Csökken a fővárosban két helyen a parkolás díj – adta hírül a minap az MTI, és rá hivatkozva a magyar sajtó nagy része. Csakhogy a híradásokból több minden kimaradt. A parkolási rendeleten ugyanis ennél jóval többet módosított a közgyűlés, és ez már kevésbé érinti kedvezően a Budapesten parkolni szándékozókat. Fizetős lesz például az 56-osok terének egy része.
„Gazdaságilag nem hatékony”
A rendelet módosítása a terület Hősök tere és Benczúr utca közötti szakaszán 1440 forintos óradíjat vezet be a (turista)buszok, és 480 forintos díjat a személyautók számára reggel 8-tól este 20 óráig. Az új rend szerint éjszaka is fizetni kell, este nyolctól reggelig 160 forintot az autók után óránként, míg 480-at a buszok parkolásáért – olvasható a rendeletben.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) azzal magyarázta a változtatás okát a Vezess.hu érdeklődésére, hogy a korábbi szabályozás szerint „az autóbusz várakozóhelyek sem forgalomszervezési, sem gazdasági szempontból nem működtethetőek hatékonyan”.
Érvelésük szerint a környékre turistákat szállító buszok sok esetben „egyáltalán nem, vagy sok esetben a forgalmat akadályozva várakoznak”. A probléma megoldása irányába vezető első lépésnek tekinti a főváros, hogy az említett területen kijelölnek a buszok számára alkalmas területet. Ezt mondták most, a valóságban azonban már január óta van a Műcsarnok mögött egy elkülönített terület, amelyet most ingyenesen használnak a buszok.
Habár a remélt pluszbevétel „gazdasági szempontból” jól jöhet, a „forgalomszervezési szemponttal” némileg szembe megy, hogy a kijelölt területen a friss jogszabály szerint 8 órától 20 óráig maximum egy órát várakozhatnak a járművek a borsos árért cserébe. Ez a buszok állandó forgalmát generálja majd, ami ütheti az eredeti célkitűzés egy részét (ne akadályozzák a forgalmat), másrészt környezetkárosító.
Mivel indokolja e lépést a BKK? „Az 1 óra a nappali órákra vonatkozik, amikor a turisták látogatása ennyi idő alatt megtörténik, azaz minél több autóbusz számára ad lehetőséget a szabályos várakozásra, amíg az utasai a téren látogatnak. Az előzetes parkolás-felvételek alapján elmondható, hogy az autóbuszok átlagos várakozási ideje 1 óra alatt van, tehát az időkorlátozás megfelelőnek tűnik”.
Újdonság az egyórás időkorlát
A korlátozott idejű parkolás nem új keletű Budapesten, korábban létezett 2, 3 és 4 órás időhatár is, amelyek közül a kétórásat jelenleg hanyagolják a parkolási társaságok. Új viszont az egyórás, amelyet kizárólag az 56-osok terén használnak majd.
Létezik néhány 0-24 órás fizetős övezet is jelenleg. A Margitszigeten, a Vár egész területén, a Citadella alatt, a Budagyöngye üzletközpont előtt, valamint a Flórián üzletközpont előtti éjjel-nappal fizetős területek egészülnek ki az 56-osok terének egy részével.
A fizetőssé tett területtel kapcsolatban többször hangsúlyozta a BKK, hogy ott csak buszok parkolhatnak majd. Ez a kijelentés joggal vet fel egy kérdést, sőt egy feltételezést. Ha így van, akkor miért került be a jogszabályba a személyautók 480 forintos nappali és a 160 forintos éjszakai óradíja? Biztosítani akarták esetleg a jogi alapját annak, hogy a jövőben az autóktól is pénzt szedhessenek itt? Így reagált felvetésünkre a BKK: „A rendeletben így szerepel: az autóbuszok tarifája a személygépkocsi egység háromszorosa, tehát jogtechnikai ennek az árnak a szerepeltetése”.
Kamerák válthatják az őröket
A szerény számú fővárosi P+R parkolót érintő kedvezőtlen változást is hozhat a jogszabály-módosítás. A közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 15/B. § (1) bekezdése szerint „a P+R jelzőtáblával megjelölt várakozási területen várakozási díj nem állapítható meg”. Viszont ha a területet őrzik, akkor ezért a többletszolgáltatásért már pénz szedhető.
Jelenleg 3380 hivatalos P+R parkolót tart nyilván a főváros, ebből 2131 őrzés nélküli és díjmentes, 652 őrzött és fizetős, míg 597-et térfigyelő kamerák pásztáznak, ezekért sem kell még jelenleg fizetni. A rendelet módosítása tulajdonképpen csak az „őrzött, fizető P+R várakozóhely” fogalmán változtatott. Az eddigi megfogalmazás szerint ez a parkoló „őrzött terület”, ami a módosítás óta a jogszabályban immár így szerepel: „őrzött (élőerős vagy térfigyelő kamerával megfigyelt) terület”.
Kérdésünkre, hogy miért volt szükség a kiegészítésre, a BKK azt felelte, hogy „a főváros területén lévő őrzött, fizető P+R parkolókban jelenleg élőerős őrzés van, amelyet térfigyelő kamerával megfigyelt őrzés válthat fel”. Vagyis a jövőben marad a fizetés, miközben a biztonsági őröket kamerák válthatják fel, ami szerintünk kevésbé biztonságos, de hosszú távon kétség kívül olcsóbb megoldás.
Törvénytelen a díjcsökkentés?
Ahogy már említettük, a rendeletmódosítás kapcsán a híradások csupán az újpesti rakpart (Carl Lutz rakpart, 240 helyett 160 forint és 3 óra kifizetésével egész nap lehet parkolni), valamint a Szilágyi Erzsébet fasor (320 forint helyett 240 a Pázsit és a Házmán utca között) díjcsökkentéséről szóltak, aminek első ránézésre örülhetnek az autósok.
Csakhogy az Emberibb Parkolásért Mozgalom közleménye szerint a rakparti fizetés törvénytelen, ott vissza kellene állítani a korábbi ingyenességet. Az említett szakasz nagyjából két éve fizetős, addig tele volt parkoló autókkal, azóta viszont alig áll meg ott valaki. Ezt maga, a rendelet indoklása is a fizetés rovására írja, amikor így fogalmaz: „a várakozási díj bevezetése óta a kihasználtság jelentősen lecsökkent, a területen általában csak néhány gépjármű várakozik”.
A díjfizetés jogszerűtlenségét az érdekvédő szervezet szerint a telítettség – egészen pontosan annak hiánya – veti fel. A már említett közlekedési törvény ugyanis azt írja (sajnos nem elég egyértelműen, így különböző értelmezések lehetségesek), hogy ahol nem éri el a 70 százalékot a parkolóhelyek telítettsége, ott nem lehet pénzt kérni értük. A BKK szerint a törvény a díjfizetés elrendelésének időpontjára vonatkozik, míg az érdekvédők úgy vélik, évenként fel kellene mérni a telítettséget.
Mindkét fél fel tud mutatni a maga igazát alátámasztó számokat. Az óradíj bevezetésekor csurig volt a rakpart XIII. kerületi szakasza, azóta viszont kong az ürességtől.
Szintén csökkent a díjfizetés elrendelése óta a kihasználtság az alsó rakpart V. kerületi szakaszán is, azonban a rendeletmódosítás közgyűlési vitáján György István javaslatára nem mérsékelték az ott 400 forintos óradíjat. A politikus indoklásként azt mondta, hogy hamarosan buszparkolókat létesítenek, ami csökkenti majd a személyautók parkolóhelyét.