Márkahű magyar háziasszony
Hogy miért lett Golf? Mert az előző is az volt. És ami bevált, azon bölcs ember nem változtat. Az előd hármas Golf 120 ezer kilométeres szolgálat után ment nyugdíjba – a válság előtt még belefért, hogy három dolgos év után új autó váltsa.
A közel 450 ezer kilométert leginkább Sopron és Budapest között ingázva tette meg a kocsi, miközben hátulja temérdek új, és antikvár könyvvel volt megtömve. A kemény meló ellenére, az elmúlt tizenkét évben komolyabb baja szinte egyáltalán nem volt az autónak. A könyvszállítás nehézségeibe belefáradt lengéscsillapítók cseréje teljesen normális dolog, ez érthető is.
Azonban az, hogy az ötfokozatú kéziváltó egyszercsak elkezdte kidobálni a fokozatokat, már elég bosszantó dolog lehetett. Ennél már csak a márkaszerviz árajánlata volt kellemetlenebb, ők úgy gondolták, hogy 1,2 millió forintból tudják orvosolni a problémát. Nagy szerencse, hogy még találni olyan szerelőket, akik a cserénél összetettebb dolgokra is képesek, így végül egy remek vidéki műhelyben szétszedték és megjavították a betegeskedő váltót. Mindezt kemény, 82 ezer forintért?
Szervizjárás
Az öreg Golf még mindig aránylag jól tartja magát, és eddig soha nem hagyta cserben a gazdáját, nem kellett az út szélén várni a segítséget. Talán a gondos szervizeket, karbantartásokat hálálja így meg és a vidéki lét is kevésbé stresszes, mint az ezernyi közlekedési lámpával nehezített fővárosi élet. Olajcserére még most is 15 ezer kilométerenként megy, és a komolyabb átvizsgálásokon, alkatrészcserékre is az előírt időpontban kerül sor. Persze az első év letelte után már nem márkaszervizben, amit a kocsi gazdája irreálisan drágának tart, hanem helyben, a falubeli autószerelőre bízza a melót, aki a jelek szerint tisztességes munkát végez.
Az ország nyugati csücskében egy olajcserés, 15 ezres szerviz 16-25 ezer forintból kijön, természetesen attól függően, hogy miket kellett még emellett ellenőrizni, feltölteni, kicserélni. Nagyszervizre, vezérműszíj-cserére kicsit messzebb, Zalába megy az autó, ismerős szakihoz, itt átlagosan hatvanezer forint volt a számla végösszege.
Élete nagy részét autópályán, illetve a fővárosi dugókban töltötte a Golf, az átlagfogyasztás így – nem ritkán dinamikus vezetési stílus mellett – 6,2 és 7 liter között mozog. A hétliteres fogyasztás téli adat.
Hibák:
Rövid lista lesz, nekem csak a csomagtérajtó zárjának vacakolása tűnt fel – nehéz kinyitni – illetve kipufogó felől jön a szokásosnál kicsit nagyobb zaj, és a küszöb környékén kezdte már ki itt-ott a rozsda a kasztnit. Meg persze az intenzív használat nyomai látszanak rajta, a parkolókban rányitott ajtók, illetve más apróbb sérülések is felfedezhetőek a lemezeken.
Motorja a rengeteg megtett kilométer után is tisztességgel dolgozik, és a kipufogóból sem jön színes füst, vagy érezhető bűz, és az ereje is nagyjából megvan, bár fékpadra nem állítottuk a járgányt. Fékje, futóműve szintén baj nélkül vészelte át az elmúlt évtizedet.
Belsejében az üléskárpit szinte hibátlan, jópár évig házi gyártású, praktikusnak éppen nem mondható, de szemnek kellemes hófehér üléshuzat védte a gyárit. A vezető oldali ajtófogantyú megsínylette a karkötőket, kissé kopottas már szegény. Berendezése az aránylag alacsony felszereltségi szint mellett is még talán ma is megállná a helyét, egyedül a kék háttérfényű műszerfal borzalmas. Ellenben ebben az autóban csodálkoztam rá évekkel ezelőtt elsőként a csillapítottan visszahajló kapaszkodó intézményére. Meghatározó autós élmény volt.
VW Golf
A IV-es Golfot 1997-ben mutatták be, és 2001-re már a legjobban fogyó modellé vált Európában. Igaz, egy évvel később a Peugeot 206-os letaszította a trónról. Bemutatása és a gyártás 2006-os befejezése között összesen 4,3 millió darab készült belőle. Biztonságát az EuroNCAP szakemberei akkoriban négycsillagosra értékelték, – ami igen jó eredménynek számított – az utasokra két első légzsák is ügyelt. Frontális ütközéskor komolyabb terhelést csak a vezető lábfeje, térde körül, illetve az utas mellkasánál mértek.
Utód
Talán nem meglepő, ha a fentiek után eláruljuk, az autó utódja is egy Volkswagen. Ugyan a Transporter már egy kicsit nagyobb, jobban pakolható, és az sem fogyaszt sokat, baj sincs vele, pedig már ez is túl van az első negyedmillió kilométerén. Azzal is csupán egy baj van, hogy az idehaza beleépített ülések, illetve belső berendezés már elkezdett szétesni. Kár érte.