak ma is, tervezzük új gyárak létesítését, de hogy Nagy-Britanniában vagy máshol, akár épp Magyarországon, még nyitott kérdés.

Kiscsoportos interjú - kockás ingben a szerző

Kiscsoportos interjú – kockás ingben a szerző

Kiscsoportos interjú – kockás ingben a szerző


– Még az sem dőlt el, hogy alvázas vagy önhordó szerkezetű lesz az autó?
– Nem.
– Hát akkor tényleg értem a 2015-öt. Ha olyan fontos a súly, alighanem az önhordó megoldás lesz a nyerő, nem?
– Elképzelhető, de a szerkezetnek gyártási szempontból nagyon rugalmasnak kell lennie, ami viszont az alvázas megoldás mellett szól. Még nem tudjuk, de hát én nem is vagyok mérnök. Én vagyok az a fickó, aki megmondja, mit kell tudnia az autónak, akinek aztán azt mondja a mérnök: te viccelsz. Mire én azt mondom, nem – szóval hosszú út áll még előttünk.
Valójában talán meg sem kellett volna még mutatnunk a dizájnkoncepciót, de a DC100 annyira elüt a Defendertől, hogy muszáj volt látnunk, jó úton járunk-e, mit gondol a közönség. 63 éves hagyományt akarunk megtörni, nagyon fontos, hogy körültekintőek legyünk.
– Felteszem a régi Defender még további évtizedekig gyártásban marad majd az új mellett, az „ipari” felhasználók miatt.
– Nos, a gond az a régi modellel, hogy 2015-től hatalmas befektetések nélkül biztosan nem fog megfelelni az előírásoknak. 2015-től nem árulhatjuk és nem is gyártjuk majd Európában – máshol talán.
– Filmekben látjuk majd az új autókat? Lara Croft alatt esetleg?
– A közeljövőben nemigen, de nagyon sokan kérdezték már ezt tőlem. Hát, egyelőre tíz autót sem készítettünk, és nem szeretnénk összetörni őket.