Ha már Panamera, legyen V8. Egy pillanatig sem gondolkodtam melyik négyajtós Porsche bajszát szeretném megrángatni a stuttgarti gyárban tett látogatás során. Meg akartam ízlelni, milyen a tökéletesen felesleges erő, és hogy mihez kezd az ember, ha 550 ló vontatja a főúri szekeret.
Ezeket a sorokat gépelve is félőrült kacaj tör elő a torkomból, ha rágondolok. Az élmény annyira abszurd, olyan szinten szakít ki a hétköznapokban megszokott közegből, hogy még mindig bizonygatnom kell, ez barátom, megtörtént.
Walter Röhrl én vagyok!
A természetesség lepett meg igazán. Tisztában vagyok vele, hogy ma már finom selyemgyeplővel terelgethetőek a legnagyobb ménesek is, de a két tonnás izomgolyó könnyedsége minden várakozásomat felülmúlta.
Olyan rutinnal gurultam ki a gyárkapunk, mintha én lennék Walter Röhrl, aki a szokásos délutáni gumiszaggatásra indul. Csak a kipufogókból előtörő baljós moraj figyelmeztetett, a bestia ott lapul valahol, és hívásra vár.
Füttyszó, édesgetés mit sem érnek, ezt a dögöt csak jobb lábbal keményen rúgva lehet felébreszteni. Viszont mikor meglódít a 800 Newtonméter, még az ezeréves sólyomhoz szokott Csubakkában is bennrekedne az ordítás. Elementáris lendülettel indulunk a tér egy ismeretlen, távoli pontja felé. Megtehetjük, hiszen az autóbuzik gazzal szegélyezett szent útján, a német autópályán égetjük esztelenül az üzemanyagot.
Egy szemvillanásnyira sem észleltem az autó határait. Azt a pontot ahol szusszan, megpihen a gép, és már erőlködve teszi a dolgát. A közút keretei még sebességkorlátozás nélkül is képtelenek voltak elég teret biztosítani, hogy lihegésig űzzem a Panamera Bitang verzióját.
Sir Mcwealth fénysebességű nappalija
Még ép ésszel felfogható mindez egy izzasztóan szűk szupersportautóban. Ahol a motorra kötözve, iszonytató zajban a vassal együtt lüktetünk az áhított háromszázas tempó felé. Ellenben a Panamerával utazva egy angol arisztokrata olvasószobájában történik mindez. Nyugalomban, teljes csendben, már csak a lovaglócsizma körül csaholó vadászkopó, és a kandallóban ropogó tűz hiányzik.
Mikor az előttünk tornyosuló kamionok elefántversenybe kezdenek, végre némi időm akad a belső tüzetesebb szemrevételezésére is. Bőr bőrrel, fémmel, vagy fával találkozik a kezünk alatt, de szerencsére hosszas keresgélés után találtam hibát. Az audiorendszer műszerfalba épített ezüstkeretes hangszórói zavaróan tükröződnek a szélvédőn. Ennél többe nem tudtam belekötni.
Ha akarom feszes, ha akarom ringat, ha akarom morog, ha akarom csendes. Kedvünk szerint alakíthatjuk a Panamera tulajdonságait a váltó melletti gombokkal. Felsorolni is nehéz mennyi és miért felel, egyet tudok biztosan: gyermeki örömmel fedeztem fel mindet.
Lucifer csak kispályás
Az autópálya monoton zúzása után szerencsére kanyargós hegyi utakat terveztek nekünk német vendéglátóink. Karóba húzás járna érte, tudom, de elgyengültem. A bal vállamon ülő ördögi kígyó sziszegése elhomályosította józan ítélőképességem, és utána ugrottam az orrom előtt elrobogó Mercedes 63 AMG C-osztálynak. A részleteket fedje jótékony homály, legyen elég annyi: vesztett.
Korántsem azért, mert egy jegyben születtem Schumacherrel. A Panamera elektronikus őrangyalai intéztek mindent helyettem. Gyári gázfröccsel támogatva könnyedén váltottam vissza a hétsebességes PDK váltó kormányba süllyesztett kapcsolóival. Közben végig tapostam a gázt, mint részeg paraszt a savanyú káposztát, de az abroncsok surrogásán kívül semmit sem csorbult az olvasószoba hangulat.
Egy lengyel kollégával osztoztunk az autón, aki az elénk hirtelen kiforduló Audi A4 miatt a fékeket is behatóan tesztelte. Ennek köszönhetően mára ismeri a b**sza meg szóösszetétel jelentését. Szerencsére csak az ijedség préselte ki belőlem az ízes magyar megnyilvánulást, a 20 colos felnik alatt dolgozó kerámia féktárcsák jól tették a dolgukat, sikerült időben megállnunk.
Ezekkel az élményekkel a hátunk mögött inkább csak csorogtunk Stuttgart felé, majd végül sértetlenül parkoltuk le a 45 millió forintos vasat. Furcsa mód, csak ekkor, pezsgő savval az ereimben méláztam el kicsit a formán.
Szép színe van kendnek
Púpos. Ez jutott eszembe először. Magában nem tűnik annak, de a Porsche 911 mellett igazi Quasimodo. Mintha a helytöbblet kedvéért erőszakkal nyújtották volna szét a klasszikus stílusjegyeket. Ennek ellenére van, aki él-hal érte.
Személy szerint én elnézem a külsőt, mert a Panamera úgy vonzó, mint huszonéves csirkének a pocakos vállalatvezető. Nem egy Adonisz, de mikor kegyeibe fogad, földöntúli bőkezűséggel kényeztet. Ennek pedig éhező milliárdok ide, gazdasági világválság oda, nehéz ellenállni.